S blížícími se maturitami téma závěrečných zkoušek na středních školách a jejich případné změny rezonuji opět hlasitěji. Odborníkům z TT Univerzity Karlovy například mimo jiné vadí jednotná úroveň zkoušky.
„Pokud řekneme, že má být maturita jednotná, tak někoho na jedné straně znevýhodníme, pro jiné to bude lehké,“ myslí si emeritní rektor Univerzity Karlovy a předseda TT Vzdělávání21 Tomáš Zima.
Studenti odborných škol mají u maturit problémy
V současné době konají ve společné části stejnou zkoušku všichni žáci středoškolských maturitních oborů od středních odborných učilišť (SOU) po gymnázia. V rámci Evropské unie to má takto nastavené kromě Česka jen Polsko, Slovensko a Itálie.
Jenže právě tuto část, onu společnou, vnímá TT jako problematickou. Poukazují přitom na střední odborné školy, jejichž žáci mají vysokou neúspěšnost u maturitních zkoušek, nezískají tak maturitní vysvědčení, tím nedokončí středoškolské studium. Právě to jim posléze brání vstoupit na trh práce.
Maturovat půjde celý rok, zkouška má mít dva druhy, chce nový ministr i experti |
Z dat, které mají odborníci ze Vzdělávání21 k dispozici vyplývá, že počet studentů, kteří maturitu v letech 2011-2014 nezvládli, ji 4300 lidí nesložilo ani po pěti letech.
„Uvědomuji si, že maturita potřebuje změnu. Nemá to být jako takřka každý rok, kdy se v ní něco mění. Často slýcháme: ‚Ty se neučíš, počkej u maturity, ty si něco vytrpíš‘. Tuto formu iniciačního obřadu musíme překonat,“ popisuje ministr školství Petr Gazdík.
Udává, že maturita nemá být o jednom dni, kdy student buď vše získá, nebo ztratí. I proto by byl pro celkovou změnu pojetí maturit tak, aby její formát vydržel déle než pouze pár let.
Rozdvojme maturitní zkoušku, volají odborníci
Zástupci think-tanku představili ve čtvrtek několik návrhů na změnu maturitní zkoušky. Jak ale například Radka Wildová z pedagogické fakulty UK a zároveň místopředsedkyně TT poznamenala, „je to návrh, se kterým bude ministerstvo školství dál pracovat a polemizovat. Bude to ještě cesta, než budou maturity nějak vypadat,“ řekla Wildová.
Co think-tank Vzdělávání21 navrhuje:
|
Cermat připravuje záložní variantu maturit
Organizátor maturitní zkoušky společnost Cermat se na výzvu ministra školství Gazdíka připravuje na situaci, kdy by došlo k enormnímu zhoršení epidemiologické situace a studenti byli opět odkázáni na distanční výuku.
V takovém případě by Cermat představil jinou podobu zkoušek. Původně měl její znění představit v polovině ledna, prozatím se tak ale nestalo.
„Jednání kolem zajištění JPZ a maturit nadále probíhají a budou probíhat. Cermat se samozřejmě na možná řešení realizace zkoušek spojená s pandemií připravuje, ale úpravy jak přijímacích zkoušek, tak i maturitních zkoušek jsou primárně věcí ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy,“ řekla v lednu mluvčí resortu Aneta Lednová.
Maturity a přijímací zkoušky se změní jen v případě distanční výuky |
Jedinou úpravou modelu maturitní zkoušky je podle Lednové prozatím přijetí novely maturitní vyhlášky, která od letošního roku prodlužuje čas na konání didaktických testů státní maturity. Podle dosavadní právní úpravy měli žáci na napsání testu z češtiny a literatury 75 minut, z cizího jazyka 100 minut a z matematiky 120 minut.
Novela délku konání testu prodloužila v češtině na 85 minut, v cizím jazyce na 110 minut a v matematice na 135 minut. Delší čas na testy se podle úřadu osvědčil v minulém školním roce, kdy se doba na vypracování testů navýšila mimořádným opatřením v reakci na výuku na dálku.
Státní maturity se podle Cermatu budou konat od 2. do 4. května.