Středa 4. srpna 2021, svátek má Dominik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 4. srpna 2021 Dominik

Škoda má unikátní hybrid pro koncern VW. Vepředu plyn, vzadu elektřina

  8:00
V Mladé Boleslavi vymysleli zcela unikátní řešení pohonu. Prototyp poháněný zážehovým čtyřválcem a přidávající elektrickou sílu na zadních kolech už se prohání po silnicích v kabátu Škody Karoq. Světu se technologie připravená pro koncern VW představí na autosalonu v Ženevě za necelý týden v konceptu Vision X.

Nová hybridní technologie Škoda Auto | foto: Škoda Auto

Největším tématem dneška jsou pro automobilky emisní limity (především oxidu uhličitého CO2). Kvůli normám Euro 6c a WLTP (více čtěte zde) teď v Česaně pracují specialisté v emisní laboratoři měřící kvůli nutnosti přehomologovat kompletní modelovou řadu na tři směny včetně víkendů a svátků.

Jediným a dnes nejlépe zvládnutým řešením, jak efektivně dostát často nerealistickým požadavkům ekonorem, je pohon vozidel elektrifikovat, ať už částečně v podobě hybridních aut, nebo úplně (elektromobily).

Škoda Vision X

Ve Škodě vznikl nápad na vytvoření unikátního nizkonapěťového hybridního pohonu pro vozy stojící na platformě MQB. To třeba v podání české značky znamená většinu modelové řady, od budoucí Fabie (varianta platformy MQB A0) až po Suberb s Kodiaqem. Na nadcházejícím autosalonu v Ženevě Škoda tuto technologii představí ve studii Vision X, která ukazuje, jak bude vypadat chystaný malý crossover.

CNG hybrid spojuje benzinový přeplňovaný čtyřválec 1,5 TSI pohánějící přední kola s nízkonapěťovým elektromotorem roztáčejícím kola zadní nápravy.

Při provozu na CNG podává spalovací motor maximální výkon 96 kW (130 k) a maximální točivý moment 250 Nm. Celkový dojezd na jedno natankování CNG/benzinu má být až 650 kilometrů. „Systémový výkon obou pohonných jednotek umožňuje vozu zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 s, maximální rychlost činí 200 km/h,“ dodává Štěpán Řehák ze Škody. „Nová technika umožňuje dosáhnout mimořádně nízkých hodnot emisí CO2 89 g/km,“ dodává.

Znalci namítnou, že podobnou architekturu měl už před lety francouzský koncern PSA, například v Peugeotu 508 poháněl přední kola diesel, zadní elektromotor. Tehdy šlo ovšem o klasický hybrid s vysokonapěťovou 400voltovou elektrickou technologií. Škodováci pracují se 48 volty, což je mnohem jednodušší už jen z pohledu servisovatelnosti.

Škoda Vision X
Škoda Vision X

Architektura je modulární, přední kola roztáčí benzinový motor upravený na spalování zemního plynu. Nádrže na CNG se nacházejí pod zadním sedadlem a za zadní nápravou, pro studené starty je ještě na palubě malá nádrž na benzin. To nejzajímavější je ovšem vzadu. Přímo na nápravě je uchycený modul elektromotoru doplněný o jednostupňovou převodovku. Ten živí Li-ion akumulátor.

Architektura pracující se 48 volty je podle šéfa vývoje podvozku a agregátů ve Škodě Auto Martina Hrdličky ideální pro spojení s elektromotory o výkonu kolem 20 kW a akumulátory s kapacitou kolem 1,5 kWh. To se v testech při vývoji ukázalo jako ideální kompromis mezi výkony, dojezdem a dimenzováním akumulátorů.

Pro prototypy škodováci používají Li-ion akumulátor, který váží kolem deseti kilogramů, umístěný má být pod podlahou kufru. Díky rekuperaci se baterie za jízdy dobíjejí: při brzdění a plachtění na volnoběh proměňuje auto kinetickou energii na elektřinu, kterou ukládá do akumulátorů a později využívá k jízdě.

Nová hybridní technologie Škoda Auto
Nová hybridní technologie Škoda Auto

Elektromotor v prototypech je od Magnetti Marelli (ve finále prý může být použit jiný), má výkon 25 kW, ale důležitější jsou další parametry: motor umí točit až 20 tisíc otáček a nabídne 58 newtonmetrů točivého momentu. Škodováčtí inženýři k němu ovšem zkonstruovali jednostupňovou převodovku (neutrál a jeden převodový stupeň), která umí točivý moment znásobit až na 1 200 Nm.

Fotogalerie

Modul elektromotoru s převodovkou váží 40 kilogramů, škodováci ho vyvinuli tak, aby se připevnil na víceprvkové provedení zadní nápravy platformy MQB. Je to proto, že je připravená na to, aby poháněla zadní kola. Vozy stojící na MQB s pohonem všech kol mají vždy tuto verzi nápravy.

Auto vybavené tímto systémem bude schopno jízdy jen na elektřinu, hlavním úkolem elektromotoru je ovšem vypomáhat spalovacímu agregátu, typicky při rozjezdech, akceleraci nebo pro „pošťouchnutí“, když bude třeba vyskočit ze závěje. Na to má mít auto extra tlačítko aktivující elektrický pohon.

