Sobota 26. září 2020, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 26. září 2020 Andrea

Plány na moderní železnice po česku: lokálka pojede 160, hlavní trať 120

  11:32
Rovinatý úsek tratě z Hradce Králové do Chocně má projít velkou modernizací. Stát ale zvýší rychlost jen na 120 kilometrů v hodině. Podle odborníků na železnici je to nesmysl a vyhození peněz.

Nádraží Hradec Králové | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Ministerstvo dopravy už schválilo studii proveditelnosti pro trať z Velkého Oseku do Chocně přes Hradec Králové. Zatímco v prvním úseku Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) počítá se zdvojkolejněním a zvýšením rychlosti na 160 kilometrů v hodině, dál budou vlaky jezdit maximálně rychlostí 120 kilometrů v hodině. Modernizovaná trať má přitom sloužit jako alternativa k přetíženému koridoru z Prahy do České Třebové.

„Experti ze SŽDC těmito postupy poškozují nejen celý železniční sektor, ale zároveň brání rychlejšímu hospodářskému růstu České republiky,“ míní Miroslav Vyka, šéf Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

SŽDC kritiku odmítá. Mluvčí Marek Illiaš vysvětluje, že nejrychlejší vlaky na trati jsou spěšné vlaky z Hradce Králové do Letohradu, které tak rychle nejezdí. Nevylučuje ale ještě možnost, že v dalším stupni přípravy se prověří ještě možnost zvýšit rychlost na 160 kilometrů v hodině.

Lokálka do Uničova posviští 160 km/h

Stejná organizace se chystá přitom zavést rychlost 160 kilometrů za hodinu například na trati z Olomouce do Uničova, která je v podstatě příměstskou lokálkou. „Takové srovnání není příliš relevantní, neboť tam byla navržená maximální traťová rychlost obhajována na základě využitelnosti uvažovanými vlaky ve výhledu,“ říká Illiaš.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Takové úvahy ale Vyka odmítá. „Zkušenosti z posledních let ukazují, že infrastruktura si své využití najde, když má dopravcům co nabídnout. Čím je trať rychlejší, tím je pro dopravce atraktivnější. Úspěch podnikání dopravců na železnici předurčuje zejména rychlost a kapacita dopravní cesty,“ říká Vyka.

„Zdráhám se uvěřit, že je něco takového vůbec možné v dnešní době schválit. Je snad znovu rok 1995?“ nebere si servítky Tomáš Záruba z Centra pro efektivní dopravu. Podle něj by byly rozdíly v nákladech na modernizaci na 160 km/h byly oproti 120 km/h zanedbatelné. „Další podobnou akci lze čekat zase za 30 až 50 let. Navrhovat na takové období nesmyslné snížení bezproblémově dosažitelné rychlosti jen proto, že nyní tam jezdí motorové vozy ze 60. let, to snad opravdu nelze myslet vážně,“ dodal Záruba.

Podle něj by se debata spíše měla soustředit na to, aby alespoň úsek z Hradce Králové do Týniště nad Orlicí byl kompletně dvoukolejný.

Proti pomalé rychlosti hraje i další detail: všechny nové elektrické jednotky jezdí už nejméně na 160 kilometrů v hodině. „SŽDC by se měla přestat vymlouvat na to, že někdy v budoucnu kapacitu rozšíří vysokorychlostní tratě, ale tuto situaci začít bezodkladně řešit,“ dodal Vyka.

Podle něj chybí pro mimořádnosti kvalitní odklonová trasa koridoru. „Není možné, aby se na základě subjektivního dojmu nějakého úředníka lepší varianty předem vyloučily, a pak se ve studii proveditelnosti hledala nejpřijatelnější varianta už jen z těch horších,“ dodal.

Alternativní cesta z východu Čech na Moravu

Zrychlení „severní“ trasy na Moravu přes Hradec Králové je přitom zajímavou příležitostí i pro dopravce. Část z nich by mohla jezdit z Prahy na Moravu namísto přes Pardubice přes Hradec Králové, který prakticky přímé spojení s Moravou nemá. Trasa z Prahy do Chocně přes Hradec Králové je o 31 kilometrů delší.

České dráhy se nechtěly vyjádřit, zda by měly zájem o provoz vlaků z Hradce Králové na Moravu, protože to podle nich záleží na objednávce. Pro soukromníky jde ale o zajímavou možnost. Zájem potvrdil RegioJet i Leo Express, ale pouze v případě, že by se jezdilo rychlostí 160 kilometrů v hodině. „Rychlost 120 kilometrů v hodině je pro nás naprosto nedostačující,“ říká mluvčí Leo Express Petra Valentová.

SŽDC však názory dopravců odmítá. „Předmětem studie proveditelnosti není posuzování atraktivity pro některé dopravce za určitých teoretických podmínek,“ dodal Illiaš.

Autor:
  • Nejčtenější

Zavírání ve 22 nás zničí, říkají restauratéři. Žádají hodinu navíc

Záměr ministra zdravotnictví, aby restaurace a bary zavíraly o dvě hodiny dřív, tedy už ve 22 hodin, vnímají jejich...

Vláda schválila pravidla pro kurzarbeit. Je to krvavý kompromis, řekla Maláčová

Ministři schválili pravidla pro kurzarbeit, který má pomoci zabránit masivnějšímu propouštění ve firmách kvůli epidemii...

ANO ztrácí. Do Sněmovny by se nedostali lidovci ani komunisté, říká model

Podle nejnovějšího volebního modelu Kantar CZ pro Českou televizi by se do Poslanecké sněmovny dostalo sedm stran....

Jídlo v Německu je moc levné, tvrdí studie. Mělo by stát až třikrát víc

Pokud by se měly do cen jídla v Německu promítnout náklady na eliminaci dopadů na životní prostředí, stálo by až...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pošta s rouškami pro seniory chybovala, ohrozila miliony lidí, tvrdí SÚKL

Česká pošta podle Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) porušila při rozesílání respirátorů a roušek seniorům...

Sundej vlajku, nebo ti vypálíme dům. Agresivita demonstrantů v USA roste

Premium Demonstrace proti policejní brutalitě, jak to nazývají protestující i média, začínají být docela brutální i vůči...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

  • Další z rubriky

Bourání billboardů u dálnic vázne. Tři roky od zákazu jich zbývají stovky

V okolí dálnic a silnic první třídy zůstávají i po více než třech letech účinnosti zákazu billboardů v ochranném pásmu...

Vlakové spojení na Slovensko se omezí, kvůli opatřením klesl zájem

Provoz některých mezistátních vlaků mezi Českou republikou a Slovenskem bude omezen, rozhodnutí se dotkne zhruba 18...

Do pěti let vzniknou čtyři desítky přístavů. Většina ve středních Čechách

Ještě do konce roku se začnou stavět nová přístaviště v Mělníku, Čelákovicích nebo Nymburku. Rostoucímu počtu zájemců o...

Pomoc jen některým? Dopravci chtějí kompenzace i za komerční spoje

Asociace sdružující soukromé dopravce na železnici Allrail kritizuje český návrh, kterým chce ministerstvo dopravy...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...