Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Malý levný volkswagen prý může být pro Škodu moc drahý

Automobilka Volkswagen chce do roku 2010 odstartovat sériovou výrobu nového minivozu. Ten má mít i své varianty se značkami Seat a Škoda. Podle některých informací bude ale minivůz pro tyto značky příliš drahý. Hlasy ze zákulisí říkají, že ve vývojových týmech mohou panovat neshody.

Jedna z variant postavená na základech původního konceptu: Space UP! Blue | foto: Volkswagen

"Koncept pojmenovaný UP je minulostí, koncern VW však malý rodinný vůz stále vyvíjí," řekl na ženevském autosalonu začátkem března šéf automobilky Reinhard Jung.

"Bude na trhu od roku 2011 a velice intenzivně pracujeme na tom, abychom ho mohli nabídnout v nějakých rozměrech odpovídajících značce Škoda také našim zákazníkům," vysvětlil. Že v Mladé Boleslavi plánují na rok 2011 škodovku menší než fabia, znovu potvrdil Jung začátkem tohoto týdne.

Server Automotive News Europe však přinesl informace, že komponenty, které hodlá Volkswagen na malém voze použít, budou pro značky Škoda a Seat příliš drahé. Nejmenovaný inženýr koncernu serveru řekl: "Volby VW jsou téměř vždy pro Seat a Škodu moc drahé." Zaměstnanec, který si nepřál být jmenován, tak pravděpodobně patří k vývojářskému týmu jedné z těchto automobilek.

Volkswagen chce těchto malých vozů prodat ročně přes půl milionu kusů a varianty se značkami Seat a Škoda mají k tomuto číslu výrazně přispět. "Jenže inženýři VW se s námi moc nebaví ve chvílích, kdy se rozhoduje o komponentech," řekl zdroj.

Horst Mühl, výrobní šéf škodovky, odmítl pro Automotive News možné neshody komentovat. Podle něj během společných projektů vždy dochází k diskusím a je to proces s pozitivním vlivem na výsledný produkt. Koncern se prý bude snažit náklady na vývoj a výrobu nového modelu minimalizovat.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily VW a Škoda můžete koupit na www.automodul.cz

Mühl zároveň potvrdil, že komponenty jako nápravy, motory a převodovky zůstanou pro všechny chystané minivozy shodné, lišit se bude vnější design a ztvárnění interiéru. Design volkswagenu je prý dnes už hotov, Škoda a Seat by měli vzhledovou stránku dokončit během několika měsíců.

Kde je problém?

Chystaný volkswagen má být sice malý, ale na svou třídu neobvykle kvalitní a dobře vybavený vůz. Při premiéře studie UP! ve Frankfurtu v roce 2007 se hovořilo o základní ceně osm tisíc eur, později se mluvilo až o devíti tisících. Jenže Volkswagen pravděpodobně v poslední době hledá cesty, jak cenu maximálně snížit. A to nejen kvůli ekonomické krizi, ale i kvůli konkurenci.

Původní koncepce s motorem uloženým vzadu a pohonem zadních kol šla tedy k ledu a automobilka zvolila technicky a finančně méně náročné řešení "vše vpředu" (motor i poháněná náprava).

Na základě konceptu Up z roku 2007 vzniklo několik dalších studií a zrovna tak by mělo vzniknout hned několik různých vozů. Jen 3,45 m dlouhý minivůz měl vznikat ve tří i pětidvéřové variantě, zkrácené dvoumístné verzi a naopak také jako mírně větší Space Up. V jakých verzích nakonec malý volkswagen vznikne, ale zatím známo není.

Výroba: ve hře je i Bratislava

Možností, jak cenu stlačit, nemá koncern mnoho. Právě relativně drahé komponenty dávají malý prostor. Koncern se tak bude snažit ušetřit na výrobních nákladech a VW možná u finálního vozu obětuje část původně plánované marže. Varianty VW, Škoda i Seat se budou podle všeho vyrábět v jedné továrně.

Spekulovalo se sice o tom, že by se Up a další od něj odvozené vozy mohly vyrábět v některé z továren Škody, to by ale vyžadovalo nové investice do závodu. Koncern VW ale nemá ve svých závodech vytížené výrobní kapacity a tak se bude novinka vyrábět tam, kde budou zapotřebí nejmenší investice. Nově se mluví o bratislavské továrně automobilky - čtěte ZDE.

Při výrobě ve stejném závodě budou pochopitelně prakticky shodné náklady na výrobu každého vozu. Na karoserii nebo interiéru toho příliš Škoda nebo Seat neušetří a rovněž výbava malého vozu neskýtá tolik prostoru pro vyřazení některých prvků a výsledné zlevnění vozu.

Pokud tedy Volkswagen nakonec nasadí relativně nízkou cenu s nízkou marží, nebudou Škoda a Seat moci jít s cenou níž, jelikož by jednoduše prodávali pod cenou. To je ale proti politice koncernu – z prestižních důvodů musí být model VW dražší.

Mnoho otazníků

Celá záležitost je ale prozatím čirá spekulace. Zatím totiž neznáme koncovou cenu nového miniauta ani mnoho dalších faktorů. Je třeba možné, že Škodě přinese zisky i jinak. Pokud by se vůz vyráběl v jejím závodě, získá peníze za vnitrokoncernovou zakázku. Škoda také může pro malé auto vyrábět motory a převodovky. Jedním z adeptů je přeplňovaný motor 1,2 TSI.

  • Nejčtenější

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Emisní povolenky EU mohou vyhnat ceny benzinu a nafty přes 50 korun

7. června 2024

Premium Systém emisních povolenek se Evropě vymyká z rukou. „Emisní povolenky můžou zdražit benzin a naftu...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

14. června 2024

Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Na jízdu Československem vyslal veterány prezident Pavel, ujedou tisíc mil

13. června 2024

Z pražské Opletalovy ulice ve čtvrtek ráno odstartovala za účasti prezidenta Petra Pavla jízda...

EURO 2024: Míříte za fotbalem do Německa autem? Překontrolujte si pojistku

13. června 2024

Jedete na fotbalové Euro 2024 vlastním autem? Nezapomeňte na pojistku, jinak to může být drahé....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...