Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

Praha - Drážďany za 50 minut. Němci navrhují 26 kilometrů dlouhý tunel

  11:08aktualizováno  11:08
Zvažovaná stavba vysokorychlostní tratě z Prahy do německých Drážďan dostala novou podobu. Německá studie navrhuje postavit na trase jeden z nejdelších železničních tunelů v Evropě.

Vyplývá to z návrhu nové studie, kterou představilo saské ministerstvo dopravy a na kterém se podílely i české instituce.

Fotogalerie

Podle studie je tunel pod Krušnými horami jediným řešením, jak cestu výrazněji zkrátit. Trasa údolím Labe totiž mnoho možností pro zrychlení nenabízí.

„Podmínky tratě kolem Labe znemožňují zvýšit kapacitu i rychlost,“ řekl saský ministr Martin Dulig. Podle něj je celý úsek úzkým hrdlem na spojnici mezi severem a jihem.

Tunel má začínat za Ústím nad Labem mezi Chlumcem a Chabařovicemi a končit před saskou Pirnou. Na konec tunelu bude navazovat ještě přes kilometr dlouhý viadukt, kratší tunel a další most až do saského Heidenau. Posledních dvanáct kilometrů povede po stávající trati. Trať je navržena pro dálkové osobní i nákladní vlaky. Před portálem tunelu na německé straně bude ještě výhybna. Tunel se napojí na stávající trať z Ústí nad Labem do Teplic

Nová trať z Prahy do Drážďan má mít celkem 123 kilometrů. Z Prahy vyjíždí Vítkovskými tunely, z Balabenky má vzniknout další čtyři kilometry dlouhý tunel, z kterého vyjedou vlaky za Prosekem. Dále má trať kopírovat z velké části trasu dálnice D8. Míjí Lovosice a Litoměřice, kde nepočítá vůbec se zastavením a vjíždí do 17 kilometrů dlouhého tunelu napříč Českým středohořím.

Cvičení pro projektanty a grafiky?

Vlaky vyjedou v Ústí nad Labem - Střekově, novým mostem přes Labe se dostanou do prostoru současného západního nádraží, kde má vzniknout nový terminál pro Ústí nad Labem. Z Prahy do Ústí nad Labem mají vlaky jezdit rychlostí až 350 kilometrů za hodinu, z Ústí pak dvoustovkou. Oproti současným 2 hodinám a 17 minutám mají cestu zvládnou za 50 minut.

Prvotní odhady nákladů na celou stavbu počítají s částkou kolem pěti miliard eur. Zatím ani není jasné, zda nejde jen o další cvičení pro projekční kanceláře a grafiky. Následovat mají další studie, které ukáží, zda má stavba skutečně smysl. Saský ministr dopravy odhaduje, že první vlaky by mohly vyjet nejdříve za dvacet let.

Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Jakuba Ptačinského je nová varianta vedena zatím pouze na základě základní územní průchodnosti. „Ta samozřejmě popisuje i rizika a omezení, které zakreslené vedení vyvolává a s kterými je třeba počítat a řešit je,“ řekl Ptačinský. Podle něj projekt čeká ještě zadání studie příležitostí a dalších potřebných dokumentací. „Ty teprve vyberou možnou variantu přesného trasování,“ dodal.

Tunel by měl vézt ze severočeského Chlumce do saské Pirny.

Tunel by měl vézt ze severočeského Chlumce do saské Pirny.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Autor:
  • Nejčtenější

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault je na pokraji zániku, jiné automobilky propouštějí tisíce lidí

Francouzský výrobce automobilů Renault by mohl zaniknout, pokud v brzké době nedostane pomoc, která mu umožní čelit...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Lufthansu nedáme. Aerolinky dostanou od německé vlády devět miliard eur

Letecká společnost Lufthansa se s německou vládou rámcově dohodla na několikamiliardové státní pomoci. S odkazem na...

Stát by měl pomoci Smartwings, říkají odborníci v anketě

Oslovení ekonomové a experti na letectví mají jasno – stát by měl pomoci dopravci Smartwings, pod nějž patří České...

Peníze zpět za zrušený let? Můžete čekat i několik měsíců

Vrácení peněz za letenky zrušených spojů kvůli pandemii koronaviru může trvat i několik měsíců. Jen v Česku přitom jde...

Koronavirus poslal mnohá letadla na „hřbitov“ v poušti. Stání je drahé

Přibližně 60 procent všech letadel po celém světě je v současné době uzemněno kvůli pandemii covid-19. Letecké...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz