Čtvrtek 19. května 2022, svátek má Ivo
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 19. května 2022 Ivo

Tečka za Puntem. Nestárnoucí fiat má pořád co nabídnout

V srpnu se uzavřela historie jednoho z nejslavnějších evropských automobilových jmen posledních dekád. Fiat vyrobil poslední vůz z modelové řady Punto. Přesně po pětadvaceti letech a třech generacích, ve kterých vzniklo na osm milionů těchto vozů, je konec. Punta z poslední generace jsou dnes zajímavými ojetinami.
Část 1/7
Fiat Punto

Fiat Punto poslední generace (ať už se jmenuje Grande Punto, Punto Evo nebo jen Punto) z let 2005-2018 je dobrým tipem pro zájemce o malý ojetý hatchback s odolnou technikou a prostornou kabinou. Nejstarší kousky z prvních let výroby nebo s vysokým kilometrovým nájezdem začínají již na částce kolem 50 000 Kč, doporučujeme však spíše perspektivnější modely po první modernizaci, která proběhla v roce 2009, kdy byl vůz přejmenován na Punto Evo. 

Fotogalerie

Na zachovalé pětidveřové Evo s osmiventilovým motorem FIRE (Fully Integrated Robotised Engine) si připravte částku kolem 100 000-130 000 Kč. Hlavní předností této verze je kompletně přepracovaný interiér, který působí výrazně hodnotnějším a útulnějším dojmem, než jeho původní provedení (pozor na ekonomickou verzi Actual, která kombinovala faceliftovanou příď s původní, lacině působící kabinou Grande Punta). 

Pokud ovšem zatoužíte po autě se silnějším motorem či opravdu bohatou výbavou, většinou nezbude než zapátrat na inzertních serverech v zahraničí (Německo, Rakousko, Itálie), protože čeští zákazníci při koupi tohoto vozu většinou hodně šetřili.

Kromě atraktivního giugiarovského vzhledu (který se zamlouvá zejména ženám) boduje Punto III. generace na svou dobu nadprůměrně robustní karoserií. Ta se pozitivně projevuje jak na jízdních vlastnostech, tak na úrovni pasivní bezpečnosti. Jednoznačnou pochvalu zasluhuje vzorná ochrana karoserie proti korozi – nebourané vozy s ní nemívají problémy ani po mnoha letech náročného provozu. 

Bezpečné? Jak se to vezme.

Loni sice Euro NCAP provedlo nárazové testy tohoto vozu s velmi nedobrým skóre 0 hvězdiček, je však třeba si uvědomit, za jakých podmínek k tomu došlo: Současná hodnotící metodika těchto testů totiž klade až přehnaný důraz na různé asistenční systémy, které auto konstruované v polovině minulé dekády samozřejmě ještě nemá. Další věcí, která se Puntu vymstila, bylo to, že se ve standardním provedení na většině trhů prodávalo jen se 2 airbagy a těmi disponovalo i zkoušené auto. Na přání jich přitom mohlo mít až 7 (vč. kolenního vaku řidiče). Loňskému výsledku v EuroNCAP tak není třeba dávat přehnanou důležitost, vždyť v roce 2005 si Grande Punto z testů Euro NCAP odneslo maximální možný počet 5 hvězdiček a příznivě bylo hodnoceno nejen za ochranu řidiče a spolujezdce, ale i dětí v dětských sedačkách a chodců. 

Jiná je ovšem situace u podvozkových komponentů – auta, která se v zimním provozu často pohybovala po solených komunikacích, mívají citelně orezlou např. přední nápravnici, tyč stabilizátoru a zadní nápravu. Nevypadá to vábně, ale na funkčnosti těchto robustních ocelových dílů to ani po letech nemá negativní vliv (na rozdíl od předních brzdových kotoučů). 

Horší je to s velmi málo odolným zadním dílem výfuku, jehož tlumič je schopen prorezavět již za tři roky převážně městského provozu. Slaná mlha při zimním provozu negativně působí na vše, co je umístěno v motorovém prostoru. Punto III jej totiž standardně nemá zespodu chráněn krytem a dokupovat si tento překvapivě drahý díl (cca 6 500 Kč) se chtělo jen málokomu. Výrobci musíme vytknout ještě jednu poťouchlost – nevhodně řešené ostřikovače čelního okna. Stříkaná kapalina z nich z větší části končívá na stěračích místo na skle a trysky umístěné v plastovém dílu kapoty přitom nelze směrově seřizovat.

Autoři:
  • Nejčtenější

Rakouský elektromobilista vyhrál soud o krátký dojezd svého auta na baterky

Když auto v reálném provozu vypouštělo jiné emise než papírově uvádělo, byla z toho aféra Dieselgate a totální...

Renault odevzdal Ladu Rusům. Chtějí také znovu vyrábět moskviče

Francouzská automobilka Renault převedla veškerá aktiva své ruské pobočky na město Moskva, svůj podíl 67,69 procenta v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cesta k ježdění na elektřinu nebude lidová. Vysvětlí to Volkswagen ID.5

Volkswagen se momentálně čím dál víc vzdaluje kořenům, ze kterých vzešel. „Lidový vůz“ byste v jeho nabídce už hledali...

Vynález století od zapomenutého génia z tiskárny. Pneumatika, co funguje

Premium Výkon motoru, maximální rychlost, přesnost řízení, ovladatelnost. To všechno jsou vlastnosti auta, které by už tři...

Autofotka týdne: Putinovy limuzíny s uříznutou střechou defilovaly v Moskvě

Událostí uplynulého týdne byla jednoznačně tradiční přehlídka v Moskvě. Kromě Putina, 11 tisíc vojáků a 131 vojenských...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

  • Další z rubriky

5 nejvzácnějších aut světa. Jejich tajemství je v příběhu

Premium Myslíte, že nejvzácnější jsou ta auta, kterých je nejméně? Jenže aby mělo auto historickou hodnotu, musí rovněž...

Muzeum veteránů v Nové Bystřici má na to vstoupit do dějin, míní sběratel

Premium Duchovní otec, zakladatel, hybná síla i tvář Muzea veteránů v Nové Bystřici, které je jedno z nejlepších muzeí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Devadesátky v autech policie. V čem jezdili tehdejší strážci zákona

Premium Bílo-zelené, nebo žluté policejní vozy? Co bylo na počátku 90. let realitou? Překvapivě obojí, a to až do roku 1996....

Legendární Porsche znovu oblékli do ikonických barev

Premium Porsche 956/962 je jedno z nejúspěšnějších aut ve slavné 24h v Le Mans, mezi lety 1982 a 1987 tento maraton vyhrálo...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Bez nebezpečných injekcí do penisu si dnes nic nevyděláte, říká pornoherec

V posledních letech se ve videích pro dospělé objevuje další nerealistický prvek – hodiny trvající erekce. Pornoherec a...

Jelínek z Luneticu byl u smrtelné nehody, po koncertě srazil na dálnici muže

V sobotu vystoupili Lunetic na koncertě Leoše Mareše. Když se zpěvák skupiny Václav Jelínek (43) vracel domů do...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...

Eurovizi vyhráli Ukrajinci s písní pro matky, čeští We Are Domi nezaujali

Na šedesátém šestém ročníku mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize, který se letos konal v italském Turíně, zvítězil...