Patří k nejlevnějším na trhu, dělá je česká firma, vyrábí je v Číně. Jak se pneumatiky značky Tomket chovají na silnici, zatím mohli řidiči zjistit jen ze subjektivních recenzí těch, kteří na pneumatikách nové značky jezdí od loňského jara, kdy je firma začala dodávat na trh. Ale teď už mají v rukou první nezávislý test. Udělala jej světově uznávaná nezávislá agentura, která se věnuje certifikování a testování aut a jejich komponentů. Mimo jiné provádí crashtesty pro EuroNCAP.
Pneumatiky Tomket podstoupily dva testy – na brzdnou dráhu a na celkovou ovladatelnost. Test, který si zadal majitel značky Tomket a provozovatel e-shopu nejlevnejsipneu.cz Radek Grill, porovnal tomkety s třemi dalšími značkami. A výsledky potvrdily, že „česká“ pneumatika s čínským rodným listem je minimálně srovnatelná s evropskými značkami.
Překvapení testu letních gumLevnější předčily ty prémiové Levnější neznamená horší. Tak lze jednoduše shrnout letošní test letního obutí od evropských autoklubů. Testem prošlo na třicet pneumatik. Ty levnější paradoxně dominovaly. Kompletní výsledky najdete zde. |
Michelin je premiant, Tomket zlatá střední cesta
V testu ovladatelnosti a celkových vlastností pneumatik se porovnávala sedmnáctipalcovou gumu Tomket Sport 3 s konkurentem z prémiového segmentu Michelin Primacy 3 a cenově dostupnějším Kleberem Dynaxer HP3 (také značka Kleber patří Michelinu). Testovací jezdci hodnotili stabilitu při jízdě rovně, ovladatelnost v zatáčkách, hluk i vibrace. Všechny pneumatiky španělská testovací firma vyzkoušela na Volkswagenu Golf sedmé generace v rozměru 225/45 R17.
Jak se dalo očekávat, z testu vyšla vítězně francouzská značka Michelin. Testovací jezdci na ní ocenili ovladatelnost, její zpětnou vazbu k řidiči, přesné řízení s minimální prodlevou odezvy a stabilitu.
Tomket si pak vysloužil „chvalitebné“ hodnocení. Méně jistá byla pneumatika jen při testu zatáčení na hranici adheze. Naopak pochvalu si tomket zasloužil za vlastnosti na mokré vozovce. Testovací piloti si pochvalovali odezvu od předních kol i přilnavost zadní nápravy. Ocenili i komfort českých pneumatik, upozornili jen na vyšší úroveň vibrací, které se přenášejí do kabiny.
Nejhorší hodnocení si vysloužil kleber. Zejména na vodě měla pneumatika nedostatečnou přilnavost. A testovací piloti si stěžovali i na velkou úroveň hluku a vibrací, které mohou obtěžovat posádku.
Michelin z testu odešel s osmi body z deseti možných, tomket si vysloužil 7,1 bodu, kleber pak 6,7 bodu.
Test brzd: na suchu standard, na mokru překvapení
Brzdnou dráhu otestovali dokonce na dvou oblíbených rozměrech, které obvykle používají vozy nižší střední třídy – 205/55 R16 a 225/45 R17. A české řidiče bude hodně zajímat, že v menším rozměru přidala do testu ještě českou pneumatiku Barum Bravuris 3.
Výsledky opět potvrdily, že kdo si je ochotný připlatit za značku Michelin, dostane pneumatiku, která má objektivně lepší vlastnosti než konkurence. Francouzské pneumatiky v obou rozměrech opanovaly test na suchu i na mokru. I když občas jen s minimálním rozdílem.
A na paty jim nejvíc šlapal právě tomket. Ten se stejně jako při testu ovladatelnosti skvěle osvědčil na mokru. V obou rozměrech skončily české pneumatiky s čínským rodným listem na druhém místě za michelinem. V šestnáctipalcovém rozměru potřebovaly gumy Tomket na zastavení z osmdesátikilometrové rychlosti o 30 centimetrů víc než micheliny, na sedmnáctkách zastavil testovací golf jen o deset centimetrů dál.
Barumky potřebovaly oproti tomketům k zastavení dalších 70 centimetrů. Klebery dokonce 1,2 metru. Na sedmnáctkách pak rozdíl mezi druhým tomketem a třetím kleberem dosáhl dokonce 3,1 metru.
Na suchu si tomket vedl lépe v sedmnáctipalcovém rozměru. Kraloval michelin, s nímž dokázalo testovací auto zastavit na 33,5 metru. S tomkety potřebovalo 35,2 metru, s pneumatikami Kleber 36,4 metru.
Nejhůře si ze všech testovaných parametrů vedl tomket na suchu v šestnáctipalcovém rozměru. Tentokrát skončil na posledním místě, ovšem s minimální ztrátou na soupeře včetně prémiového michelinu. Zatímco francouzské pneumatiky zastavily golf ze 100 km/h na nulu na 35,2 metrech, Tomket potřeboval 37,7 metru. Kleberu stačilo 37,1 metru, Bravuris od Barumu o dalších dvacet centimetrů méně.
Deset centimetrů brzdné dráhy za tisícovku
Při cenovém srovnání pak ze všech testovaných pneumatik nejlépe vychází pneumatika od Tomketu. V šestnáctipalcovém rozměru vyjde na 1 114 korun, ale Barum je jen o 35 korun dražší. Za Kleber Dynaxer HP3 si řidiči připlatí dalších 60 korun, Michelin pak vyjde na 1 815 korun.
Sedmnáctipalcové testované pneumatiky pak vyjdou na 1 429 korun v případě tomketu, kleber je dražší o tři stovky a za michelin řidič zaplatí 2 590 korun.