Středa 12. srpna 2020, svátek má Klára
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 12. srpna 2020 Klára

Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

aktualizováno 
Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký přehled automobilek.

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu? | foto: koláž iDNES.cz

Bayerische Motoren Werke AG

Patří sem automobilové značky BMW, Mini a Rolls-Royce. Firma je vlastněna ze 46,7 procenta rodinou Quandtů, Stefanem (17,4 procenta), jeho sestrou Susannou Klattenovou (12,6 procenta) a pak společným 16,8procentním podílem, který tvoří dědictví po jejich matce Johanně (zemřela v roce 2015).

Daimler

Ilustrační snímek

Daimler AG je mateřskou společností automobilových značek Mercedes-Benz, Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Smart nebo třeba autobusů Setra. Ve vlastnické struktuře hrají velkou roli menší akcionáři. Největší (sedmiprocentní) podíl vlastní stát Kuvajt, po 1,54 procenta akcií připadá automobilkám Renault a Nissan, s nimiž Daimler tvoří tzv. alianci (společnosti vlastní navzájem stejné podíly akcií u alianční firmy a sdílejí technologie, třeba vznětové motory). Daimler má také pětiprocentní podíl ve značce Aston Martin.

Fiat Chrysler Automobilies

Jeden z nejmladších automobilových koncernů vznikl v roce 2009, kdy Fiat společně s odborářským fondem, vládami USA a Kanady převzal krachující Chrysler. Od ledna 2014 ho ovládá zcela. Struktura koncernu nicméně dodnes do velké míry odpovídá dvěma původním společnostem. Italská odnož FCA Italy vlastní Fiat, Fiat Professional, Lancii, Alfu Romeo a Abarth, americká FCA US pak Chrysler, Dodge, Jeep, RAM, Mopar a SRT. Mimo je ve struktuře koncernu vyčleněno luxusní Maserati.

Nejvýznamnějším akcionářem FCA je investiční společnost Exor, která patří rodině Agnelliů a má 29,4procentní podíl. Necelé procento akcií připadá i CEO FCA Sergiovi Marchionnemu. Komplikovaná je situace okolo Ferrari, které stojí mimo FCA zcela a jeho největším akcionářem je stejně jako v případě FCA Exor (23,5 procenta), deset procent připadá synovi slavného Enza, Pieru Ferrarimu.

Ford Motor Company

Ilustrační snímek

Ještě nedávno vlastnila řadu evropských automobilek: Volvo, Jaguar, Land Rover, měla podíl v Mazdě. Dnes je firma zastoupena v Evropě jen značkou Ford, v USA prodává ještě luxusní Lincolny. Největším akcionářem je s 6,56procentním podílem investiční fond Vanguard, rodina Fordů má dohromady jen dvě procenta akcií, ovšem také 40 procent hlasovacích práv.

Geely

Čínská automobilka koupila v roce 2010 od Fordu švédské Volvo.

General Motors

Kvůli prodeji Opelu sice americký automobilový koncern prakticky zmizel z evropského trhu, ale stále je zde přítomný; prodává vozy značky Cadillac, Chevrolety Corvette a Camaro. Kromě toho patří do koncernu ještě americké Buick, GMC, australský Holden a čínský Wuling. GM je vlastněn řadou menších investorů, největší 9,36procentní podíl má fond UAW Retiree Medical Benefits Trust.

Honda

Honda a její americká luxusní značka Acura jsou samostatné. Japonskou firmu také vlastní řada drobných akcionářů. Největší, tříprocentní podíl má finanční společnost Mitsubishi UFJ, mezi jejíž drobné akcionáře patří třeba Toyota.

Hyundai Motor Group

Ilustrační snímek

Korejský konglomerát zastřešuje značky Hyundai, Kia a luxusní Genesis a jeho vlastnická struktura je zamotaná. Jeho společnosti se vlastní navzájem: Hyundai Motors má 33,8 procenta akcií Kie, sám je z 21 procent vlastněn dodavatelem autodílů Hyundai Mobis, který (aby byl kruh dokončen) z 16,9 procenta patří Kie.

Mazda

Japonská automobilka nemá žádnou další značku, je nezávislá. Letos se dohodla na strategické spolupráci s Toyotou. Patří řadě menších investorů.

PSA

Francouzský koncern donedávna tvořily značky Peugeot, Citroën a DS, letos od GM koupil celý Opel. Vlastnická struktura je poměrně přehledná: 3,7 procenta akcií patří přímo Francii, stejný podíl má i čínský Dong-feng, rodině Peugeotů připadá 3,25 procenta.

