Tečka za Puntem. Nestárnoucí fiat má pořád co nabídnout

aktualizováno 
V srpnu se uzavřela historie jednoho z nejslavnějších evropských automobilových jmen posledních dekád. Fiat vyrobil poslední vůz z modelové řady Punto. Přesně po pětadvaceti letech a třech generacích, ve kterých vzniklo na osm milionů těchto vozů, je konec. Punta z poslední generace jsou dnes zajímavými ojetinami.
Část 1/7
Fiat Punto

Fiat Punto poslední generace (ať už se jmenuje Grande Punto, Punto Evo nebo jen Punto) z let 2005-2018 je dobrým tipem pro zájemce o malý ojetý hatchback s odolnou technikou a prostornou kabinou. Nejstarší kousky z prvních let výroby nebo s vysokým kilometrovým nájezdem začínají již na částce kolem 50 000 Kč, doporučujeme však spíše perspektivnější modely po první modernizaci, která proběhla v roce 2009, kdy byl vůz přejmenován na Punto Evo. 

Fotogalerie

Na zachovalé pětidveřové Evo s osmiventilovým motorem FIRE (Fully Integrated Robotised Engine) si připravte částku kolem 100 000-130 000 Kč. Hlavní předností této verze je kompletně přepracovaný interiér, který působí výrazně hodnotnějším a útulnějším dojmem, než jeho původní provedení (pozor na ekonomickou verzi Actual, která kombinovala faceliftovanou příď s původní, lacině působící kabinou Grande Punta). 

Pokud ovšem zatoužíte po autě se silnějším motorem či opravdu bohatou výbavou, většinou nezbude než zapátrat na inzertních serverech v zahraničí (Německo, Rakousko, Itálie), protože čeští zákazníci při koupi tohoto vozu většinou hodně šetřili.

Kromě atraktivního giugiarovského vzhledu (který se zamlouvá zejména ženám) boduje Punto III. generace na svou dobu nadprůměrně robustní karoserií. Ta se pozitivně projevuje jak na jízdních vlastnostech, tak na úrovni pasivní bezpečnosti. Jednoznačnou pochvalu zasluhuje vzorná ochrana karoserie proti korozi – nebourané vozy s ní nemívají problémy ani po mnoha letech náročného provozu. 

Bezpečné? Jak se to vezme.

Loni sice Euro NCAP provedlo nárazové testy tohoto vozu s velmi nedobrým skóre 0 hvězdiček, je však třeba si uvědomit, za jakých podmínek k tomu došlo: Současná hodnotící metodika těchto testů totiž klade až přehnaný důraz na různé asistenční systémy, které auto konstruované v polovině minulé dekády samozřejmě ještě nemá. Další věcí, která se Puntu vymstila, bylo to, že se ve standardním provedení na většině trhů prodávalo jen se 2 airbagy a těmi disponovalo i zkoušené auto. Na přání jich přitom mohlo mít až 7 (vč. kolenního vaku řidiče). Loňskému výsledku v EuroNCAP tak není třeba dávat přehnanou důležitost, vždyť v roce 2005 si Grande Punto z testů Euro NCAP odneslo maximální možný počet 5 hvězdiček a příznivě bylo hodnoceno nejen za ochranu řidiče a spolujezdce, ale i dětí v dětských sedačkách a chodců. 

Jiná je ovšem situace u podvozkových komponentů – auta, která se v zimním provozu často pohybovala po solených komunikacích, mívají citelně orezlou např. přední nápravnici, tyč stabilizátoru a zadní nápravu. Nevypadá to vábně, ale na funkčnosti těchto robustních ocelových dílů to ani po letech nemá negativní vliv (na rozdíl od předních brzdových kotoučů). 

Horší je to s velmi málo odolným zadním dílem výfuku, jehož tlumič je schopen prorezavět již za tři roky převážně městského provozu. Slaná mlha při zimním provozu negativně působí na vše, co je umístěno v motorovém prostoru. Punto III jej totiž standardně nemá zespodu chráněn krytem a dokupovat si tento překvapivě drahý díl (cca 6 500 Kč) se chtělo jen málokomu. Výrobci musíme vytknout ještě jednu poťouchlost – nevhodně řešené ostřikovače čelního okna. Stříkaná kapalina z nich z větší části končívá na stěračích místo na skle a trysky umístěné v plastovém dílu kapoty přitom nelze směrově seřizovat.

Autoři:
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Lara Fabian oslaví v Praze narozeniny. Máme exkluzivní přednostní nákup vstupenek

Po dvou letech se 9. června 2020 vrátí do Prahy Lara Fabian. Zpěvačka belgicko-italského původu má k českému publiku...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky
Premium

Mladého génia zabil mikrospánek. Nádherný Fiat 127 je jeho pohrobek

Jeho podpis nese jediné sériově vyráběné auto, fiat ze zlatých dob, kdy tato značka kralovala domácím prodejům a byla...

Tisíc vozů Porsche pohromadě. Na sraz dorazily i závodní legendy

Sraz Mission 1000 v německém Rodingu je vyvrcholením setkání majitelů vozů Porsche, kterého se účastní i legendy...

KOMENTÁŘ: Pokuta za to, že nemáte na nové auto, má zachránit ovzduší

Poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků, lidové označení ekodaň nebo ostřeji...

Pojízdná laboratoř Mercedesu slaví. Do Brna přijela s rekordním dieselem

Přesně před 41 roky to auto nešlo na brněnském strojírenském veletrhu přehlédnout. Oranžový sporťák a u něj totem s...

Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky
Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky

Nemocnice v Pardubicích čelí dalšímu obvinění. Při porodu novorozence tamní personál včas neodhalil problém, který bylo možné vyřešit medikací. Dítě bude mít doživotní následky.

Najdete na iDNES.cz