Ve světě jsou to obyčejné značky, v Česku mají punc i cenu luxusu

  2:27aktualizováno  2:27
V Česku se značky, jako jsou Hugo Boss či Lacoste prodávají až o polovinu dráž než na Západě. Přesto je lidé kupují. Vidí v nich symbol luxusu, který však v západní Evropě považují zákazníci spíše za vyšší střední třídu.
I v Česku se postupně začínají měnit poměry a hlavně mladí lidé už nechtějí předražené zboží kupovat, říkají odborníci. Ilustrační foto.

I v Česku se postupně začínají měnit poměry a hlavně mladí lidé už nechtějí předražené zboží kupovat, říkají odborníci. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Sice už pominul čas, kdy většina českých zákazníků spojovala luxus s ryze sportovními značkami, jako je Nike či Adidas, přesto se jejich představy od zbytku světa stále odlišují. Podle průzkumu komunikační společnosti Mather, která oslovila na tři stovky marketingových ředitelů, Češi nyní nejvíce přeceňují značky Hugo Boss, Tommy Hilfiger, Zara či Lacoste.

Podle toho se také zařizují obchodníci, kteří odér luxusu živí vyššími cenami. Například za klasické tričko s límečkem Tommy Hilfiger zaplatí Američané kolem 35 dolarů, tedy asi 730 korun. V Česku obdobné triko stojí přes patnáct set. Podobný rozdíl je i u oblečení Lacoste či Hugo Boss.

Důvod? Marketingoví odborníci za tím vidí kombinaci rozdílné propagace značky v Česku a ve světě a neznalosti českých zákazníků.

Stačí hezká výloha

"Většina Čechů třeba považuje Zaru za luxusní, ačkoliv všude na Západě je to obyčejná značka pro střední i nižší třídy. Zara ale udělala chytrý tah – vystavuje zboží ve výlohách tak, jak to dělají luxusní značky – jeden nebo dva kusy ve vkusně aranžované výloze. Pak se podobají Dioru nebo Pradě," popisuje Eda Kauba, kreativní ředitel reklamní agentury Euro RSCG. "Samozřejmě v Česku, kde luxusem je Benetton či Levis, je hlavním důvodem neznalost," dodává Kauba.

Češi a luxusní značky

Značky považované v Česku za luxusní, ale ve světě řazené mezi běžné:
Hugo Boss, Tommy Hilfiger, Lacoste, Zara, Replay

Světové luxusní značky na českém trhu nedoceněné nebo zcela neznámé:
Balenciaga, Guerlain, Christian Lacroix, Jimmy Choo, Givenchy

Pramen: Mather

Další marketingový odborník, Milan Rozlivka z reklamní agentury Bed, vidí problém také v přetrvávajících návycích tuzemských spotřebitelů.

"U nás jsou stále základní úrovní tržnice. Pokud je laťka nasazená tak nízko, pak cokoli kamenného, navíc se západním designem, je bráno jako luxus," vysvětluje Rozlivka. Podle něj si lidé s oblečením kupují především pocity, které se na značky vážou.

"U značek z průzkumu to je podobné – vysoká cena vytváří pocit exkluzivity a neznalost nových kolekcí a nemožnost konfrontace s podobnými výrobky umožňuje v Česku prodávat, co by na sebe člověk ve stejném postavení v Londýně vzít nemohl," dodává Rozlivka.

Podle některých lidí z branže už se však poměry i v Česku mění. Především mladá generace přichází s větším globálním přehledem a na předražené zboží v českých obchodech už tak lehce neskočí.

"Postupně se to s globalizací mění. Tyto značky bezhlavě preferují především starší ročníky, které se za značkou schovávají. Ale u mladých je to jinak," souhlasí Petr Hendrych, který v Česku vybudoval módní značku pietro filipi.

Z průzkumu firmy Mather také vyplývá, že Češi luxus nejčastěji očekávají u zboží, kterým se mohou pochlubit.

"Luxus se u nás stále omezuje na demonstraci společenského postavení. Za symbol luxusu označily tři čtvrtiny respondentů automobily, šperky, hodinky a módu.

Značky přinášející soukromý zážitek v podobě dovolené, restaurace či vybavení bytu označilo za symbol luxusu jen pár procent odpovídajících," uvedl Ondřej Obluk, ředitel skupiny Mather.

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Investor Mička prodal svůj podíl v Liftagu, vydělal mu desítky milionů

Silný rok. Investor Michal Mička koupil v roce 2017 českou módní značku Pietro...

Pražský obchodník Michal Mička prodal svůj 14% podíl v české alternativní taxislužbě Liftago. Podle svých slov spatřil...

Měli bychom více spořit, ať máme polštář na krizi, říká Michl

Člen bankovní rady ČNB Aleš Michl.

Když si dnes vložíte peníze na účet, ve většině bank nedostanete skoro nic. Prostor pro vyšší úroky však existuje,...

Chyby za 700 milionů. Ministerstvo práce selhalo při IT zakázkách, tvrdí NKÚ

Ministr práce a sociálních věcí Jaromír Drábek při obhajobě systému vyplácení

Ministerstvo práce a sociálních věcí selhalo při budování informačních systémů pro výplatu dávek a porušilo rozpočtovou...

Najdete na iDNES.cz