Renault-Nissan-Mitsubishi

Francouzsko-japonskou alianci spojuje jméno šéfa Carlose Ghosna. Hlavní roli v ní hraje Renault, který vlastní 44 procent Nissanu, japonské firmě na oplátku patří patnáct procent francouzského partnera a 34 procent Mitsubishi. Přibližně tříprocentní podíl v Renaultu a Nissanu má i Daimler, další okrajový účastník této aliance. Stejně jako PSA je i Renault navíc částečně státním podnikem, francouzská vláda v něm má 19,7 procenta akcií. Aliance Renaultu a Nissanu kromě obou značek (a vlastně i Mitsubishi) zahrnuje i rumunskou Dacii, luxusní Infiniti nebo levný Datsun. Díky 50procentnímu podílu v join-venture Rostec Auto mají obě firmy vliv i v ruském AvtoVAZu (tedy Ladě).

Subaru

Japonská automobilka je součástí stejnojmenného koncernu. Hlavní16,8procentní podíl v něm má ovšem největší japonský výrobce aut Toyota.

Suzuki

Ve firmě má dodnes velké slovo zakladatelská rodina Suzukiů, podobně jako většina ostatních japonských automobilek je vlastněna řadou malých akcionářů.

Tata Motors

Indická automobilka v Evropě vlastní anglické značky Jaguar a Land Rover (v roce 2008 je koupila od Fordu). Je součástí koncernu Ratana Taty.

Tesla

Americká společnost patří téměř z 21 procent svému CEO Elonu Muskovi. Toyota se nedávno zbavila svého ani ne 2% podílu.

Toyota

Ilustrační snímek

Toyota Motors a její značky, například Lexus, Scion a Daihatsu, patří do skupiny Toyota Group, která mimo jiné zahrnuje i dodavatelskou společnost Denso. Firmy jsou vzájemně provázané a navzájem si vlastní různé objemy akcií.

Volkswagen Group

Volkswagen AG je koncern v pravém slova smyslu. Přímo, nebo přes různé dceřiné společnosti ovládá Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Škodu, Volkswagen, Ducati, MAN, Scanii, Neoplan a Volkswagen Užitkové vozy. Takovou Škodu tak ze 100 procent vlastní Volkswagen Finance Luxemburg, Audi naopak patří z 99,6 procenta přímo Volkswagen AG, Lamborghini je přímým majetkem Audi. Samotný VW ovládá z 52,2 procenta Porsche Automobil Holding. Firma, která měla v roce 2014 jen 31 zaměstnanců a již kontrolují rodiny Porsche a Piëchů. Významný 20 procentní podíl má i stát Dolní Sasko a 17 procent patří Kataru.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...

Ladný čínský elektromobil sviští do Evropy. Má ujet přes 600 kilometrů

Čínský koncern BYD specializovaný na elektrický pohon přiváží do Evropy svou vlajkovou loď. Ladnému sedanu Han EV nelze...

Nový šéf píše Škodovákům. Chce se zaměřit na elektrifikaci a digitalizaci

Nový předseda představenstva automobilky Škoda Auto Thomas Schäfer hodlá věnovat zvláštní pozornost elektrifikaci a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ojetina do sta tisíc. Fachmani doporučují toyotu, ruce pryč od thalie

Druhé auto do rodiny, nebo levná varianta na cesty do práce. Které auto do sta tisíc korun byste doporučili svým...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Nový Mercedes třídy E natočí toho, kdo jej nabourá nebo odtahuje

Nejtradičnější z tradičních – jestli je v automobilovém světě něco opravdu symbolem tradice, pak je to Mercedes-Benz...

Nový šéf píše Škodovákům. Chce se zaměřit na elektrifikaci a digitalizaci

Nový předseda představenstva automobilky Škoda Auto Thomas Schäfer hodlá věnovat zvláštní pozornost elektrifikaci a...

Turbojízda snů: Vrcholné Porsche 911 se přeplňováním stále může chlubit

Nápis Turbo znamenal v osmdesátých letech něco, značil vrchol, výjimečnost, sílu. Samolepkami s tím magickým slovem...

Evropské prodeje aut jsou v minusu, prodává se však víc SUV a elektroaut

Zatímco v Číně už dva měsíce překonávají prodeje automobilů loňská čísla, Evropa je stále v minusu. Oproti loňsku o 24...

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...