Na co zírá mašinfíra: Kraslická dráha nás zaveze do nitra Krušných hor

Seriál
Dnešní díl seriálu Na co zírá mašinfíra nás zavede na západ Čech, do Krušných hor. Vlakem GWTR se projedeme po jednom z posledních úseků historické Buštěhradské dráhy. Po Kraslické dráze se hlubokým údolím řeky Svatavy svezeme ze Sokolova do Kraslic.

Mapa trati 145 ze Sokolova do Kraslic

Buštěhradská dráha byla svého času největší železniční společností v českých zemích. V roce 1876 postavila také trať, po které se dnes projedeme: Kraslickou dráhu mezi Sokolovem (Falkenau) a Kraslicemi (Graslitz). Tento úsek byl také jedním z posledních, které společnost vybudovala.

Za vznikem trati stálo, jak bylo u Buštěhradské dráhy zvykem, uhlí. Konkrétně jeho export do Saska. Společnost chtěla využít příznivých sklonových poměrů údolí říčky Svatavy, aby se dostala k saským hranicím u Klinhenthalu. Zatímco Sasové dovedli svoje vlaky k hranicím už v roce 1876, Češi o rok později. Až do roku 1886 ale zůstaly koleje nepropojeny.

Motorový vůz německé řady 650 společnosti Vogtlandbahn ve stanici Sokolov

Problém byl totiž v tom, že se obě strany nedokázaly dohodnout, které nádraží bude přechodové, Kraslice nebo Klingenthal. Buštěhradská dráha dokonce kvůli sporu ukončila trať ještě před Kraslicemi.

Teprve po  několika letech vznikla dohoda, že se přechodovou stanicí stane saský Klingenthal, a tak se mohly obě dráhy konečně spojit. První vlaky mezi Čechami a Saskem se rozjely 1. října 1886.

Vlaky na kolejích

Za první republiky se trať stala majetkem ČSD, za druhé světové války připadla pod správu Říšských drah. Po roce 1945 byl přeshraniční provoz na dlouhou dobu zastaven. Pravidelné vlaky začaly do Klingenthalu jezdit až v prosinci 2000. 

Provoz na trati v současné době provozuje společnost GW Train Regio ve spolupráci s německou firmou Vogtlandbahn. Osobní vlaky jezdí mezi Sokolovem, Kraslicemi a německým Zwotentalem.

Po Kraslické dráze se můžete projet za pouhé 3 minuty:

Z uhelné pánve do hor

Na 24 kilometrů dlouhou cestu se vydáváme z modernizovaného nádraží Sokolov. Veze nás nízkopodlažní motorový vůz německé řady 650 společnosti Vogtlandbahn, který ovšem v Česku jezdí pod vlajkou GW Train Regio. 

Turistické cíle podél Kraslické dráhy

Sokolov sice není na první pohled typickým turistickým městem, dejte mu ovšem šanci. Můžete navštívit třeba tamní zámek s muzeem, rozhlédnout se z výšky se vyplatí z rozhledny Hard. Pokud jste turisticky založení, můžete se vydat na výlet pěšky podél řeky Ohře až do historického města Loket. V létě doporučujeme koupání v zatopeném velkolomu Michal.

Kousek za nádražím se Kraslická dráha odpojuje od hlavní trati Chomutov–Cheb. Hned první stanice Svatava leží skoro na břehu obřího jezera Medard, které se napouští od roku 2010. Z další zastávky Svatava zastávka se zase  můžete vydat do Habartova, do tamního Muzea ozbrojených sborů, které připomíná události z roku 1938.

Cestou několikrát překonáme tok říčky Svatavy. Za zastávkami Luh nad Svatavou a Hřebeny se na vysokém hřbetu vypíná zřícenina hradu Hartenberg, který se jeho soukromý majitel rozhodl zachránit a památka tak pomalu vstává z popela. Z Luhu nad Svatavou je to k hradu kilometr a půl, z Hřebenů dokonce jen 600 metrů. Samozřejmě s patřičným převýšením.

