Škoda táhne zisk koncernu VW, má lepší marže než Audi

  15:30aktualizováno  15:30
Koncern Volkswagen vykázal i přes loňskou kauzu s dieselovými motory lepší výsledky než za rok 2015. Značka Škoda, která loni oslavila 25 let pod křídly německé skupiny, patří k nejvýdělečnějším vůbec.

Ilustrační snímek | foto: Škoda

Čísla za loňský rok německý koncern oznámil na bilanční tiskové konferenci ve Wolfsburgu. Celý koncern VW sdružující 12 značek zaznamenal za rok 2016 rekordní provozní zisk. Ten se zvýšil o 14 procent na 14,6 miliardy eur (394,5 miliardy Kč). Více o finančních výsledcích koncernu čtěte zde.

Marže

Marže vyjadřuje rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou na zboží nebo službě. Vyjadřuje se buď absolutně nebo v procentech. Marže obchodníka není zisk. Zisk je marže snížená o náklady spojené s prodejem zboží či služby, jako například mzdové náklady, nájemné, elektřina atd.

Zdroj: wikipedia

Jednotlivé značky, kterých je v koncernu 12, si nevedly stejně. Růst zisku táhly zejména dvě – Škoda a Porsche. Kupříkladu samotná značka Volkswagen obstarala v roce 2015 polovinu zisku celé skupiny, loni ale už jen 10 procent. Vyjádřeno v eurech klesl provozní zisk značky VW z 2,1 na 1,9 miliardy.

Naopak nadprůměrně do společné kasičky přispěla česká Škoda. Ta zvýšila provozní zisk o 31 procent na 1,2 miliardy eur (32,4 miliardy Kč). A výrazně nadprůměrná je v rámci skupiny i její marže, ta vzrostla z předloňských 7,3 na loňských 8,7 procenta.

Překonala tak třeba i prémiovou značku Audi, které marže klesla z 8,8 na 8,2 %. Lépe než Škoda je na tom v rámci koncernu jenom Porsche s marží 17,4 % a provozním ziskem 3,9 miliard eur (+ 3,6 %).

K růstu ziskovosti Škody měla přispět zejména optimalizace nákladů a pozitivní mix objemu prodeje a nabídky produktů, uvádí se ve zprávě mateřské skupiny Volkswagen. Tržby se zvýšily o 9,8 procenta na 13,7 miliardy eur (370,2 miliardy Kč).

Škoda loni dodala zákazníkům rekordních 1 127 700 vozů, meziročně o 6,8 procenta více. Potřetí za sebou tak překonala milionovou prodejní hranici.

Automobilka Škoda patří k nejziskovějším, v analýze, kterou vytvořilo v loňském roce Centrum pro automobilový výzkum Univerzity Duisburg-Essenn, se uvádí, že na jednom autě vydělá Škoda průměrně 43 tisíc korun (čtěte více)

Volkswagen dodává, že Škoda loni oslavila 25 let ve skupině Volkswagen. Za tu dobu se podle německého podniku rozrostla z regionálního v mezinárodně úspěšného výrobce a nabízí ucelenou řadu modelů, od malých vozů Citigo po velký model Superb. Nejnovějším přírůstkem je SUV Kodiaq, které se od minulého týdne montuje nově také na Ukrajině, v závodě společnosti Eurocar v Solomonovu, kde montují škodovky od roku 2002. Předtím ho vyráběla pouze ve východočeských Kvasinách.

Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává zhruba 27 000 lidí.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Dacia Duster dostane sourozence. Ve hře je SUV-coupé, nebo pick-up

Kupé SUV Renault Arkana při premiéře na autosalonu v Moskvě

Dacie Duster je možná nečekaný, ale zato fenomenální úspěch. Zprvu možná vysmívaný vůz, dnes zlaté vejce celé aliance...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Najdete na iDNES.cz