Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký přehled automobilek.

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu? | foto: koláž iDNES.cz

Bayerische Motoren Werke AG

Patří sem automobilové značky BMW, Mini a Rolls-Royce. Firma je vlastněna ze 46,7 procenta rodinou Quandtů, Stefanem (17,4 procenta), jeho sestrou Susannou Klattenovou (12,6 procenta) a pak společným 16,8procentním podílem, který tvoří dědictví po jejich matce Johanně (zemřela v roce 2015).

Daimler

Ilustrační snímek

Daimler AG je mateřskou společností automobilových značek Mercedes-Benz, Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Smart nebo třeba autobusů Setra. Ve vlastnické struktuře hrají velkou roli menší akcionáři. Největší (sedmiprocentní) podíl vlastní stát Kuvajt, po 1,54 procenta akcií připadá automobilkám Renault a Nissan, s nimiž Daimler tvoří tzv. alianci (společnosti vlastní navzájem stejné podíly akcií u alianční firmy a sdílejí technologie, třeba vznětové motory). Daimler má také pětiprocentní podíl ve značce Aston Martin.

Fiat Chrysler Automobilies

Jeden z nejmladších automobilových koncernů vznikl v roce 2009, kdy Fiat společně s odborářským fondem, vládami USA a Kanady převzal krachující Chrysler. Od ledna 2014 ho ovládá zcela. Struktura koncernu nicméně dodnes do velké míry odpovídá dvěma původním společnostem. Italská odnož FCA Italy vlastní Fiat, Fiat Professional, Lancii, Alfu Romeo a Abarth, americká FCA US pak Chrysler, Dodge, Jeep, RAM, Mopar a SRT. Mimo je ve struktuře koncernu vyčleněno luxusní Maserati.

Nejvýznamnějším akcionářem FCA je investiční společnost Exor, která patří rodině Agnelliů a má 29,4procentní podíl. Necelé procento akcií připadá i CEO FCA Sergiovi Marchionnemu. Komplikovaná je situace okolo Ferrari, které stojí mimo FCA zcela a jeho největším akcionářem je stejně jako v případě FCA Exor (23,5 procenta), deset procent připadá synovi slavného Enza, Pieru Ferrarimu.

Ford Motor Company

Ilustrační snímek

Ještě nedávno vlastnila řadu evropských automobilek: Volvo, Jaguar, Land Rover, měla podíl v Mazdě. Dnes je firma zastoupena v Evropě jen značkou Ford, v USA prodává ještě luxusní Lincolny. Největším akcionářem je s 6,56procentním podílem investiční fond Vanguard, rodina Fordů má dohromady jen dvě procenta akcií, ovšem také 40 procent hlasovacích práv.

Geely

Čínská automobilka koupila v roce 2010 od Fordu švédské Volvo.

General Motors

Kvůli prodeji Opelu sice americký automobilový koncern prakticky zmizel z evropského trhu, ale stále je zde přítomný; prodává vozy značky Cadillac, Chevrolety Corvette a Camaro. Kromě toho patří do koncernu ještě americké Buick, GMC, australský Holden a čínský Wuling. GM je vlastněn řadou menších investorů, největší 9,36procentní podíl má fond UAW Retiree Medical Benefits Trust.

Honda

Honda a její americká luxusní značka Acura jsou samostatné. Japonskou firmu také vlastní řada drobných akcionářů. Největší, tříprocentní podíl má finanční společnost Mitsubishi UFJ, mezi jejíž drobné akcionáře patří třeba Toyota.

Hyundai Motor Group

Ilustrační snímek

Korejský konglomerát zastřešuje značky Hyundai, Kia a luxusní Genesis a jeho vlastnická struktura je zamotaná. Jeho společnosti se vlastní navzájem: Hyundai Motors má 33,8 procenta akcií Kie, sám je z 21 procent vlastněn dodavatelem autodílů Hyundai Mobis, který (aby byl kruh dokončen) z 16,9 procenta patří Kie.

Mazda

Japonská automobilka nemá žádnou další značku, je nezávislá. Letos se dohodla na strategické spolupráci s Toyotou. Patří řadě menších investorů.

PSA

Francouzský koncern donedávna tvořily značky Peugeot, Citroën a DS, letos od GM koupil celý Opel. Vlastnická struktura je poměrně přehledná: 3,7 procenta akcií patří přímo Francii, stejný podíl má i čínský Dong-feng, rodině Peugeotů připadá 3,25 procenta.

Renault-Nissan-Mitsubishi

Francouzsko-japonskou alianci spojuje jméno šéfa Carlose Ghosna. Hlavní roli v ní hraje Renault, který vlastní 44 procent Nissanu, japonské firmě na oplátku patří patnáct procent francouzského partnera a 34 procent Mitsubishi. Přibližně tříprocentní podíl v Renaultu a Nissanu má i Daimler, další okrajový účastník této aliance. Stejně jako PSA je i Renault navíc částečně státním podnikem, francouzská vláda v něm má 19,7 procenta akcií. Aliance Renaultu a Nissanu kromě obou značek (a vlastně i Mitsubishi) zahrnuje i rumunskou Dacii, luxusní Infiniti nebo levný Datsun. Díky 50procentnímu podílu v join-venture Rostec Auto mají obě firmy vliv i v ruském AvtoVAZu (tedy Ladě).

Subaru

Japonská automobilka je součástí stejnojmenného koncernu. Hlavní16,8procentní podíl v něm má ovšem největší japonský výrobce aut Toyota.

Suzuki

Ve firmě má dodnes velké slovo zakladatelská rodina Suzukiů, podobně jako většina ostatních japonských automobilek je vlastněna řadou malých akcionářů.

Tata Motors

Indická automobilka v Evropě vlastní anglické značky Jaguar a Land Rover (v roce 2008 je koupila od Fordu). Je součástí koncernu Ratana Taty.

Tesla

Americká společnost patří téměř z 21 procent svému CEO Elonu Muskovi. Toyota se nedávno zbavila svého ani ne 2% podílu.

Toyota

Ilustrační snímek

Toyota Motors a její značky, například Lexus, Scion a Daihatsu, patří do skupiny Toyota Group, která mimo jiné zahrnuje i dodavatelskou společnost Denso. Firmy jsou vzájemně provázané a navzájem si vlastní různé objemy akcií.

Volkswagen Group

Volkswagen AG je koncern v pravém slova smyslu. Přímo, nebo přes různé dceřiné společnosti ovládá Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Škodu, Volkswagen, Ducati, MAN, Scanii, Neoplan a Volkswagen Užitkové vozy. Takovou Škodu tak ze 100 procent vlastní Volkswagen Finance Luxemburg, Audi naopak patří z 99,6 procenta přímo Volkswagen AG, Lamborghini je přímým majetkem Audi. Samotný VW ovládá z 52,2 procenta Porsche Automobil Holding. Firma, která měla v roce 2014 jen 31 zaměstnanců a již kontrolují rodiny Porsche a Piëchů. Významný 20 procentní podíl má i stát Dolní Sasko a 17 procent patří Kataru.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...