Škoda chce zvýšit výrobní kapacity, odbory však pracovní soboty odmítají

  12:28aktualizováno  12:28
Automobilka Škoda Auto hledá možnosti jak navýšit roční výrobní kapacitu. Nelze vyloučit ani investici do zcela nového závodu mimo Českou republiku, řekl předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier pro německý ekonomický deník Handelsblatt. Ve firmě v současnosti probíhá jednání s odbory o navýšení mzdy a krácení 18směnného provozu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Škoda Auto

Firma by v závodě v Mladé Boleslavi ráda využívala sobotu jako plnohodnotný pracovní den, tedy zavedla 18směnný systém, který ale odboráři zásadně odmítají, roční výrobní kapacita by se zvýšila o 75 tisíc vozů. 

„Pokud to nebude možné, bude složité, abychom už naplánovaný růst značky Škoda významným dílem pokryli i našimi českými závody. Já osobně bych toho hodně litoval. Zaměstnanci v České republice odvádí velice dobrou práci, kvalita našich vozů je vynikající a já bych si přál, aby Česká republika i její obyvatelé na našem růstovém kurzu dále participovali,“ řekl podle deníku Maier. 

Škoda nestíhá vyrábět, fabie vozí lakovat daleko do Německa

V Česku má zavedení 18směnného systému zajistit pracovní místa pro budoucnost, jelikož Škoda chce v Mladé Boleslavi vyrábět elektromobily.

Do poloviny příštího desetiletí chce Škoda podle Maiera ročně vyrábět až dva miliony vozů. Vozy Škoda se v současnosti vyrábějí v 15 výrobních závodech, z toho tři jsou v České republice. Nové kapacity lze podle Maiera získat i v koncernu Volkswagen. „Koncern VW disponuje dle mého názoru nejinteligentnějším propojením výrobních závodů v celém oboru, a my tam několik možností vidíme,“ řekl Maier.

Škoda chce také investovat do mladoboleslavského regionu. Mladá Boleslav má zhruba 44 tisíc obyvatel, pro Škodu podle Maiera pracuje 23 tisíc.

„Zvažujeme zřízení rozvojového fondu pro město a region, který by mohl disponovat dvoucifernou částkou v milionech eur. Spolu s městem a státem chceme zajistit prostředí, v němž stojí za to žít. Jedná se přitom o zásadní projekty v oblasti infrastruktury, například o zlepšení silniční sítě, zvýšení počtu mateřských škol, o nové byty nebo například o nemocnici,“ řekl Maier. Firma podle něj zanedlouho zahájí na toto téma jednání s městem i se státem.

Škoda je Popelkou Volkswagenu. O superb přijdeme, říká šéf odborářů

Ve Škoda Auto v současnosti běží kolektivní vyjednávání s odbory o mzdách. Firma zaměstnancům nabídla růst mezd o 15 procent během 27 měsíců a další jednorázové platby. Škoda ale zvýšení platů podmiňuje právě dohodou o možném rozšíření využití atypických směnných systémů v závodě v Mladé Boleslavi. Předseda podnikové rady Jaroslav Povšík proto nabídku Škody označil za „velkou bachratou nulu“, nabídka podle něj odpovídá požadavkům odborů na zvyšování mezd během jednoho roku. Zároveň považuje za nepřípustné, aby byl v Mladé Boleslavi zaveden 18směnný systém.

Škoda Auto, jeden z největších zaměstnavatelů v Česku, je součástí německého koncernu Volkswagen. Ve třech výrobních závodech v Česku zaměstnává zhruba 30 tisíc lidí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. Automobilka loni dodala rekordních 1 200 500 aut.

Podívejte se na práci robotů v závodě Škoda Auto v Kvasinách:

Autor:

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Další z rubriky

Šest tisíc Čechů žádá odškodné 1,3 miliardy korun za Dieselgate

Výrobní linka automobilky Volkswagen ve Wolfsburgu.

Společnost Safe Diesel, která zastupuje české spotřebitele poškozené v kauze dieselgate, v úterý rozšíří žalobu o...

Zoot vstává z popela. Výdejny radosti míří také do malých měst

ZOOT na Andělu

Dřívější jednička v obchodu s online módou Zoot se chystá po otevření první pražské prodejny v obchodním centru Černý...

Google zaplatí ve Francii miliardu eur kvůli daňovým podvodům

Ilustrační foto

Americká internetová společnost Google se dohodla s francouzskými úřady, že zaplatí téměř jednu miliardu eur (25,9...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz