Zimní gumy v létě nedojíždějte a pozor na nízký vzorek, auto hůře brzdí

aktualizováno 
Na jaře dosluhující zimní gumy dojezdím. Tak uvažuje spousta motoristů, kteří chtějí ušetřit. Obzvlášť na českých silnicích často nebývají vozidla se zimními pneumatikami žádnou výjimkou. Taková guma ovšem mnohem hůře funguje. Řada motoristů také ojíždí pneumatiky za bezpečnou mez.

Posledního března skončila zákonná povinnost mít na vozech zimní pneumatiky. Ještě v dubnu je pro všechny případy na svém voze nechává mnoho motoristů, v květnu už jen hlavně ti, kdo chtějí dojet opotřebovanou zimní sadu. Před tím ovšem odborníci varují.

„Oproti zimním pneumatikám se v případě nouze významně zkrátí brzdná dráha a zvýší ovladatelnost automobilu. Navíc poklesne i spotřeba paliva. Jezdit v létě na letních kolech se vyplatí,“ vypočítává Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Zimní a letní pneumatiky mají rozdílné složení směsi, ze které jsou vyrobeny. Ty zimní musí zajistit dobrou ovladatelnost automobilu za drsného mrazivého počasí. „Zato teploty vyšší než sedm stupňů Celsia jim nesvědčí. Jsou příliš měkké až houbovité. Jejich vysoká elasticita je výhodou na ledu a sněhu, ale zásadní slabinou na teplém povrchu silnice,“ vysvětluje Roman Budský.

Především se prodlužuje brzdná dráha, což ověřil i laický test iDNES.cz (sledujte video). „Rozdíl brzdných drah může činit významných 20 procent. Nicméně za vysokých letních teplot okolo 30 stupňů Celsia to může být téměř jedna třetina,“ uvádí Roman Budský.

Zhoršuje se také ovladatelnost vozidla. Zimní pneumatika má za tepla vyšší valivý odpor. To se projeví vyšší hlučností, zvýšeným opotřebováním dezénu a samozřejmě i vyšší spotřebou paliva. Rozdíl u osobních automobilů může být i několik desetin litru na 100 kilometrů.

Průzkumy naznačují, že v České republice pětina řidičů jezdí i v létě na zimních či celoročních pláštích. Za zimních podmínek je zákonem požadovaná minimální hloubka dezénu zimních plášťů osobních vozidel čtyři milimetry. Má tedy ještě daleko k zákonem požadovaným 1,6 milimetru v létě.

Měření hloubky dezénu pneumatik

Měření hloubky dezénu pneumatik

Hloubka dezénu je přitom rozhodujícím faktorem bezpečnosti, zejména na mokru. Pokud není dostatečná, nedokáže plášť zpod sebe dostatečně účinně odvádět vodu. Při brzdění se pak před ním tvoří vodní klín, který výrazně prodlužuje brzdnou dráhu. Podle testu Autoklubu ČR se při zastavení z rychlosti 100 km/h brzdná dráha prodlouží i u pneumatik ojetých na stále zákonem povolené 3 mm téměř o 10 metrů.

Tahák do pneuservisu

Jak správně koupit obutí

Šířku běhounu, výšku profilu a průměr ráfku – tyto základní informace pozná na bočnici pneumatiky téměř každý. Ale co ostatní kódy? Velký přehled najdete zde.

V místě, kde by vůz na nových pláštích již stál, pojede ten na použitých rychlostí 35 km/h. Ojeté pneumatiky také špatně odolávají akvaplaningu (ztratí kontakt s vozovkou a plavou) a hůře přenášejí boční síly (rychleji dostanou smyk).

Podle nezávislého testu Autoklubu ČR jsou vlastnosti zimního pláště s 3mm zbývajícím vzorkem na mokru ještě o poznání horší než v případě stejně opotřebovaného letního. Brzdná dráha se prodlužuje o dalších 11 metrů.

Měření na českých benzinkách

Společnost Continental odstartovala v dubnu průzkum při kterém zkoumá stav pneumatik českých řidičů. V deseti největších městech České republiky bude speciální tým sna čerpacích stanicích Shell měřit hloubku dezénu. Odborným garantem průzkumu je BESIP.

Poprvé zkoumali pneumatiky v Hradci Králové. „Zhruba každý pátý řidič má teď na začátku jara zimní gumy sjeté na 4 mm a méně, tedy zralé na výměnu. Na letních včera jezdilo asi patnáct procent lidí,“ hlásí Josef Karas z Continentalu.

Kromě změření hloubky dezénu nabídne vyškolený tým řidičům i kontrolu tlaku v pneumatikách. Ten kromě jízdních vlastností ovlivňuje i míru opotřebení plášťů a spotřebu paliva.

„V průzkumech, které jsme prováděli v minulosti, řada z lidí uvedla špatnou hloubku dezénu, při níž by se měly pláště měnit za nové. Dvě třetiny dotazovaných také přiznaly, že neví, jak sjeté jejich pneumatiky jsou,“ říká Juraj Ižvolt ze společnosti Continental Barum.

Test letních pneumatik

Levnější neznamená horší. Tak lze jednoduše shrnout letošní test letního obutí od evropských autoklubů. Testem prošlo na třicet pneumatik. Ty levnější paradoxně dominovaly.  ČTĚTE VÍCE.

Autor:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

Autofotka týdne: VW startuje svou elektrickou éru, zájem je obrovský

Volkswagen ID.3

Čtyřiasedmdesáté výročí konce války, té, ze které vzešel Brouk, oslavil Volkswagen startem nové éry. Ve středu 8....

První elektromobil ukáže Škoda na hokejovém šampionátu. Máme fotky z Prahy

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Mladoboleslavská automobilka představí první sériové elektrifikované modely 23. května v Bratislavě při příležitosti...

Další z rubriky

Mstivý Francouz ukradl sousedovu SPZ a projel rychle kolem radaru

Francouzská silnice

Ve městě Mont-de-Marsan na jihozápadě Francie se před soudem ocitl muž, který podle policie zneužil poznávací značku...

Francouzi by chtěli Jaguar s Land Roverem, Indové prodej odmítají

Range Rover Velar

Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, pod který spadají značky Peugeot, Citroen, DS a Opel/Vauxhall, veřejně prohlásil, že...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Najdete na iDNES.cz