Škoda táhne zisk koncernu VW, má lepší marže než Audi

  15:30aktualizováno  15:30
Koncern Volkswagen vykázal i přes loňskou kauzu s dieselovými motory lepší výsledky než za rok 2015. Značka Škoda, která loni oslavila 25 let pod křídly německé skupiny, patří k nejvýdělečnějším vůbec.

Ilustrační snímek | foto: Škoda

Čísla za loňský rok německý koncern oznámil na bilanční tiskové konferenci ve Wolfsburgu. Celý koncern VW sdružující 12 značek zaznamenal za rok 2016 rekordní provozní zisk. Ten se zvýšil o 14 procent na 14,6 miliardy eur (394,5 miliardy Kč). Více o finančních výsledcích koncernu čtěte zde.

Marže

Marže vyjadřuje rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou na zboží nebo službě. Vyjadřuje se buď absolutně nebo v procentech. Marže obchodníka není zisk. Zisk je marže snížená o náklady spojené s prodejem zboží či služby, jako například mzdové náklady, nájemné, elektřina atd.

Zdroj: wikipedia

Jednotlivé značky, kterých je v koncernu 12, si nevedly stejně. Růst zisku táhly zejména dvě – Škoda a Porsche. Kupříkladu samotná značka Volkswagen obstarala v roce 2015 polovinu zisku celé skupiny, loni ale už jen 10 procent. Vyjádřeno v eurech klesl provozní zisk značky VW z 2,1 na 1,9 miliardy.

Naopak nadprůměrně do společné kasičky přispěla česká Škoda. Ta zvýšila provozní zisk o 31 procent na 1,2 miliardy eur (32,4 miliardy Kč). A výrazně nadprůměrná je v rámci skupiny i její marže, ta vzrostla z předloňských 7,3 na loňských 8,7 procenta.

Překonala tak třeba i prémiovou značku Audi, které marže klesla z 8,8 na 8,2 %. Lépe než Škoda je na tom v rámci koncernu jenom Porsche s marží 17,4 % a provozním ziskem 3,9 miliard eur (+ 3,6 %).

K růstu ziskovosti Škody měla přispět zejména optimalizace nákladů a pozitivní mix objemu prodeje a nabídky produktů, uvádí se ve zprávě mateřské skupiny Volkswagen. Tržby se zvýšily o 9,8 procenta na 13,7 miliardy eur (370,2 miliardy Kč).

Škoda loni dodala zákazníkům rekordních 1 127 700 vozů, meziročně o 6,8 procenta více. Potřetí za sebou tak překonala milionovou prodejní hranici.

Automobilka Škoda patří k nejziskovějším, v analýze, kterou vytvořilo v loňském roce Centrum pro automobilový výzkum Univerzity Duisburg-Essenn, se uvádí, že na jednom autě vydělá Škoda průměrně 43 tisíc korun (čtěte více)

Volkswagen dodává, že Škoda loni oslavila 25 let ve skupině Volkswagen. Za tu dobu se podle německého podniku rozrostla z regionálního v mezinárodně úspěšného výrobce a nabízí ucelenou řadu modelů, od malých vozů Citigo po velký model Superb. Nejnovějším přírůstkem je SUV Kodiaq, které se od minulého týdne montuje nově také na Ukrajině, v závodě společnosti Eurocar v Solomonovu, kde montují škodovky od roku 2002. Předtím ho vyráběla pouze ve východočeských Kvasinách.

Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává zhruba 27 000 lidí.

Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Audi proti otázce „Už tam budem?“. Vyřeší ji virtuální realitou

Audi Holoride

Zná to snad každý řidič-rodič. A nejen ten. Otázka „Už tam budem?“ dovede pocuchat nervy nejedné osoby za volantem. U...

Řidiči v Německu prostáli loni v kolonách 52 let

Sníh ochromil Německo. Na snímku doprvní zácpa na dálnici A4 u Drážďan (29. listopadu 2010)

Loňský rok byl pro německé řidiče zatím dosud nejhorší z hlediska počtu a délky trvání zácp, kterým na zdejších...

Strážníci mají pokutovat jízdu ve vyhrazených pruzích, navrhuje ČSSD

Nově vyhrazený jízdní pruh pro autobusy na Zahradním Městě ve Švehlově ulici.

Strážníci by měli dostat pravomoc pokutovat na místě nedovolenou jízdu ve vyhrazených jízdních pruzích. Návrh novely...

Najdete na iDNES.cz