Úterý 6. června 2023, svátek má Norbert
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 6. června 2023 Norbert

Tečka za Puntem. Nestárnoucí fiat má pořád co nabídnout

V srpnu se uzavřela historie jednoho z nejslavnějších evropských automobilových jmen posledních dekád. Fiat vyrobil poslední vůz z modelové řady Punto. Přesně po pětadvaceti letech a třech generacích, ve kterých vzniklo na osm milionů těchto vozů, je konec. Punta z poslední generace jsou dnes zajímavými ojetinami.
Část 1/7
Fiat Punto

Fiat Punto poslední generace (ať už se jmenuje Grande Punto, Punto Evo nebo jen Punto) z let 2005-2018 je dobrým tipem pro zájemce o malý ojetý hatchback s odolnou technikou a prostornou kabinou. Nejstarší kousky z prvních let výroby nebo s vysokým kilometrovým nájezdem začínají již na částce kolem 50 000 Kč, doporučujeme však spíše perspektivnější modely po první modernizaci, která proběhla v roce 2009, kdy byl vůz přejmenován na Punto Evo. 

Na zachovalé pětidveřové Evo s osmiventilovým motorem FIRE (Fully Integrated Robotised Engine) si připravte částku kolem 100 000-130 000 Kč. Hlavní předností této verze je kompletně přepracovaný interiér, který působí výrazně hodnotnějším a útulnějším dojmem, než jeho původní provedení (pozor na ekonomickou verzi Actual, která kombinovala faceliftovanou příď s původní, lacině působící kabinou Grande Punta). 

Pokud ovšem zatoužíte po autě se silnějším motorem či opravdu bohatou výbavou, většinou nezbude než zapátrat na inzertních serverech v zahraničí (Německo, Rakousko, Itálie), protože čeští zákazníci při koupi tohoto vozu většinou hodně šetřili.

Kromě atraktivního giugiarovského vzhledu (který se zamlouvá zejména ženám) boduje Punto III. generace na svou dobu nadprůměrně robustní karoserií. Ta se pozitivně projevuje jak na jízdních vlastnostech, tak na úrovni pasivní bezpečnosti. Jednoznačnou pochvalu zasluhuje vzorná ochrana karoserie proti korozi – nebourané vozy s ní nemívají problémy ani po mnoha letech náročného provozu. 

Bezpečné? Jak se to vezme.

Loni sice Euro NCAP provedlo nárazové testy tohoto vozu s velmi nedobrým skóre 0 hvězdiček, je však třeba si uvědomit, za jakých podmínek k tomu došlo: Současná hodnotící metodika těchto testů totiž klade až přehnaný důraz na různé asistenční systémy, které auto konstruované v polovině minulé dekády samozřejmě ještě nemá. Další věcí, která se Puntu vymstila, bylo to, že se ve standardním provedení na většině trhů prodávalo jen se 2 airbagy a těmi disponovalo i zkoušené auto. Na přání jich přitom mohlo mít až 7 (vč. kolenního vaku řidiče). Loňskému výsledku v EuroNCAP tak není třeba dávat přehnanou důležitost, vždyť v roce 2005 si Grande Punto z testů Euro NCAP odneslo maximální možný počet 5 hvězdiček a příznivě bylo hodnoceno nejen za ochranu řidiče a spolujezdce, ale i dětí v dětských sedačkách a chodců. 

Jiná je ovšem situace u podvozkových komponentů – auta, která se v zimním provozu často pohybovala po solených komunikacích, mívají citelně orezlou např. přední nápravnici, tyč stabilizátoru a zadní nápravu. Nevypadá to vábně, ale na funkčnosti těchto robustních ocelových dílů to ani po letech nemá negativní vliv (na rozdíl od předních brzdových kotoučů). 

Horší je to s velmi málo odolným zadním dílem výfuku, jehož tlumič je schopen prorezavět již za tři roky převážně městského provozu. Slaná mlha při zimním provozu negativně působí na vše, co je umístěno v motorovém prostoru. Punto III jej totiž standardně nemá zespodu chráněn krytem a dokupovat si tento překvapivě drahý díl (cca 6 500 Kč) se chtělo jen málokomu. Výrobci musíme vytknout ještě jednu poťouchlost – nevhodně řešené ostřikovače čelního okna. Stříkaná kapalina z nich z větší části končívá na stěračích místo na skle a trysky umístěné v plastovém dílu kapoty přitom nelze směrově seřizovat.

