Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Spojení Daimleru s Chryslerem dodnes vydělává peníze Fiatu

Jedenáct let po svém zániku aliance Daimleru s Chryslerem stále žije. V modelech značky Jeep nebo Dodge. A vydělává Fiatu.

Dodge Challenger SRT Hellcat | foto: Dodge

Dodge Challenger je na první pohled muscle carem američtějším než hamburger a jablečný koláč zapitý pořádným mléčným šejkem. Jeho technický základ však připomíná, že i onen zmíněný hamburger nese jméno německého přístavu.

Dodge Challenger Demon

Tak třeba: přední náprava je z Mercedesu třídy S kódového označení W220 z let 1998 až 2005, zadní pak z třídy E W211 z let 2002 až 2009 (to je ta poslední se čtyřmi kulatými světly). I základní motor Challengeru, šestiválec Pentastar s objemem 3,6 litru, pamatuje spojení amerického Chrysleru s německým Daimlerem. Byť se jeho premiéra odehrála pod kapotou Jeepu Grand Cherokee aktuální generace, což byl první model uvedený koncernem Chrysler po převzetí italským Fiatem, vývoj pamatuje právě spolupráci s Němci.

Současná generace Jeepu Grand Cherokee má stejnou platformu jako aktuální Mercedes-Benz GLE (dříve ML). Geny spojenectví DaimlerChrysler má i 2,4l čtyřválec Tigershark.

Jeep Grand Cherokee

A to se bavíme jen o dvojici motorů a ikonických modelů v nabídce americké větve koncernu FCA (Fiat Chrysler Automobiles), díly od Mercedesu byste našli i v Chrysleru 300C (u nás se prodával přestrojený za Lancii Thema), Dodge Journey (u nás se pak prodával jako Fiat Freemont) nebo třeba Dodge Grand Caravan. Ještě nedávno Jeep udržoval při životě legendární odolný pětistupňový automat původem od Mercedesu – k dispozici byl v předchozí generaci ikonického terénního Wrangleru. Slavnou převodovku tak dnes používají jen policejní speciály Dodge Charger.

Spojenectví využít nedokázali

Spojení Daimleru a Chrysleru netrvalo ani deset let a za jednu z příčin jeho neúspěchu se považuje i to, že obě strany nedokázaly dostatečně zužitkovat plody možného společného technického vývoje. Dnes se zdá, že i tak nese svoje ovoce.

Auta, které tato aliance zplodila, hrají pro FCA významnou roli i v roce 2018. „Vývoj a výrobní nástroje jsou dávno zaplacené, takže jsou v současnosti jasným strojem na peníze,“ říká Dave Sullivan, analytik společnosti AutoPacific.

Z dávno zkrachovalé aliance dnes paradoxně nejvíc těží někdo úplně jiný: Fiat. Právě Jeep (byť i s modely postavenými na platformách italské automobilky) je jednou z nedůležitějších součástí FCA. Má tvořit až 70 procent výdělků celého koncernu. 

A svou roli má značka odvolávající se na kompaktní terénní auto, které vyhrálo druhou světovou válku, i v budoucích plánech Fiatu. V její nabídce se v dohledné době objeví hned trojice nových SUV. 

Jejich vývoj tedy paradoxně platí i vysloužilé komponenty z dnes již pomalu bazarových Mercedesů. Financují ostatně i znovuzrození Alfy Romeo nebo nový nástup Maserati – tedy dvou přímých konkurentů Mercedesu.

DaimlerChrysler – příběh spojení rovných

V polovině 90. let se německý Daimler strachoval o budoucnost. Tehdejší šéf Jürgen E. Schrempp pracoval na velké transformaci společnosti: ukončil spolupráci s výrobcem letadel Fokker, prodal stejně zaměřený Dornier a rozpustil AEG. Celý koncern se měl zaměřit na automobily, dopravu a s tím spojené služby.

Schrempp sázel i na úspěch v USA. V únoru 1997 sjelo z linky v alabamské Tuscaloose první SUV ML320 a o rok později byly úspěšně ukončeny námluvy s automobilkou Chrysler, která mj. vlastní i značky Jeep nebo Dodge. 

Schrempp koupil 92 procent akcií Chrysleru a vytvořil tak koncern DaimlerChrysler AG, jenž se okamžitě stal jedním z předních hráčů na automobilovém trhu. Mercedes samotný v té samé době spouštěl rovněž modelovou ofenzivu, která zahrnovala mimo jiné zcela novou a pro automobilku v mnoha ohledech přelomovou třídu A.

Celé spojení vydrželo jen do roku 2007. Problémem byly mimo jiné soudní spory, které převzetí následovaly, obě automobilky také nedokázaly možnosti spojení patřičně vytěžit po technické, ale ani ekonomické stránce.

Ke konci roku 2005 Jürgen E. Schrempp skončil ve vedení koncernu a k 1. lednu 2006 ho nahradil současný šéf Daimleru Dieter Zetsche.

Stačil další rok a akcionáři DaimlerChyrsleru 99procentní většinou odsouhlasili prodej americké odnože automobilky. Z německé se stal Daimler AG, Chrysler koupila investiční společnost Cerberus Capital Management. Pak přišla finanční krize, bankrot a v roce 2009 bylo zahájeno převzetí Chrysleru italským Fiatem.

Ten zprvu vlastnil jen 20 procent akcií, v roce 2012 podíl vzrostl na 58,5 procenta, roku 2014 pak došlo k plnému spojení obou výrobců. Vznikl tím současný koncern Fiat Chrysler Automobiles.

Autoři:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

23. května 2024

EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...