Dokládá to zpráva mezinárodního srovnávání TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study).
Znalosti českých čtvrťáků jsou podle průzkumu ve srovnání se stejně starými dětmi z několika desítek zemí světa podprůměrné. Žáci osmých tříd jsou na tom o něco lépe, v přírodních vědách se dokonce umístili mezi šestým a sedmým místem.
Libor Vacek z České školní inspekce dnes řekl, že podmínky pro výuku se za posledních patnáct let stále zlepšovaly, navíc vybavení prý slouží při výuce jen jako pomůcka.
"Ne všem učitelům se daří přijímat a aplikovat modernější způsoby učení, aby rozvíjeli samostatné myšlení. Český učitel špatný není, snaží se, ale nemá vždy dostatečnou tu metodickou pomoc, nemají se kde poradit, doptat, dovzdělat," uvedl Vacek.
srovnáníJeště hůř než znalosti českých žáků dopadlo posuzování jejich kladného vztahu k matematice a přírodním vědám. Obliba těchto předmětů je u českých žáků nejnižší ze všech srovnávaných zemí. |
Obecně lepší znalosti mají české děti v přírodopise než v matematice. "Zároveň klesá procento dětí, které jsou opravdu dobré," upozornil Kitzberger.
Kitzberger vidí příčinu v tom, že učitelé potřebují další vzdělávání, aby se naučili, jak děti lépe učit a vést je k samostatnému myšlení. Proto ministerstvo školství připravuje takzvaný standard profese učitele, který by měl sjednotit požadavky na znalosti absolventa pedagogické fakulty.
Dotazník vyplňovali kromě dětí i učitelé
Dotazníky TIMSS vyplňovali kromě děti i jejich učitelé a ředitelé škol. Mimo jiné se týkaly i pracovního uspokojení učitelů a materiálního vybavení školy. Výsledkem je, že čeští učitelé jsou těmi nejnespokojenější na světě.
Vadí jim zejména vysoké nároky na jejich práci spojené s nízkým platem a malou společenskou prestiží. Za problém považují i slabé zapojení rodičů a nízkou snahu žáků ve vyučování.
Náměstek ministra školství Jindřich Kitzberger uvedl, že výsledky naznačují dlouhodobé podfinancování českého školství. Situace by se prý zlepšila, pokud by učitelům pomáhali i pedagogičtí asistenti, speciální pedagogové a školní psychologové. Ti by se mohli více věnovat dětem, které jsou nějak znevýhodněné, a mají proto s učením problémy.
"V tomto směru máme velký handicap," řekl Kitzberger a dodal, že například pedagogický asistent je ve vyspělých zemích běžný.