Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Německá minimální mzda i pro Čechy. Plán Evropské komise děsí české firmy

  1:00
Tažení Německa a Francie proti levnějším zaměstnancům z nových členských států začíná být úspěšné už i v Bruselu. Evropská komise pokročila s plány na povinnou minimální mzdu pro zaměstnance, kteří jsou pracovně vysíláni do jiných zemí. V praxi to znamená, že by například čeští zaměstnanci vyslaní do Německa na služební cestu měli brát alespoň německou minimální mzdu, tedy 8,5 eura na hodinu.
Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto)

Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto) | foto: Reuters

Od července už tato pravidla platí například ve Francii pro řidiče kamionů. Země s vyššími mzdami si tak chtějí více ochránit svůj pracovní trh.

Evropská komisařka pro zaměstnanost Marianne Thyssenová potvrdila, že s plánem na povinnou minimální mzdu i pro zahraniční zaměstnance počítá.

„Vyslaní zaměstnanci nejsou pracovníky druhé kategorie,“ prohlásila a dodala, že na jaře představený plán nezasahuje do pravidel pro mzdy, pouze srovnává postavení zaměstnanců.

Francie se brání levným řidičům z východu. Musí brát aspoň 50 tisíc

Deset původně socialistických zemí a také Dánsko si to nemyslí, protestovaly a kvůli tomu dostal materiál takzvanou žlutou kartu. Po ní musela Evropská komise znovu zkoumat, zda návrh neporušuje unijní pravidla. Komise to však minulý týden odmítla a potvrdila, že pravidlo minimální mzdy bude platit. Šéf Evropské komise Jean-Claude Juncker loni při představení plánu uvedl, že má platit podmínka stejného platu pro stejnou práci na stejném místě.

Spor o minimální mzdu ukazuje, jak si v Evropské unii navzdory pravidlům o souhlasu všech členských zemí prosazují svoje hlavně původní členské země. Češi se s plánem zatím nehodlají smířit.

„Naše aktivity k eliminaci dopadů těchto opatření pokračují v rámci naší spolupráce ve visegrádské čtyřce. Je nutné dále vyvíjet tlak jak na Francii, tak na Evropskou komisi,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Problém pro dopravce

Hlasitě se proti záměru staví také sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia. „Je to ukázka nebývalé arogance vedení Evropské komise. Ani první návrh změny směrnice není doprovázen seriózním odhadem dopadů na podnikatele či hospodářství členských států EU. Jde jednoznačně o nadiktovaný cíl, který se musí dosáhnout, ať to stojí, co to stojí,“ říká autodopravce Jan Medveď.

Právě dopravci patří mezi firmy, kterých se tento problém dotýká nejvíce. Jejich zaměstnanci jsou běžně na území Německa nebo Francie jen několik hodin denně či týdně, přesto by za tuto část pracovní doby měli dodržovat místní podmínky pro zaměstnance, kromě mzdy i pracovní dobu, a to nejen podle zákonů, ale i podle francouzských kolektivních smluv.

Jenže nové opatření by se týkalo nejen dopravců, ale prakticky všech oborů podnikání.

„Soudíme, že Komise by se měla spíše zaměřit na boj proti nekalým praktikám a zneužívání stávajících pravidel, místo aby zvyšovala právní nejistotu, administrativní a další náklady pro firmy,“ říká Ladislav Minčič z hospodářské komory.

Pravidla pro minimální mzdy nejsou jasná

Zatím není ani jasné, jak by měla nová pravidla pro minimální mzdy vypadat. Autoři návrhu mluví o tom, že zaměstnanec má nároky nejen na mzdu, ale i na všechny další „požitky“. Zapomínají však na to, že například český vyslaný zaměstnanec má nárok na stravné. I proto se mluví o tom, že by diety mohly skončit.

Může se hodit

Na jobDNES.cz naleznete každý den nové pracovní nabídky.

Vyberte si nové zaměstnání ještě dnes.

Tuzemské úřady zatím nechtějí mluvit o tom, jak budou při zavedení směrnice reagovat. „Vláda se k návrhu staví od počátku odmítavě kvůli nesouladu s principy vnitřního trhu. Česká republika bude nadále v této věci koordinovat svůj postoj s podobně smýšlejícími členskými státy, další kroky budou záležet na průběhu dalšího projednávání,“ řekl Petr Habáň z ministerstva práce a sociálních věcí.

Debaty o minimální mzdě jsou přitom na první pohled nepochopitelné: Evropská komise chce současně ochránit trh před levnějšími zaměstnanci z východních členských zemí, ale ve stejné době vede proti Německu řízení za to, že zavedlo povinnou minimální mzdu pro řidiče kamionů. A podobné zkoumání zahájilo v červnu i s Francií.

Právě u kamionů začaly ochranářské snahy nejdříve. Nejprve Německo a teď i Francie totiž chtějí od dopravců, aby lidem zaplatili za jízdu na jejich území mzdu odpovídající alespoň minimálnímu výdělku v jejich zemích. V Německu se to však zatím moc nedodržuje ani nekontroluje, Francie dávala ještě výjimku a kontrolovat měla začít až tento týden.

Autor:
  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Polsko zvažuje zkrácení pracovního týdne na 35 hodin, nebo volné pátky

25. května 2024  8:45

Polské ministerstvo práce a sociálních věcí analyzuje dva návrhy na zkrácení pracovního týdne,...

Vlakem 200 km/h na českých kolejích. Jak to cestující pocítí v jízdních řádech

27. května 2024

Premium Na začátku měsíce oznámilo ministerstvo dopravy, že na čtyřech úsecích tratí prověřuje možnost...

Jednorožci už mají zas dost krmiva. Ale jen ti zdraví se slibnou budoucností

27. května 2024

Řekněte, kdy se dostanete do černých čísel, a možná vám dáme peníze. Věta, na kterou si zakladatelé...

Mangrovové lesy jsou v ohrožení. Jejich konec by byla katastrofa, varuje studie

26. května 2024

Mangrovové porosty, které se vyskytují podél tropického pobřeží, mají zásadní význam pro...

Aljaška chce těžit plyn. Do cesty se postavili mladí, podali žalobu

26. května 2024

Státem vlastněná společnost Alaska Gasline Development Corporation přišla s novým projektem na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...