Také ze stanice Oloví můžeme stoupat do výšek, jsme přece v podhůří Krušných hor. Jen dva a půl kilometru od nádraží nás čekají úchvatné výhledy z rozhledny Cibulka. Zajímavá ocelová věž má 30 metrů. Za Olovím nás pak čeká jediný tunel na trati, 177 metrů dlouhý Rotavský.

Trať 145 mezi Sokolovem a Kraslicemi vede 177 metrů dlouhým Rotavským tunelem

Další stanice, Rotava. Železniční archeolog si může projít zaniklou vlečku do Dolní Rotavy. Čtyřkilometrová trať spojovala Rotavské železárny s hlavní tratí už od roku 1890. Zrušena byla v roce 2006, snesena před pár lety.

Další tip na výlet jsou nádherné Rotavské varhany. Mohutná čedičová stěna se skládá z dvanácti metrů vysokých, vějířovitě rozložených hranolů, které skutečně připomínají píšťaly varhan. Od nádraží je to něco málo přes pět kilometrů po zelené značce. Jen o pár kilometrů dál, v obci Šindelová, stojí zachráněná historická vysoká pec.

Za zastávkou Kraslice předměstí vlak GWTR projíždí kolem památkově chráněného areálu městských jatek, kterému jeho soukromý majitel vrací bývalý lesk. A po předchozí domluvě se lze podívat na obnovenou technologii výroby ledu.

Stanice Kraslice na dobové pohlednici
Stanice Kraslice na dobové pohlednici

Nádraží v Kraslicích na dobových pohlednicích

Ve stanici Kraslice naše jízda končí, vybrané vlaky ale pokračují dál do Klingenthalu a Zwotentalu. Přímo na nádraží doporučujeme navštívit muzeum Kraslické dráhy. Město je sice centrem výroby dechových nástrojů, expozici ovšem budete bohužel hledat marně. Milovníci zimních a letních sportů se mohou vydat na nedalekou Bublavu. Najdete tam sjezdové, běžkařské i cyklotrasy.    

Přestože se v minulosti několikrát mluvilo o zrušení celé dráhy, dnes snad už nic podobného nehrozí. Z Kraslic je to totiž do okresního Sokolova vlakem rychlejší a vlaky GWTR využívají i turisté z obou stran hranice. Každým rokem na přelomu listopadu a prosince se dokonce po Kraslické dráze prohánějí parní vlaky s Mikulášem a čerty. Letos to bude v sobotu 27. listopadu.  

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  9.5 15:53

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

7. května 2024

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cestování učí člověka milovat život, říká Tereza Ramba

6. května 2024

Je herečkou, podnikatelkou a mámou dvou malých dětí. Ne všichni o ní však vědí, že procestovala...

Zkažená dovolená? Na naštvané hosty pomalu nastupuje umělá inteligence

12. května 2024  10:11

Omluvy rozzlobeným klientům je podle Natashi, ředitelky luxusního resortu jednou z nejtěžších částí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na co zírá mašinfíra SPECIÁL: Unikáty pražského metra, které nikdy nepoznáte

8. května 2024

K 50. výročí zahájení provozu pražského metra vám seriál Na co zírá mašinfíra přináší řadu bonusů z...

Úplně obyčejné a nádherné Polsko. Objevte Roztoczanský národní park

13. května 2024

Až na samém východě Polska leží Zwierzyniec, krásné místo uprostřed zelených, hustých lesů. Je...

Zkažená dovolená? Na naštvané hosty pomalu nastupuje umělá inteligence

12. května 2024  10:11

Omluvy rozzlobeným klientům je podle Natashi, ředitelky luxusního resortu jednou z nejtěžších částí...

Na co zírá mašinfíra: S Praotcem Čechem k Řípu a za mašinkami do Zlonic

12. května 2024

Seriál Dnes pojedeme s Praotcem Čechem přímo pod bájný Říp. Spěšný vlak, kterým jsme vyrazili z Vraňan do...

Od půl desáté žádný alkohol. Na Mallorce a Ibize se zpřísní prodej v resortech

11. května 2024  19:58

V částech Mallorcy a Ibizy, které jsou hojně navštěvovány turisty, bude nově platit přísný zákaz...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...