Středa 4. srpna 2021, svátek má Dominik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 4. srpna 2021 Dominik

Fiat má nápadníka. S Hyundaiem by vytvořil největší automobilku světa

  15:42
Koncern FCA sdružující Fiat s Chryslerem je na prodej, čínské automobilky zatím s konkrétní nabídkou nepřišly. Nově má být podle korejského tisku ve hře Hyundai. Tímto spojením by vznikla největší automobilka světa vyrábějící přes 12 milionů aut ročně.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Fiat

„Jedinou cestou k přežití bude pro firmy vyrábět více než 5,5 milionu vozů ročně,“ to je mantra Sergia Marchionneho, velkého šéfa FCA. Italsko-kanadský manažer v černém svetru patří k nejvýraznějším osobnostem autoprůmyslu dneška. Velký a prostořeký vizionář se na závěr kariéry (má ho naplánovaný do dvou let) snaží udělat poslední „velkou ránu“, a to má podle všeho být prodej celého italsko-amerického koncernu.

I přes velikášská prohlášení „vypište dostatečně velký šek a klíče od FCA jsou vaše“ se zájemci nehrnou. Přes léto se nahlas mluvilo o zájmu čínských výrobců (podrobnosti čtěte zde). Ti nakonec s nabídkou nedorazili.

Nově má být podle deníku Korean Herald ve hře Hyundai. Takové spojení by se s dvanácti miliony aut, které obě firmy dohromady vyrobí, vyšvihlo s velkou rezervou na první místo největšího výrobce světa. A Marchionne by měl konečně klid, že je 5,5milionová hranice překonána.

Nyní se o první místo největší automobilky světa přetahuje Toyota s koncernem Volkswagen, obě vyrobí ročně přes deset milionů aut. Na záda jim dýchá aliance Renaultu s Nissanem a Mitsubishi.

Automobilový koncern Hyundai-Kia je dnes na pátém místě s osmi miliony auty vyrobenými za rok. Fiat s Chryslerem (FCA) je sedmý se čtyřmi miliony.

Oba snoubenci mají co nabídnout: Hyundai by získal víc síly na severoamerických trzích a v Evropě, hlavně v dražších kategoriích aut (SUV a prémiové vozy). Podle Korean Herald to navíc aktuálně korejské automobilce moc nejde v Číně.

FCA by se zas dostalo k „elektrickým“ technologiím, které Marchionne stále nebere moc vážně, automobilky ovšem k elektrifikaci nabídky tlačí okolnosti a politika. Hyundai má také dobře zvládnuté trhy v Asii a Rusku, které jsou na vzestupu a díky své velikosti jsou velkým lákadlem.

Ani jedna strana jednání nekomentuje. Marchionne naposledy při italské Velké ceně F1, která se jela začátkem září, jen suše prohlásil: „Nemáme na stole žádné nabídky. Už jsme to řekli a opět to potvrzujeme.“

Podle nezávislých odhadů by zájemce za FCA měl zaplatit asi 8,2 miliard eur, v případě, že by z obchodu byly vyjmuty firmy Maserati a Magnetti Marelli, cena by klesla na 4,13 miliard eur.

Korejci na lovu

Asijské automobilky chodí najisto, expertům zavedených světových značek dokážou nabídnout volnost, možnosti, peníze a možná taky méně byrokracie. Dnes jsou největšími a nejagresivnějšími lovci čínské značky, cestu jim ale ukázali třeba také Korejci. 

Historka o tom, jak Peteru Schreyerovi - tehdy „odejitému“ od Audi - zaklepala na dveře dvojice pánů z Asie, kteří z diplomatky vytáhli smlouvu, kam si měl sám dopsat částku, za kterou je ochoten pro značku Kia pracovat, je už legendární.

Jenže se to vyplatilo: Schreyer dal Kii evropskou tvář, která boduje po celém světě (“design prodává“, stojí na první straně učebnic marketingu), stal se tváří značky a obklopil se schopnými lidmi.

A pokračuje to i nadále. Novým úlovkem je Pierre Leclercq. Belgičan se zkušenostmi od BMW (exteriéry, později šéf designu podznačky M), Fordu, Zagata a Great Wall Motors (Čína) bude působit v hlavním návrhářském centru značky v korejském Namyangu.

Dalším, vpravdě kapitálním úlovkem, je Andreas-Christoph Hofmann. Čtyřiapadesátiletý manažer s osmadvacetiletou praxí na vrcholových pozicích u německých prémiových značek je novým viceprezidentem Hyundaie zodpovědným za marketing a produktové plánování, speciálně se má zaměřit mimo jiné na evropské trhy. 