Typickou úlohou bude vyjet z garážových domů bez zapnutí spalovacího motoru. Smyslem není jet dlouhé kilometry na elektrický pohon, na to je 48voltový hybrid moc slabý. Reálný dojezd na 1,5 kWh energie schované v bateriích jsou asi dva kilometry. „Dá se jet padesátkou i víc, ale to není smyslem,“ vysvětlují vývojáři Škody.

Z auta vybaveného tímto systémem se tak stane plnohodnotná „čtyřkolka“. „Pohon 4x4 totiž bude dostupný vždy,“ dodává Miroslav Vaněk z vývojového oddělení Škody. Spalovací motor je doplněný řemenem poháněným startovacím generátorem, který v případě vybitého akumulátoru zadního pohonu umí živit elektromotor, aby roztáčel zadní kola.

Schéma hybridního pohonu Škody Vision X
  • Nejčtenější

Nová Jawa je v Česku. Z Tibetu veze zajímavou techniku i cenovku

Jawa uvádí na český trh pětistovku Scrambler s řadou zajímavých prvků, jako je jednostranné zavěšení zadního kola nebo...

Expert zpochybňuje elektromobily. Na jejich provoz bude třeba několika Dukovan

Premium Plán Evropské komise „Fit for fifty five“, který by měl vést k rychlejší klimatické neutralitě EU, je omylem. Myslí si...

Autofotka týdne: První praoctavia měla obytný kufr v základní výbavě

Octavia, tradiční bestseller Škody se ve variantě Combi začal vyrábět před 60 lety, v létě 1961. Kromě dalších výhod...

Zámečník zkouší zachránit elektrické fiasko německé pošty. Zájem mají rybáři

Premium Další, kdo se přesvědčil, že vyrábět elektrická auta zatím není udržitelný druh byznysu, je Německá pošta (skupina...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektromobilita veze Evropu pod diktát Číny držící suroviny třetího světa

Premium Lithium, kobalt, měď. Tři suroviny, které mají potenciál stát se „novou ropou“. Tedy surovinami, na kterých bude...

Brnem otřásla brutální vražda. Podezřelý je boxer, útočil pod vlivem drog

Premium Na dveřích garáže jsou patrné skvrny od krve, před ní stojí několik svíček. Toto místo v ulici Černovičky v brněnské...

Mnoho Rusů v sobě skrývá ukřivděného a žlučovitého Rusáka, říká cestovatel

Premium Na východě leží obrovská země, kterou jsme ještě před 30 lety museli povinně milovat. Fero Richard Hrabal-Kronďák ji...

Zmrzlinová mapa Česka. Přinášíme čtyřicet tipů, kde si dát blaho v kornoutu

Premium Zmrzliny jsou sladké, pikantní, plné ovoce nebo čabajkové, ze smetany či veganské, ale vždy řemeslně připravené a...

  • Další z rubriky

První svezení s Q4 e-tron, důležitým audi do zásuvky

Dnešní doba přeje elektromobilům. Tedy především těm prémiovým, nikoli lidovým. Audi proto v pravý čas přichází s...

Stačí jeden okruh a chlapi pochopí, že tam nejsem na ozdobu, říká závodnice

Premium Za volant poprvé usedla v pěti letech. Od té doby se Gabriela Jílková stala čtyřikrát mistryní republiky v motokárách,...

Jen koupit a jezdit: nošovický Hyundai je držák, pozor na zanedbané kusy

Premium Jestliže první Hyundai i30 v roce 2007 zavelel k intenzivnímu nástupu Korejců na evropské trhy, jeho nástupce vyráběný...

Autofotka týdne: První praoctavia měla obytný kufr v základní výbavě

Octavia, tradiční bestseller Škody se ve variantě Combi začal vyrábět před 60 lety, v létě 1961. Kromě dalších výhod...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Podtrženo, sečteno, potvrzeno, říká Vondráčková o vztahu s Vojnarem

Zpěvačka Lucie Vondráčková (41) má nový vztah. Informoval o tom web Expres.cz, podle kterého je jejím novým partnerem...

Orgasmy předstírám. Muži to mají horší, říká pornoherečka Daisy Lee

Karolína Urbanová (23), známá pod uměleckým jménem Daisy Lee, patří k nejznámějším českým pornoherečkám. Dcera bývalé...

Zemřel herec Vladimír Marek, roky bojoval s rakovinou

V nedožitých 70 letech zemřel ve čtvrtek divadelní, muzikálový i televizní herec Vladimír Marek. Podle Blesk.cz se od...

Dubrovník se konečně připojil ke zbytku země, most se vyhýbá Bosně

Připevněním posledního segmentu budovaného mostu na poloostrov Pelješac se ve čtvrtek spojila dosud oddělená oblast...

Teď už se nestává, že bych si místo peněz odvezl auto, říká podnikatel

Táta Ivo byl původně horníkem, syn stejného jména automechanikem. Hned po revoluci skočili rovnýma nohama do podnikání...