Jde o tak o další ze seznamu 21 regionálních tratí, které byly v minulosti navrženy ke zrušení. Vlaky po nich už většinou delší dobu nejezdí. Vláda v roce 2012 rozhodla, že se musí nejprve nabídnout k prodeji ve výběrovém řízení, teprve pak může jednat o bezúplatném převodu na města či obce.
Seznam tratí, které je možné koupit, rozšíří během několika týdnů trať Dobronín – Polná. Na šestikilometrovém úseku nejezdí vlaky od roku 2010, trať je ve špatném stavu. Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové probíhá příprava veřejné soutěže. „Nabídka na prodej by mohla být zveřejněna nejdříve začátkem května 2017,“ uvedla Šubová.
Stát chce za lokálky moc
Po loňském prodeji dvou tratí Čížkovice – Obrnice a Dolní Bousov – Kopidlno společnosti AŽD Praha se nedá čekat příliš velký zájem. AŽD už dříve oznámilo, že dvě tratě jim na testování vlastních produktů stačí a nechystá se k nákupu dalších. Do jiných soutěží se dosud nikdo nepřihlásil. Součástí podmínek prodeje je i zachování dráhy v provozuschopném stavu na pět let. Pokud chce nový majitel získat na provozuschopnost dráhy dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury, musí na ní provozovat nejméně dva páry vlaků denně.
Důvodem malého zájmu je relativně vysoká cena. Například v případě aktuální soutěže na prodej tratě Velká Kraš – Vidnava je cena za 4,6 kilometru 3,9 milionů korun (o soutěži více zde). Cena je oproti prvnímu neúspěšnému kolu vyšší, protože nově je součástí prodeje i pozemek pod nádražím. Nový majitel přitom musí počítat s dalšími investicemi do tratě.
Cena, kterou SŽDC za trať chce, vychází ze znaleckých posudků. Kilometr tratí ale vychází vždy vychází v řádech statisíců korun. Například AŽD Praha koupilo 58 kilometrů trati za 10,7 milionů korun. Na trati Čížkovice – Obrnice už o víkendu vyjely první turistické vlaky.
Prodeje lokálek nabraly menší zpoždění. „Časový odstup od usnesení vlády u prvních vybraných tratí vznikl z velké části nutností přepracovat připravená výběrová řízení v souladu s povinnostmi danými novým Občanským zákoníkem,“ vysvětlila Šubová. Když nevyjde prodej v soutěži, může SŽDC nabídnout trať bezúplatně městům či obcím.
SŽDC připravuje k prodeji další tratě. Na seznamu, kde již začala příprava pro prodej, jsou čtyři: Chrudim město – Heřmanův Městec, Broumov – Otovice, Královec – Žacléř a Hevlín – Hrušovany nad Jevišovkou.
U dalších tří se zpracovávají podklady, například se objednává znalecký posudek. Jde o tratě Čelákovice – Mochov, Moravské Budějovice – Jemnice a Čejč – Uhřice.
Dráha | Délka (km) | Stav přípravy, projednání a prodeje |
---|---|---|
Doní Bousov - Kopidlno | 22,370 | prodáno v r. 2016 nabyvatelem AŽD Praha s.r.o. IČO 48029483 |
Čížkovice - Obrnice | 35,892 | prodáno v r. 2016 nabyvatelem AŽD Praha s.r.o. IČO 48029483 |
Kralovice - Mladotice | 11,345 | po neúspěšných veřejných soutěžích je v souladu s usnesením vlády č. 416 projednáván bezúplatný převod městu Kralovice a obci Mladotice |
Velká Kraš - Vidnava | 4,579 | veřejná soutěž vyhlášena |
Dobronín - Polná | 5,607 | příprava vyhlášení veřejné soutěže |
Heřmanův Městec - Chrudim město | 12,641 | zahájena příprava prodeje - sumarizace majetku |
Hevlín - Hrušovany nad Jevišovkou | 6,741 | zahájena příprava prodeje - sumarizace majetku |
Královec - Žacléř | 5,092 | zahájena příprava prodeje - sumarizace majetku |
Broumov - Otovice | 4,205 | zahájena příprava prodeje - sumarizace majetku |
Moravské Budějovice - Jemnice | 20,628 | zpracovaná aktualizace znaleckého posudku |
Čelákovice - Mochov | 3,414 | kompletace podkladů pro objednání znaleckého posudku |
Čejč - Uhřice | 15,470 | chybné mapové podklady, v řešení |
Krupá - Kolešovice | 12,020 | nepřipravuje se |
Rumburk - Jiříkov st. hranice | 6,756 | nepřipravuje se |
Bošice - Bečváry | 10,597 | nepřipravuje se |
Kojetín - Tovačov | 10,570 | nepřipravuje se |
Hněvčeves - Smiřice | 11,077 | nepřipravuje se |
Děčín - Oldřichov u Duchcova - Duchcov | 38,261 | nepřipravuje se |
Libochovice - Račiněves | 19,952 | nepřipravuje se |
Dívčice - Netolice | 13,314 | nepřipravuje se |
Krásný Jez - Loket | 14,059 | nepřipravuje se |