Problematika firemních parkovišť je totiž palčivá ve většině firem a na všechny zaměstnance se nedostane prakticky nikde.
I když nové kancelářské budovy a další developerské projekty ve velkých městech s rozsáhlými podzemními prostorami pro automobily počítají, je o taková "teplá parkovací místečka" často boj.
"Je to samozřejmě problém. Místa nemohou být pro každého, protože míst je méně než zájemců," říká k tomu mluvčí energetické společnosti ČEZ Ladislav Kříž.
S vlastním vozem ve firmě zaparkujete těžko
Ve firmách se takový nepoměr řeší různě. Nejčastějším klíčem je, že pracovníci, kteří mají nárok na služební vozy, mají automaticky i právo na svůj parkovací plac. Ostatní mají smůlu a hledat místo pro auto si musí sami.
"Pravidla jsou jasná, nárok mají uživatelé služebních vozů a pak služební vozidla, která jsou přiřazena útvarům, ne osobě," dodává Kříž. ČEZ má většinu míst schovaných v podzemí pražského sídla, venkovních míst je jen několik.
V extrémních případech firma přispívá na parkovné zaměstnanci zvlášť, místo si pak ve městě musí najít sám. Podle odborníků je to ale krajní varianta a pro zaměstnance ani firmy není nikterak výhodná. Tak například v centru Prahy stojí měsíc na komerčním krytém parkovišti od 1 500 do pěti tisíc korun.
Parkovací místa jsou také často přiřazována podle konkrétní pracovní pozice. Dle důležitosti osoby v hierarchii firmy se také liší kvalita, poloha a velikost příslušného místa. Někdy platí, že manažeři mají místa v garážích, ostatní musí na déšť.
"V Německu a Rakousku jsem viděl i oddělené parkoviště pro vrcholový management a ostatní zaměstnance. Parkoviště byla oddělená plotem nebo parkovací branou," vzpomíná třeba odborník na řízení Tomáš Gřešek. Podobná motorizovaná segregace je ale běžná i v Česku.
Podle Petra Boldiše z personálněporadenské společnosti Mercer je v Česku také běžné, že kvalita parkovacího místa se rozlišuje podle seniority a úrovně pracovních pozic.
"Nejlepší místa mají k dispozici vrcholoví manažeři. Relativně nejhorší parkovací místa jsou vyhrazena pro referentské vozy, tedy vozy, které sdílí více zaměstnanců," vysvětluje Boldiš.
Někdy je takový parkovací pořádek daný přímo a doslovně popiskami jednotlivých míst nebo je to jakési zvykové právo, které všichni podvědomě dodržují.
Firmy a parkováníPrvním pravidlem, které firmy uplatňují, je, že nárok na parkování ve firmě mají v první řadě osoby se služebním vozem. V druhé fázi se rozdělují řídící pracovníci a důležití obchodníci, kteří mají nárok na kryté garáže, zatímco ostatní stojí na venkovních plochách, pokud je firma má k dispozici. I mezi manažery se pak místa rozdělují. Kvalitnější místa mají šéfové na seniorské úrovni. Výsadní postavení pak mívá pochopitelně generální ředitel. U něj se častokrát posuzuje blízkost ke vchodu či výtahu, vlastní ohraničení, větší rozměr místa či zvláštní ostraha. |
Generální ředitel je na tom nejlépe
Úplně to nejlepší místo pak mívají sami generální ředitelé či prezidenti. "Bývá to tak, generální ředitelé mají většinou místa, která jsou něčím zajímavá a přínosná," říká Gřešek s tím, že exkluzivní místo se vyznačuje tím, že je blízko vchodu, výtahu či zajistí řediteli cestu suchou nohou z práce a do práce. Někdy je to ve formě samostatné garáže či ohrazeného místa s cedulkou.
"Náš country manažer opravdu parkuje nejblíže výtahu. Místo ale nemá označeno svojí SPZ, takže pokud tam zaparkuje někdo jiný, nic se neděje," popisuje Marcela Kopecká z poradenské společnosti HayGroup.
Podle mluvčího ČEZ generální ředitel Martin Roman v sídle žádné zvláštní místo nemá. Spolu s dalším managementem má své přidělené parkovací místo v 1. patře garáží. "Nemá vůbec nic extra,místo stejně veliké jako ostatní, k výtahu má řada jiných blíže než on, ostraha je společná," popisuje Ladislav Kříž.
Podle personalistů a lidí z firem tahanice o parkování není doménou jen společností z Prahy a velkých měst. Podobné starosti má i řada regionálních společností.
"Mimo Prahu mají problém s parkováním lidé pracující především v nově zbudovaných industriálních zónách, kde jsou firemní parkovací plochy často silně poddimenzovány a jinde se zaparkovat nedá," říká Karel Palata z poradenské společnosti Hewitt.
Takový problém je mimo města o to ošidnější, že v mnoha průmyslových zónách nefunguje ideálně pravidelná hromadná doprava. Pro tamní zaměstnance je vůz jedinou šancí, jak se do práce vůbec dostat.
I díky tomu, že se počet lidí s vlastním vozem rychle zvyšuje, ale počet firemních míst pro auta roste jen mírně, je garantované parkovací místo firmou stále přitažlivějším benefitem při lákání nových zaměstnanců.