Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Výrobci luxusních věcí jásají, bohatí se vrátili utrácet do butiků

  1:03
Luxusní módní značky zažívají silné oživení. Přichází z Asie a z USA, kde se už zákazníci oklepali z ekonomické krize a přestali mít obavy o budoucnost. Také čeští prodejci vybrané módy si pochvalují až pětinový nárůst tržeb. Vděčí za něj především zahraničním turistům.

Bohatí zase začali utrácet v buticích za luxusní zboží. Ilustrační foto | foto: David PortMF DNES

Po krizovém roce 2009, kdy boháči chudli a jejich manželky se bály roztáčet rodinný rozpočet, se nárůsty tržeb luxusních módních značek letos rozjíždějí v dvouciferných číslech. Ruce si mnou i prodejci luxusu v Česku.

Podle společnosti Global Blue, která zprostředkovává vracení DPH turistům, vzrostly nákupy luxusního zboží v Česku v prvních sedmi měsících roku meziročně o 17 procent. "Data se týkají nákupů turistů ze zemí mimo EU," upozorňuje Adéla Kupková z Global Blue.

Nárůsty potvrzují také samotní prodejci z pražské Pařížské ulice, kde se luxusní módní značky koncentrují. "Leden a únor byly trochu horší, byla krutá zima, špatné počasí. Od března ale jedeme na plný plyn, plníme na 110 procent," říká Hana Kočová, manažerka butiku Hermes. Letos očekává nárůst tržeb o pět milionů, tedy asi osm procent oproti loňsku.

"Tržby se letos v našich obchodech zvýšily zhruba o 20 procent oproti loňskému roku," říká Lenka Vejvalková, spolumajitelka společnosti Prospekta Moda. Ve svých jedenácti pražských obchodech prodává značky jako Versace, Fendi nebo Dolce & Gabbana. "Ustoupily obavy českých zákazníků z poklesu jejich příjmů kvůli krizi," soudí.

Bohatí Češi doma nenakupují

V Pařížské, české obdobě londýnské nákupní Oxford Street, nicméně nakupují převážně turisté, tvoří asi 70 procent zákazníků. Převažují klienti z Číny, Tchaj-wanu, Hongkongu a Ruska.

"Bohatí Češi doma nenakupují, jezdí do zahraničí, hlavně do Londýna. Je to tam levnější," říká Milan Rozlivka, šéf komunikační agentury BED.

Loni na výrobce luxusního zboží těžce dopadla hospodářská krize, která výrazně omezila výdaje spotřebitelů za luxusní zboží. Letos hlásí obří francouzské luxusní konglomeráty LVMH Moet Hennessy, PPR či menší Hermes dvouciferné nárůsty tržeb. LVMH přidala v prvním pololetí proti loňsku 22 procent, skupině Gucci, patřící pod francouzský PPR, vzrostly prodeje ve druhém čtvrtletí o 18 procent.

Hermes International a největší britská módní skupina Burberry, proslulá béžovo-červeno-černě kostkovaným vzorem, oznámily nárůsty 27 procent v prvním pololetí.

Z dobrých výsledků se radovaly zejména díky čínským zákazníkům, kteří si stále více dopřávají, a optimismu v USA, kde se lidé přestávají bát nezaměstnanosti a poklesu hodnoty jejich nemovitostí.

Trendy: Kabely a drahé boty

Výrobci luxusu očekávají, že druhé pololetí bude ještě lepší. Některé trendy předpovídá agentura Euromonitor International: muži začnou víc nakupovat pánské kabely, zatímco ženy raději utratí 500 dolarů za drahé boty než dvakrát či ještě víckrát tolik za značkovou kabelku. Asijští byznysmeni začnou vyhledávat kvalitní nekonfekční boty.

Ne každá zvučná značka si však zaslouží označení luxusní, někdy jde jen o dražší konfekci. Za luxus se označují výrobky dobře řemeslně zpracované, které se nedají koupit všude a někdy se na jejich zhotovení musí čekat.

"Opravdový luxus podléhá vlivu krize minimálně. Lidé, kteří si to kupovali, si to i s poklesem příjmů mohou dovolit," říká Rozlivka.

Potvrzuje to i majitel stejnojmenného italského výrobce luxusních kašmírových šál Brunello Cucinelli. "Loni se nám dařilo velmi dobře, tržby nám vzrostly o šestinu," uvedl muž oceněný jako italský Podnikatel roku 2009 v soutěži společnosti Ernst & Young.

Všichni výrobci luxusu teď vzhlížejí k Asii, která zejména díky Číně a Indii letos poprvé dohnala Evropu v počtu milionářů. V Číně jich loni žilo 477 tisíc. "Asijci každý rok nakupují víc. Chtějí si kupovat německá auta, hodinky ze Švýcarska, šampaňské z Francie, chtějí pít italské víno," říká Cucinelli.

Autor:

Silný vítr odfoukl letadlo od nástupního mostu

  • Nejčtenější

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

1. června 2024

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava...

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

6. června 2024

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Znát věk odchodu do penze v 50 letech je nesmysl, vmetla ekonomka Kupkovi

2. června 2024  14:28

Je nesmyslné, aby se lidé až v 50 letech dozvídali, v jakém věku půjdou do důchodu. V diskusním...

Minus 210 miliard za pět měsíců. Jen dvakrát Česko hospodařilo hůř

3. června 2024  14:01

Schodek státního rozpočtu za uplynulých pět měsíců letošního roku činí 210,4 miliardy, sdělil...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Dluží stovky milionů, i Gretzkému. Český nápad na pamětní bankovky zkrachoval

3. června 2024  20:04

Firma Top Legends, která prodává pamětní bankovky věnované slavným sportovcům, na sebe podala...

Zlatá horečka stoupá. Jihokorejci vykupují slitky i z prodejních automatů

6. června 2024

V Jižní Koreji postupně přibývá prodejních automatů, díky nimž mají zákazníci možnost si pořídit...

Nejvíc na daních z příjmu loni odvedl ČEZ, čtyřikrát víc než druhá Škoda Auto

6. června 2024  18:58

Na dani z příjmu právnických osob loni nejvíc zaplatila energetická společnost ČEZ. Státu odvedla...

Ekonomické potíže nahrávají populistům. Nejvíc v Maďarsku, tvrdí analýza

6. června 2024

Evropská ekonomika se jen pomalu vzpamatovává z recese a období rychlého růstu cen. To může v...

Po stopách vyhozených petek. Kolik se jich vrátí, ukázal pokus ministerstva

6. června 2024  16:51

Ministerstvo životního prostředí pomocí nové technologie společnosti Adastra Lab sledovalo pohyb...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...