Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jedna práce nestačí. Strojvůdci jsou muži se dvěma směnami denně

  5:12
Mnozí tuzemští strojvedoucí zneužívají chybějícího dohledu a přivydělávají si prací u konkurence v době, kdy by měli mít bezpečnostní přestávku. Zaměstnavatelé takové melouchaření často zakazují, systém, který by řidiče vlaků kontroloval, však neexistuje. České dráhy naléhají na Drážní úřad, aby nevyhovující stav napravil.

Zda strojvedoucí dodržují pravidelné bezpečnostní přestávky, zatím nikdo nekontroluje | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Práce pro jednoho dopravce už v Česku některým strojvedoucím nestačí. Jakmile dojedou svoji směnu u jedné firmy, místo odpočinku jezdí u konkurence. Stát je zatím na takové počínání krátký: na rozdíl od řidičů kamionů totiž neexistuje žádná kontrola, zda dodržují bezpečnostní přestávky.

„Obracejí se na nás hlavně České dráhy a ČD Cargo, že by tento problém chtěly řešit,“ říká ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. „Zjistili jsme, že hlavně malé firmy zneužívají strojvedoucí na jízdy bez přestávky, například že skončí noční u jednoho dopravce a přejdou na denní směnu u jiného dopravce,“ dodal Kolář.

Švédi testují šestihodinovou pracovní dobu

Zaměstnanci jsou výkonnější

Experti zjistili, že u lidí, kteří v práci tráví 55 hodin týdně, hrozí o 33 procent vyšší riziko mrtvice. O 13 procent je u těchto lidí také pravděpodobnější vznik infarktu. více

České dráhy a jejich dceřiná firma zaměřená na nákladní dopravu ČD Cargo zakazují pracovat pro jiné dopravce bez povolení zaměstnavatele. Těch ročně vydávají kolem desítek, většinou jde o práci pro různé spolky zabývající se nostalgickými jízdami, nikoliv přímé konkurenty.

„Pokud by byl zjištěn případ, že zaměstnanec porušil zákoník práce a že jezdí bez souhlasu Českých drah u jiného dopravce, bude takový případ řešen podle zákoníku práce jako závažné porušení pracovní kázně se všemi možnými dopady. Vzhledem k charakteru vykonávané činnosti jsou na to strojvedoucí důsledně a opakovaně upozorňováni,“ tvrdí mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Za měsíc mohou najezdit strojvedoucí u Českých drah okolo 150 hodin.

„Doufám, že se to u nás netýká nikoho. Je to problém hlavně různých agentur, které strojvedoucí půjčují menším dopravcům,“ uvádí prezident Federace strojvůdců Jindřich Hlas. Jenže menší firmy přiznávají, že strojvedoucí od státních dopravců využívají.

Karty nejsou, počítá se s pravdomluvností

Zatímco každý řidič kamionu má vlastní kartu, která přesně zapisuje, jak dlouho jede a zda neporušuje předpisy, u strojvedoucích se počítá s pravdomluvností. Podle Jiřího Koláře by byl řešením speciální elektronický systém podobný tomu v kamionech.

V každé lokomotivě by byla čtečka a strojvedoucí by se musel přihlásit před jízdou čipem, který by sčítal jeho dobu jízdy. Namontování takového systému do všech vlaků v Česku by však vyšlo poměrně draho.

Kvůli režijkám hrozí stávka

Průkaz, který opravňuje více než sto tisíc lidí k téměř bezplatnému cestování po české železnici, začíná být čím dál větší rozbuškou ve sporu mezi odboráři a ministerstvem dopravy. více

Jako levnější řešení se jeví úpravy systému Správy železniční dopravní cesty, v němž musí dopravci hlásit číslo vlaku, délku a jeho hmotnost a telefonní číslo na strojvedoucího. Kdyby se nově hlásilo rovněž číslo licence strojvedoucího, dalo by se zjistit, zda nepracuje příliš dlouho. Podle Koláře by však kvůli tomu bylo přinejmenším nutné změnit legislativu.

Oficiálně se v tuzemsku zatím nestala ani jedna nehoda, kterou by měla na svědomí únava strojvedoucího kvůli přepracování. Podle Jana Kučery z Drážní inspekce se však těžko někdo přizná, že byl v práci déle, než měl. „Je navíc otázkou, jaký je rozdíl v odpočatosti strojvedoucího, který třeba před službou nejezdil u jiného dopravce, ale pracoval v jiných profesích,“ dodal Kučera.

V Česku má licenci strojvedoucího nebo průkaz způsobilosti k řízení lokomotivy dohromady přes 19 tisíc lidí. Dlouhodobě strojvedoucích podle dopravců ubývá. Podle statistik Drážního úřadu nicméně letos zájem o zkoušky na strojvedoucího mírně roste. Počet pokusů na získání licence je přitom neomezen, zkoušky jsou bezplatné. „Máme rekordmana, který u nás dělal zkoušku jedenáctkrát,“ dodal sekční ředitel Drážního úřadu Ondřej Fanta.

Zajištění bezpečnosti provozu vlaků chce Drážní úřad s dopravci více řešit. Po vzoru Německa a Švýcarska chystá například bodování dopravců podle toho, jak dbají na bezpečnost a kolik měli nehod. Hlavními kritérii pro udělení bodového hodnocení by podle úřadu byly počty nehod a způsobených úmrtí na počet ujetých kilometrů. Jiří Kolář soudí, že by měl být žebříček veřejný. V České republice aktuálně působí 102 dopravců.

Autor:

Loď, která zničila most v Baltimoru, odtáhli do přístavu

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Polsko zvažuje zkrácení pracovního týdne na 35 hodin, nebo volné pátky

25. května 2024  8:45

Polské ministerstvo práce a sociálních věcí analyzuje dva návrhy na zkrácení pracovního týdne,...

Nizozemští vědci přišli s ekologickým pesticidem. Vábí hmyz na lepkavé kuličky

25. května 2024

Nizozemští výzkumníci vytvořili biologický pesticid, který dokáže ochránit rostliny před chorobami...

Námořní doprava produkuje miliardu tun oxidu uhličitého ročně. Jak z toho ven

25. května 2024

Námořní doprava patří mezi největší znečišťovatele ovzduší, v celosvětovém měřítku vyprodukuje asi...

Desítky dlužných miliard. Čechům rostou nedoplatky na daních, pojistném i clu

25. května 2024

V Česku narůstají dluhy na pojistném, daních i clu. Dluží firmy, OSVČ i jednotlivci. Důvodem může...

Orbán chce v Budapešti vystavět malou Dubaj. Pomoci mají arabské peníze

25. května 2024

Maďarská vláda plánuje v hlavním městě Budapešti postavit malou Dubaj. Moderní výstavba výškových...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...