Tarifní zaměstnanci v květnu obdrží spolu s dubnovou mzdou variabilní bonus ve výši 60 000 korun, tedy zhruba o 46 procent víc než loni. Škoda Auto to ve středu uvedla v tiskové zprávě.
„Je to dohoda uzavřená ve smyslu vyrovnání všech zájmů a s přihlédnutím k sociální a ekonomické konvergenci, zejména v souvislosti s evropskou osmadvacítkou a v porovnání s výrazným zvýšením mezd v sousedních zemích a v samotné České republice,“ řekl předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier.
Průměrná mzda tarifního zaměstnance ve Škodě Auto v roce 2017 činila 45 385 korun, s dvanáctiprocentním zvýšením by tedy měla přesáhnout 50 000 Kč.
Dlouhá vyjednávání s odbory
Kolektivní vyjednávání se odehrávalo od ledna. Poslední nabídku dala firma odborářům ve čtvrtek 5. dubna, výbory odborových organizací ji v pátek předběžně schválily. Definitivní slovo měla ve středu podniková rada, hlavní koordinační orgán odborů Škody Auto.
Škoda chce zvýšit výrobní kapacity, odbory však pracovní soboty odmítají |
Škoda původně nabídla variabilní bonus 57 000 korun, odborářům se ho v rámci vyjednávání podařilo zaokrouhlit na 60 000 korun. Zároveň byla dohodnuta další prémie v závěru roku 2018 se základnou 2000 korun a s možností dalšího jednání o ní podle výsledku firmy.
V případě plného nároku na variabilní a zaručený bonus a s přihlédnutím k mimořádné jednorázové platbě tak bude průměrný roční bonus činit více než 110 000 korun.
Kolektivní smlouvu uzavřela Škoda s odboráři zpětně od letošního 1. dubna s platností do 31. března příštího roku. Škoda původně chtěla spojit jednání o mzdách se zavedením vícesměnných systémů práce v Mladé Boleslavi, což by tam znamenalo zavedení pracovní soboty jako běžného dne. Odboráři to tvrdě odmítali a firma od této podmínky nakonec ustoupila.
O pracovní soboty se zaměstnanci dělí
Klasický systém práce ve Škodě činí patnáct směn za týden, továrna v Kvasinách na Rychnovsku má do konce letošního roku fungovat v osmnáctisměnném systému, lakovna v Mladé Boleslavi v sedmnáctisměnném systému.
Zaměstnanci se tak mezi sebou dělí také o pracovní soboty. V případě vícesměnných systémů se však týdenní pracovní doba zaměstnance nemění, jen se rozděluje do více dnů, lidé za ně navíc dostávají speciální příplatky.
Škoda Auto, jeden z největších zaměstnavatelů v Česku, je součástí německého koncernu Volkswagen. Ve třech výrobních závodech v České republice zaměstnává zhruba 30 000 lidí.
Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. Automobilka loni dodala rekordních 1 200 500 aut.