Zemřel Velký šéf Marchionne, který z Fiatu vybudoval světovou automobilku

  11:57aktualizováno  11:57
Bývalý generální ředitel automobilové skupiny Fiat Chrysler Automobiles Sergio Marchionne (66) zemřel. Oznámila to rodina Agnelliových, která v automobilce vlastní kontrolní podíl.

Šéf automobilky FCA Sergio Marchionne | foto: AP

„To, čeho jsme se obávali, se bohužel stalo. Sergio Marchionne, muž a přítel, odešel,“ řekl předseda představenstva FCA John Elkann.

Automobilka o víkendu oznámila, že Marchionneho stav se po nedávné operaci ramene prudce zhoršil a jmenovala nového šéfa (podrobnosti v článku Předčasný konec Velkého šéfa Fiatu a Ferrari).  „Vážené kolegyně, vážení kolegové, toto je bezpochyby nejzávažnější dopis, který jsem kdy psal.“ Tak začalo psaní prezidenta FCA Johna Elkanna, které o víkendu rozeslal zaměstnancům italsko-amerického koncernu. „V posledních čtrnácti letech, nejprve ve vedení Fiatu, pak Chrysleru a nakonec FCA byl Sergio nejlepším generálním ředitelem, jakého jsme si mohli přát a pro mě byl mentorem, kolegou a drahým přítelem. Pro mnohé byl Sergio osvíceným vůdcem,“ pokračuje Elkann, aby oznámil, že Sergio Marchionne bojuje o život.

Fotogalerie

Svůj boj ve švýcarském Curychu nakonec prohrál. 

Začátkem července podstoupil v Curychu operaci, poté se objevily závažné komplikace. Že něco není v pořádku, se provalilo po třech týdnech. 

Přitom ještě prvního června šestašedesátiletý Marchionne se šarmem sobě vlastním představoval nový „jízdní řád“ italsko-amerického koncernu do roku 2022 a oznámil obrat kurzu ve směru k elektromobilitě, kterou do té doby hlasitě a sarkasticky odmítal (o plánech FCA čtěte zde). Naposledy se objevil na veřejnosti 26. června v Římě při předávání Jeepů Wrangler italským karabiniérům.

Marchionne zachránil Fiat a i když se to možná chvílemi nezdá, udělal z italské automobilky jednoho z významných hráčů světového automobilového byznysu. Nenávidí ho však milovníci kultovní značky Lancia, kterou před několika lety bez sentimentu „zařízl“. Umanutě trval na tom, že udělá z Alfy Romeo opět velkou značku světového formátu. Na jméno mu nemohli přijít také skalní fanoušci Ferrari (o plánech Ferrari čtěte zde).

Předčasný konec Velkého šéfa Fiatu a Ferrari. V Curychu bojuje o život

To a mnoho dalšího má na svědomí jedna z nejvýznamnějších osobností autoprůmyslu posledních let. K číslům měl odjakživa velmi blízký vztah. Tvrdý, geniální a charismatický workoholik, který je hlavně ekonom a manažer. Sentiment si dovolí, jen když na tom neprodělá. Za půl roku chtěl odejít do důchodu.

Vypráví se, že když se italsko-kanadský manažer v roce 2004 přesouval do vedení Fiatu z vedení finanční společnosti UBS, švýcarského mamuta SGS a funkcí v dalších společnostech, nosil u sebe šest telefonů značky Blackberry, za každou „štaci“ jeden. Manažer, kterého svět nezná jinak než v černém svetru a okopaných mokasínách, se narodil v italském Chieti. Když mu bylo čtrnáct, rodina odešla do Kanady.

Autoři: , ,

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Řetězce v Británii se brání zálohám na PET lahve. Vyšly by draho, tvrdí

Ilustrační snímek

Prodejním řetězcům ve Velké Británii se nelíbí vládní plán na zavedení vratné zálohy na všechny plastové lahve. Podle...

Do konce roku bude mít Tesla plně autonomní vozy, tvrdí Elon Musk

Americký podnikatel a vynálezce Elon Musk na snímku z února 2018

Vizionář Elon Musk představil ambiciózní plány ohledně výroby samořiditelných vozů. Elektroauta s plně autonomním...

Huawei si ohlídáme, tvrdí Britové. Bourají americkou snahu o bojkot firmy

Ilustrační snímek

Těžké časy čínské společnosti Huawei zatím nekončí, ale svitla jí naděje. Využívání technologií telekomunikačního...

Najdete na iDNES.cz