Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Stavby dálnic jsou ohroženy. Nemají posudky dopadu na životní prostředí

  1:00
Česko letos přijalo nový zákon, který změnil pravidla u vydávání posudků vlivů staveb na životní prostředí. Kvůli dokumentu EIA, který je nově v souladu s evropskými směrnicemi, jsou nyní ohroženy velké dopravní stavby. Evropská komise totiž posudky vypracované podle starého zákona i přes snahy státu nechce uznat.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už sestavilo seznam dopravních akcí, které mají proces EIA podle starého zákona z roku 1992. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Zatím to jde dobře. Dálnice D3 v Jihočeském kraji roste hned na třech úsecích naráz, stavební firmy mají dostatek práce, řidiči se těší.

Brzy s tím může být na dlouhou dobu konec. Jihočeské dálnici a dalším desítkám dopravních staveb hrozí velké zdržení.

Silnice, jimž hrozí zdržení

Celkem je v Česku 64 úseků, které mají potíže s posudkem EIA. Jejich souhrnné stavební náklady přesahují 170 miliard korun. Těmi nejohroženějšími jsou akce se stavebním povolením.

Úsek D8 0805 Lovosice - Řehovice - 5,379

Úsek D1 0137 Přerov - Lipník - 3,616

Úsek R48 Rybí - MÚK Rychaltice - 3,513

Úsek Krnov, SV obchvat - 1,547

Úsek R 56 Frýdek-Místek, přípojka na R48 - 1,128

Úsek I/35 Val. Meziříčí – Lešná 3. etapa - 0,839

Úsek I/34 Božejov - Ondřejov - Pelhřimov - 0,597

Úsek R4 Skalka – křiž. II/118 - 0,556

Úsek I/53 Lechovice obchvat 0,541

Úsek I/38 Znojmo obchvat II - 0,525

Úsek I/14 Kunratice Jabl. n. N. - 0,395

Úsek I/13 MÚK Třebušice - 0,372

Úsek I/44 Červenohor. sedlo, jih - 0,318

Úsek I/26 Staňkov, přeložka - 0,200

Zdroj: ŘSD

Důvodem jsou posudky vlivu staveb na životní prostředí, takzvané EIA. Letošním přijetím nového zákona, který je v souladu s evropskými směrnicemi, přestaly mnohé posudky platit a Evropská komise je i přes snahy státu zatím nechce uznat. Bez platné EIA nelze stavby zahájit.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už sestavilo seznam dopravních akcí, které mají proces EIA podle starého zákona z roku 1992. Server iDNES.cz ho má k dispozici. Je jich dohromady 64 v odhadované ceně 170 miliard korun.

Ohroženy jsou například obchvat Frýdku-Místku, dálnice D11 u Hradce Králové, D1 kolem Přerova či dálniční obchvat Českých Budějovic. „Ve spolupráci s našimi správami a­ závody seznam doplňujeme. Pár akcí proto může přibýt,“ nevyloučila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Smutné je, že se o problému dlouho vědělo. Evropská komise čekala deset let na uvedení české legislativy v oblasti EIA do souladu s evropskou směrnicí.

“Bývalé vlády novelizaci zákona EIA odsouvaly tak dlouho, až se Česká republika nyní musí potýkat s těmito komplikacemi v podobě zpětného prověřování všech projektů s neukončenými povolovacími řízeními,“ tvrdí ministr životního prostředí Richard Brabec.

„Došlo k tomu, na co jsme upozorňovali. Sice jsme byli ujišťováni, že nedojde k zastavení či zpomalení přípravy staveb, opak je však pravdou,“ konstatoval Pavel Eybert, jihočeský senátor a předseda Sdružení pro výstavbu D3 a R4.

Dva až čtyři roky zdržení?

„Všechny přišly o platné posouzení vlivu na životní prostředí, a tím také o možnost pokračovat, dokud se situace nevyřeší,“ potvrdil Eybert.

Říká, že ministerstvo životního prostředí bude muset v horším případě požadovat nová posouzení EIA. To by znamenalo dva až čtyři roky zdržení, než by byly pro tyto stavby posudky zhotoveny.

Ministerstva životního prostředí i­ dopravy odmítla, že by zadala zpracování nových posudků. Zatím vyjednávají se zástupci Evropské komise. „Ještě nebylo rozhodnuto. Jednání pokračují a komise ověřuje naše stanoviska,“ sdělil Zdeněk Neusar, mluvčí resortu dopravy. Po listopadovém setkání si zástupci komise vyžádali vypracování dalších podkladů.

Situací je znepokojen i ministr dopravy Dan Ťok. „Bohužel zatím nedošlo k dohodě s Evropskou komisí. Pak by stačilo jen jednoduše posoudit, zda se něco nezměnilo,“ uvedl ministr.

Zmínil, že zatímco dříve měla EIA pár stran, dnes jsou jich stovky. „Zaznamenáváme hlasy, že by se měla celá EIA udělat znovu. To je naprostá tragédie, která může zpomalit stavby na další roky,“ potvrdil Eybertova slova Ťok.

„Někdo na problém v minulosti zapomněl a potřebujeme ho dořešit. Jsem v tom ale optimistou. Dohoda s komisí se rýsuje, řešením je například rozsáhlejší účast veřejnosti,“ dodal šéf ministerstva dopravy.

Ohroženy jsou firmy i dotace

Pro všechny dotčené projekty je nezbytné EIA ověřit. Pokud se projekt neodchýlil od původních plánů, bude možné vydat nové stanovisko EIA. Některé projekty jsou staré deset i více let. V ­takovém případě mohou nastat komplikace.

Podle senátora Eyberta je nutné, aby se do věci vložili nejvyšší představitelé státu. „Ještě tento týden budeme dopisem o aktuální vážné situaci informovat i premiéra Bohuslava Sobotku,“ dodal.

Pokud se nepodaří situaci vyřešit, může to mít negativní dopad i na firmy specializované na dopravní stavby, které by za pár let neměly dostatek práce. V případě delší prodlevy s uznáním platné EIA mohou být navíc ohroženy dotace z operačního programu Doprava II. Bez nich by stát velkou část akcí musel odsunout kvůli nedostatku peněz.

Loď, která zničila most v Baltimoru, odtáhli do přístavu

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Polsko zvažuje zkrácení pracovního týdne na 35 hodin, nebo volné pátky

25. května 2024  8:45

Polské ministerstvo práce a sociálních věcí analyzuje dva návrhy na zkrácení pracovního týdne,...

Vlakem 200 km/h na českých kolejích. Jak to cestující pocítí v jízdních řádech

27. května 2024

Premium Na začátku měsíce oznámilo ministerstvo dopravy, že na čtyřech úsecích tratí prověřuje možnost...

Jednorožci už mají zas dost krmiva. Ale jen ti zdraví se slibnou budoucností

27. května 2024

Řekněte, kdy se dostanete do černých čísel, a možná vám dáme peníze. Věta, na kterou si zakladatelé...

Mangrovové lesy jsou v ohrožení. Jejich konec by byla katastrofa, varuje studie

26. května 2024

Mangrovové porosty, které se vyskytují podél tropického pobřeží, mají zásadní význam pro...

Aljaška chce těžit plyn. Do cesty se postavili mladí, podali žalobu

26. května 2024

Státem vlastněná společnost Alaska Gasline Development Corporation přišla s novým projektem na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...