Zbystřit by měli například cestující, kteří jezdí v pozdních hodinách z brněnské zastávky Autobusové nádraží. Od osmé hodiny večerní do páté ranní už projíždějící vozy městské hromadné dopravy nebudou u Zvonařky zastavovat automaticky. Zastávka na znamení se z ní stane stejně jako z 98 dalších.
„Osvědčilo se nám to už v minulosti. I když počet případů, kdy řidiči nezastaví, je relativně nízký, dosahujeme úspor,“ vysvětlil vedoucí provozu dopravního podniku Jan Seitl.
Nově tak z celkových více než 1 300 zastávek brněnské MHD bude 75 procent na znamení. Některé celodenně, jiné pouze ve večerních a nočních hodinách.
„Starší lidé si ještě pamatují, že o sobě mají dát vědět, ale máme odpozorováno, že ti mladší ne. Vytyčili jsme si proto ambiciózní cíl – naučit cestující mávat. Efekt zastávek na znamení je totiž jednoznačný,“ doplnil generální ředitel podniku Miloš Havránek.
Změny MHD v Brně
|
Všechny dotčené zastávky budou už od soboty barevně označené. Cestující na nich také najdou vysvětlení, proč jsou na znamení, i informaci, že tento krok dopravnímu podniku ušetří až několik stovek tisíc korun ročně.
Další změna se dotkne těch, kdo jezdí trolejbusem 31 směrem do Šlapanic. Vzhledem k tomu, že ve Slatině přibyla bytová výstavba a touto linkou se lidé dopravují do práce na Černovickou terasu, zkrátí se intervaly mezi jednotlivými spoji v době ranní a odpolední špičky.
Na tramvajových linkách 1 a 9 dopravní podnik zase navýší kapacitu vozů. Na první z nich navíc budou v příštím roce nasazeny pouze velkokapacitní a nízkopodlažní soupravy. K tomu by v ulici Nové sady podnik chtěl rozšířit zelený pás mezi kolejemi. Teď je pouze v úseku Nádražní–Hybešova, v roce 2018 by mohl být až k Poříčí.
Pro dopravní podnik je však nejočekávanější novinkou příštího roku přechod z analogového řídicího informačního systému na digitální. Za 140 milionů korun z dotací vymění palubní počítače ve vozech, GPS zařízení a vybudují nové dispečerské pracoviště kvůli zlepšení koordinace jednotlivých spojů.
„Bude to pro nás největší krok, protože to je to srdce, odkud řídíme všech 750 vozů,“ podotkl Havránek.
V noci před nepracovním dnem až do Znojma a Vyškova
Největší změnou v krajské dopravě je od 10. prosince přidání nočních spojů mířících do Znojma a Vyškova.
„Vždy v noci před nepracovním dnem, tedy většinou v sobotu a neděli, vyjede v 0.30 hodin jeden spoj z Brna přes Rousínov do Vyškova. Přitom zastaví i ve vesnicích po trase. Totéž platí o autobusu mířícím z Brna přes Pohořelice na Znojmo,“ připomněl mluvčí společnosti Kordis Květoslav Havlík změnu, o níž MF DNES už před časem informovala.
Nočního spojení, tentokrát ale vlakového, se ve zhruba stejné době dočkají i lidé, kteří potřebují jet z Brna na Hodonín přes Břeclav či do Židlochovic a Rajhradu.
Na trase rychlíků R13 z Olomouce dále dojde ke zrychlení vlaků z Hodonína do Brna o pár minut na necelou hodinu. Těžit z této změny však budou jen ti, kdo pojedou právě z Hodonína, případně Břeclavi. Rychlíky jedoucí z Olomouce totiž kvůli navazujícím spojům budou v Hodoníně 10 až 14 minut čekat.
Z Adamova RegioJetem přímo do Prahy
Radost od neděle mohou mít cestující, již jezdí z Brna do Prahy. Společnost RegioJet Radima Jančury na trasu přidává trojnásobek spojů. V obou směrech budou žluté vlaky jezdit každý den devětkrát denně. Spolu s Českými dráhami tak do Prahy z brněnského hlavního nádraží zamíří vlakové soupravy někdy i každou půlhodinu.
„Od prosincové změny jízdního řádu plánuje RegioJet vypravovat z Prahy do Brna a zpět celkem devět párů spojů, z čehož čtyři budou představovat spoje na nové trase Praha–Brno–Břeclav–Vídeň, tři spojí Prahu, Brno a Břeclav s Bratislavou a dva páry pojedou na trase Praha–Brno,“ nastínil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.
První ranní vlak, který pojede z Brna do Prahy v 5.03, a poslední večerní v opačném směru zastaví navíc i v Adamově. Pro něj to tak bude první přímé spojení s hlavním městem.