Hofmann pracoval pro BMW, Daimler (staral se o první generaci Smartu) a naposledy byl od roku 2002 viceprezidentem BMW a Mini. Stojí za to dodat, že kromě evropských designérů má Hyundai ve svých řadách takové eso, jako je Albert Biermann. Korejská automobilka ho přetáhla od BMW, kde vedl techniky slavné divize M zaměřené na sportovní modely a ke Korejcům odcházel z pozice viceprezidenta BMW zodpovědného za technický vývoj.

  • Nejčtenější

Nová Jawa je v Česku. Z Tibetu veze zajímavou techniku i cenovku

Jawa uvádí na český trh pětistovku Scrambler s řadou zajímavých prvků, jako je jednostranné zavěšení zadního kola nebo...

Expert zpochybňuje elektromobily. Na jejich provoz bude třeba několika Dukovan

Premium Plán Evropské komise „Fit for fifty five“, který by měl vést k rychlejší klimatické neutralitě EU, je omylem. Myslí si...

Autofotka týdne: První praoctavia měla obytný kufr v základní výbavě

Octavia, tradiční bestseller Škody se ve variantě Combi začal vyrábět před 60 lety, v létě 1961. Kromě dalších výhod...

Zámečník zkouší zachránit elektrické fiasko německé pošty. Zájem mají rybáři

Premium Další, kdo se přesvědčil, že vyrábět elektrická auta zatím není udržitelný druh byznysu, je Německá pošta (skupina...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektromobilita veze Evropu pod diktát Číny držící suroviny třetího světa

Premium Lithium, kobalt, měď. Tři suroviny, které mají potenciál stát se „novou ropou“. Tedy surovinami, na kterých bude...

Brnem otřásla brutální vražda. Podezřelý je boxer, útočil pod vlivem drog

Premium Na dveřích garáže jsou patrné skvrny od krve, před ní stojí několik svíček. Toto místo v ulici Černovičky v brněnské...

Mnoho Rusů v sobě skrývá ukřivděného a žlučovitého Rusáka, říká cestovatel

Premium Na východě leží obrovská země, kterou jsme ještě před 30 lety museli povinně milovat. Fero Richard Hrabal-Kronďák ji...

Zmrzlinová mapa Česka. Přinášíme čtyřicet tipů, kde si dát blaho v kornoutu

Premium Zmrzliny jsou sladké, pikantní, plné ovoce nebo čabajkové, ze smetany či veganské, ale vždy řemeslně připravené a...

  • Další z rubriky

Elektromobilita veze Evropu pod diktát Číny držící suroviny třetího světa

Premium Lithium, kobalt, měď. Tři suroviny, které mají potenciál stát se „novou ropou“. Tedy surovinami, na kterých bude...

Autozápisník: ďábel nosí kabely, parfém s vůní benzinu a pivní klíště

Premium Do automobilky na módní přehlídku, nebo na koncert? Navíc třeba za doprovodu závanu benzinového parfému? V britském...

První svezení s Q4 e-tron, důležitým audi do zásuvky

Dnešní doba přeje elektromobilům. Tedy především těm prémiovým, nikoli lidovým. Audi proto v pravý čas přichází s...

Autofotka týdne: První praoctavia měla obytný kufr v základní výbavě

Octavia, tradiční bestseller Škody se ve variantě Combi začal vyrábět před 60 lety, v létě 1961. Kromě dalších výhod...

Podtrženo, sečteno, potvrzeno, říká Vondráčková o vztahu s Vojnarem

Zpěvačka Lucie Vondráčková (41) má nový vztah. Informoval o tom web Expres.cz, podle kterého je jejím novým partnerem...

Orgasmy předstírám. Muži to mají horší, říká pornoherečka Daisy Lee

Karolína Urbanová (23), známá pod uměleckým jménem Daisy Lee, patří k nejznámějším českým pornoherečkám. Dcera bývalé...

Zemřel herec Vladimír Marek, roky bojoval s rakovinou

V nedožitých 70 letech zemřel ve čtvrtek divadelní, muzikálový i televizní herec Vladimír Marek. Podle Blesk.cz se od...

Dubrovník se konečně připojil ke zbytku země, most se vyhýbá Bosně

Připevněním posledního segmentu budovaného mostu na poloostrov Pelješac se ve čtvrtek spojila dosud oddělená oblast...

Teď už se nestává, že bych si místo peněz odvezl auto, říká podnikatel

Táta Ivo byl původně horníkem, syn stejného jména automechanikem. Hned po revoluci skočili rovnýma nohama do podnikání...