Jak dlouho jste zvažovali, jestli přijdete do Prahy?
Už roky jsme snili o tom, že bychom tu byli, ale čekali jsme na vhodné místo. Potřebovali jsme větší obchod, protože jsme chtěli nabízet celý sortiment, kabelky, boty, konfekci, brýle či šperky pro ženy i muže.
Najdete dost bohatých klientů?
Jsou tady. To jsme poznali v zahraničí, kam za námi čeští zákazníci už jezdili. A kromě toho máte jedno z nejkrásnějších měst na světě a to láká turisty, další zákazníky.
Jaké jste tady nastavili ceny? V Japonsku jsou vaše tašky určitě drahé, když pak na ně japonští turisté stojí v Evropě fronty.
V Evropě držíme víceméně stejné ceny.
A tady? Budou vyšší, nebo nižší než třeba v Itálii?
Trochu nižší.
Kabelka stojí až desítky tisíc korun. Vysvětlete mi, proč bych měla tolik platit, když ji za rok vyměním?
Tašky jsou náš hlavní výrobek, v kabelkách Gucci fakticky před 87 lety začínal. V koženém zboží je naše tradice a dědictví značky, všechno se vyrábí v řemeslných dílnách, které pracují po generace stejně, takže v kabelce od Gucciho máte všechno: značku Made in Italy, styl, toskánskou tradici a kvalitu. Navíc s ní získáváte exkluzivitu.
Kde končí taková exkluzivita? Je to počet obchodů, nebo počet vyrobených kabelek?
Gucci je velká značka, vloni jsme měli obrat 2,2 miliardy eur (57 miliard korun, to je zhruba čtvrtina obratu Škody Auto, pozn. red.) a 70 procent obratu pochází z prodeje v obchodech. Těch máme teď 233 a letos otevřeme ještě obchod v Budapešti. Spousta věcí je však pořád exkluzivních. Některé modely děláme po dvaceti kusech a třeba krokodýlí kabelka, která stojí přes 30 tisíc eur (770 tisíc korun), se určitě neprodává často.
Jak velcí můžete tedy být, abyste pořád byli vnímáni jako luxus?
To záleží jen na trhu, na tom, jak po světě roste bohatství. Za posledních 15 let počet zemí a lidí, kteří si naše zboží mohou dovolit a přejí si ho, narostl. Česká republika je jednou z nich. Před lety pro nás východní Evropa jako trh fakticky neexistovala. Ale teď je třeba Moskva jedno z našich nejdůležitějších měst. Nebo Čína, i tam jsme jako v Rusku začali teprve v roce 1996 a dnes tam máme 20 obchodů.
A co třeba počet kabelek? Kolik jich ročně vyrobíte a jaký je limit?
To nezveřejňujeme.
Kde platíte nejvyšší nájem?
Ani to nikdy neříkáme. Jeden z nejvyšších je však určitě v New Yorku na Páté Avenue, kde máme nový obchod ve třech patrech v budově Donalda Trumpa, Trump Tower. Ale ve všech městech se objevujeme na nejlepších ulicích, v Paříži na Avenue Montaigne, v Miláně na Via Monte Napoleone, v Praze v Pařížské.
Dostihla vás hypoteční krize v Americe? Prý tam jde teď na odbyt i z luxusního spíše levnější zboží.
V USA jsme už od roku 1953. Loni se tamní obrat podílel na celkových tržbách 21 procenty. Za poslední tři roky se zvedl o více než 60 procent, a to i vloni, kdy jsme v Americe rostli skoro o 15 procent.
Promítají se tedy finanční problémy země nějak do vašeho byznysu? Kupují lidé luxus, i když je zle?
Za 87 let historie jsme zažili hodně. Ale nežijeme z roku na rok, pro značku, jakou je Gucci, jsou důležitější dlouhodobé výsledky. Strategii kvůli ekonomickým cyklům neměníme. Made in Italy je prostě fakt a hodnota, která se nemění.
Jaký zažil Gucci nejhorší rok?
Co jsem šéfem, máme jen rekordy. V posledních třech letech tržby stouply o 46 procent a jsme jedna z nejziskovějších značek na světě.
Za jak dlouho čekáte, že se vám obchod v Česku vyplatí?
Naše obchody jsou ziskové, dělají nám 70 procent z celého zisku.
Měli jste obchody, které už jste museli zavřít?
Zpravidla, když jeden zavřeme, jiný otevřeme, jako v New Yorku, kde jsme letos změnili místo a zvětšili prostor.
Kdo jsou vaši zákazníci?
Gucci je symbol úspěchu, nerozlišujeme podle věku nebo zaměstnání. Jsou to ti, kdo ocení kvalitu.
Móda se zrychlila s tím, jak do světa vtrhly rychlé módní značky jako například španělská Zara nebo švédský H&M. Kolikrát v roce měníte nabídku?
Máme čtyři základní kolekce, ale nové zboží zavážíme do obchodů každý měsíc.
Nebojíte se, že o vás nebude mít zájem nová generace, že jste něco jako "matčina" značka?
To se fakt nebojíme, když se podíváte na růst našeho obratu. Navíc naše designérka Frida Giannini je třicátnice a rozumí své generaci.
Kdo rozhoduje o nových tvarech, modelech, barvách?
Jen ona a její tým. Spolu se domlouváme na společné strategii, ale obchod ji nesmí ovlivňovat.