Kritikům sexuální výchovy vadí, že neexistuje jednotný přístup. "Ani odborníci se neshodnou, jaké by měla mít cíle," míní Jochová. "Na školách jde jen o to, jaké antikoncepční pomůcky používat. Vztahy jsou ale důležitější než sex," postěžovala si na semináři o sexuální výchově, který pořádal senátní výbor pro vzdělávání. Sexuální výchovu podle Jochové podporují výrobci kondomů a antikoncepce.
Samostatný předmět o sexu nevznikneSexuální výchova je vložena do několika předmětů jako je biologie nebo občanská nauka. "Není chápána jako samostatný obor. Je pojímána komplexně včetně etiky, sociální a zdravotní roviny," uvedla na semináři ředitelka Odboru předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání ministerstva školství Jiřina Tichá. |
V jednacím sále Valdštejnského paláce řešily téma desítky zastánců i odpůrců sexuální výchovy na školách a několik sexuologů. Výbor na ochranu rodičovských práv se proti sexuální výchově ve škole postavil už loni, kdy zorganizoval petici proti příručce o sexuální výchově. Tu podepsaly tisíce lidí.
"Primární roli má rodina, která má však předávat vzory a informace o vztazích. Informace dodává škola. Společnost musí zajistit preventivní programy, školy ale musí respektovat odlišnou kulturu rodičů a odlišné náboženské vyznání. Zapomíná se totiž na to, že možností ochrany před pohlavně přenosnými nemocemi je předmanželská sexuální abstinence," souhlasil Jaroslav Lorman z katolické teologické fakulty Univerzity Karlovy v Praze.
Rodiče s námi o tom nemluví, stěžují si žáci
Na druhou stranu problému se postavili sexuologové i žáci základních škol, kterých se to týká. "Jsem pro sexuální výchovu na školách. Většina mých spolužáku se totiž nemá možnost o sexu doma s rodiči bavit, protože s nimi nemluví nebo je jim to trapné. Je však důležité najít na výuku ve škole vhodného kandidáta," míní Roman Semrád ze základní školy Jesenice u Prahy.
Podle sexuologů je sexuální výchova na školách nezbytná. "Výzkum od roku 1993 ukazuje, že situace s informovaností o sexu se nelepší. Převládajícím zdrojem informací o sexualitě jsou kamarádi a vrstevníci. Ženy jsou tak informovány ze čtyřiceti procent, muži ze třiceti procent. Knihy zůstávají na druhém místě a stále velký počet mladých mužů v těchto výzkumech uvádí, že není informován vůbec," uvedl Petr Weiss ze Sexuologického ústavu Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.
"Sexuální chování není racionální řízení člověka, je to iracionální chování ovládané pudy. Sexuální výchova založená na faktech má smysl a nesmí se vzdávat," dodal přednosta Sexuologického ústavu VFN Jaroslav Zvěřina.
Podle pedagožky Lenky Kubrichtové navíc sexuální výchova na školách obsahuje i sociální a citovou oblast.
Senátor a místopředseda Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice Marcel Chládek míní, že pravda je nejspíše někde uprostřed, nicméně že seminář nedojde k žádnému závěru.
"Neztotožňuji se s tím, že by to mělo zůstat jen na rodičích, není řešeno například zneužívání dětí v rodinách, riziko sexuálních chorob a nežádoucí otěhotnění - toto jsou tři zásadní momenty, které by měla řešit sexuální výchova na školách. Počet HIV pozitivních se zvyšuje, není možné to podceňovat. Navíc se ukazuje, že vstup informovaných lidí do sexuálního života je pozdější," míní.