Autoři:
  • Nejčtenější

Tesla vás může zabít, v automobilce o tom vědí, potvrzuje únik informací

Otázku, zda automobilka Tesla dokáže spolehlivě ochránit osobní údaje svých klientů, si klást už nemusíte. Nedokáže to....

A ten čudlík dělá co? Řidiči chtějí auta našlapaná technikou. A neví, co s ní

Osm z deseti řidičů nových automobilů se považuje za fandy techniky. Pochvalují si, jak jsou jejich elektronikou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Blatto je bugina českého studenta, která zaujala svět

Plzeňský student uspěl v mezinárodní soutěži mikromobility s buginou inspirovanou šváby. Jeho malý terénní automobil...

Premiéra občerstvené Škody Scala se blíží. Ulovili jsme testovací prototyp

V průběhu léta mají dorazit faceliftované škodovky Scala s Kamiqem. Maskovaný prototyp občerstveného modelu Scala...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pytlíky na zvratky do výbavy elektroaut. Vozy umocňují častou nemoc z pohybu

Premium Mozek pasažéra na zadním sedadle trpí, protože na rozdíl od řidiče nemůže předvídat trajektorii pohybu vozu. Náhlé...

Matka na pervitinu a italská domácnost. Jak to bylo s vraždou dítěte v Mostě

Premium Vyostřené konflikty, dvojí život matky, neúspěšné podněty sociálce, problémová čtvrť a drogy. Z pozadí sporu o tříleté...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Kam zmizel lupič století. František Procházka podle svědků žije v Karibiku

Premium Policie si chvíli myslela, že je František Procházka, který ukradl 540 milionů korun, po smrti. Jenže někteří Češi ho...

Nejdůležitější Ferrari všech dob. Připomeňte si výroční limitku i sériové klasiky

Premium Z pohledu automobilového nadšence je každé Ferrari důležité, takže vybrat v historii jen pět modelů je jeden z...

Návrat legendy. Vydali jsme se po stopách spojení Škody s Rallye Monte Carlo

Premium Byla lehká, dobře vyvážená a jezdci ji milovali, zatímco soupeři nenáviděli. Příkladně se skládala do zatáček, aby hned...

První autorádio stálo půlku auta, které museli kvůli Motorole rozebrat

Den před svatým Valentýnem má v kalendáři místo Světový den rozhlasu. Od objevu šíření rádiových vln až k prvním přímým...

Stavíme nový kamion pro Rallye Dakar. Na elektřinu, říká Martin Macík starší

Premium Martin Macík je nadšenec, který na začátku tisíciletí vyměnil závodění v českých off-road maratonech za dobrodružství...

Pozemek 840 m2, Čakovice
Pozemek 840 m2, Čakovice

Týnec nad Sázavou - Čakovice, okres Benešov
4 499 900 Kč

Triatlonistka se chlubí fotkou ze závodu, na plavkách měla menstruační krev

„Takhle vypadá ženský sport. Čím více bariér se nám podaří zbourat, tím lépe,“ napsala Emma Pallant-Browne na...

Vláda téměř vyčerpala rozpočet. Stanjura se chystá zasáhnout co nejdřív

V květnu skončil státní rozpočet ve schodku 271,4 miliard korun, v dubnu to bylo dvě stě. Schválený rozpočet přitom za...

Hanka Kynychová nafotila sexy fotky. S klientkami probírá i menopauzu

Lektorka fitness a cvičitelka Hanka Kynychová (55) přiznává, že s nastupující menopauzou je třeba změnit ve svém životě...

Když ukazuju prsa, jsem šťastnější, říká pansexuální a nebinární Monáe

Herečka a zpěvačka Janelle Monáe (37) nemá s nahotou problém. Na obálce magazínu Rolling Stone pózovala nahoře bez,...

KVÍZ: Opáčko základních školních znalostí. Co si pamatujete ze zeměpisu?

Který předmět byl ve škole vaším nejoblíbenějším? Pokud to byl zeměpis, máte příležitost vyzkoušet, co si pamatujete ze...