Zemřel Velký šéf Marchionne, který z Fiatu vybudoval světovou automobilku

  11:57aktualizováno  11:57
Bývalý generální ředitel automobilové skupiny Fiat Chrysler Automobiles Sergio Marchionne (66) zemřel. Oznámila to rodina Agnelliových, která v automobilce vlastní kontrolní podíl.

Šéf automobilky FCA Sergio Marchionne | foto: AP

„To, čeho jsme se obávali, se bohužel stalo. Sergio Marchionne, muž a přítel, odešel,“ řekl předseda představenstva FCA John Elkann.

Automobilka o víkendu oznámila, že Marchionneho stav se po nedávné operaci ramene prudce zhoršil a jmenovala nového šéfa (podrobnosti v článku Předčasný konec Velkého šéfa Fiatu a Ferrari).  „Vážené kolegyně, vážení kolegové, toto je bezpochyby nejzávažnější dopis, který jsem kdy psal.“ Tak začalo psaní prezidenta FCA Johna Elkanna, které o víkendu rozeslal zaměstnancům italsko-amerického koncernu. „V posledních čtrnácti letech, nejprve ve vedení Fiatu, pak Chrysleru a nakonec FCA byl Sergio nejlepším generálním ředitelem, jakého jsme si mohli přát a pro mě byl mentorem, kolegou a drahým přítelem. Pro mnohé byl Sergio osvíceným vůdcem,“ pokračuje Elkann, aby oznámil, že Sergio Marchionne bojuje o život.

Fotogalerie

Svůj boj ve švýcarském Curychu nakonec prohrál. 

Začátkem července podstoupil v Curychu operaci, poté se objevily závažné komplikace. Že něco není v pořádku, se provalilo po třech týdnech. 

Přitom ještě prvního června šestašedesátiletý Marchionne se šarmem sobě vlastním představoval nový „jízdní řád“ italsko-amerického koncernu do roku 2022 a oznámil obrat kurzu ve směru k elektromobilitě, kterou do té doby hlasitě a sarkasticky odmítal (o plánech FCA čtěte zde). Naposledy se objevil na veřejnosti 26. června v Římě při předávání Jeepů Wrangler italským karabiniérům.

Marchionne zachránil Fiat a i když se to možná chvílemi nezdá, udělal z italské automobilky jednoho z významných hráčů světového automobilového byznysu. Nenávidí ho však milovníci kultovní značky Lancia, kterou před několika lety bez sentimentu „zařízl“. Umanutě trval na tom, že udělá z Alfy Romeo opět velkou značku světového formátu. Na jméno mu nemohli přijít také skalní fanoušci Ferrari (o plánech Ferrari čtěte zde).

Předčasný konec Velkého šéfa Fiatu a Ferrari. V Curychu bojuje o život

To a mnoho dalšího má na svědomí jedna z nejvýznamnějších osobností autoprůmyslu posledních let. K číslům měl odjakživa velmi blízký vztah. Tvrdý, geniální a charismatický workoholik, který je hlavně ekonom a manažer. Sentiment si dovolí, jen když na tom neprodělá. Za půl roku chtěl odejít do důchodu.

Vypráví se, že když se italsko-kanadský manažer v roce 2004 přesouval do vedení Fiatu z vedení finanční společnosti UBS, švýcarského mamuta SGS a funkcí v dalších společnostech, nosil u sebe šest telefonů značky Blackberry, za každou „štaci“ jeden. Manažer, kterého svět nezná jinak než v černém svetru a okopaných mokasínách, se narodil v italském Chieti. Když mu bylo čtrnáct, rodina odešla do Kanady.

Autoři: , ,

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Ropovod Družba obnovuje dodávky, na Slovensko má ropa dorazit během týdne

Čerpací stanice Klobouky u Brna na trase ropovodu Družba

Ruská ropa začala po přerušení dodávek kvůli jejímu znečištění opět proudit do Maďarska. Kvůli nadměrnému obsahu...

Paradox. Sloni se zachrání, když budou pomáhat těm, kdo je ohrožují

Doprava pro otrlé: kromě běžných dopravních prostředků musíte v Indii počítat i...

Kvůli klimatickým změnám roste frekvence extrémních výkyvů počasí. Je proto nutné se připravit na to, že vlny tsunami,...

Obchodní válka USA vs. Čína hned tak neskončí. Ohrožuje to stavbu 5G

O2 připojí k internetu statisíce domácností pomocí 5G technologie

Americko-čínskou obchodní válku zatím běžní zákazníci ve světě na vlastní kůži příliš nepocítili. Až do včerejška....

Najdete na iDNES.cz