„Je to umělý finanční derivát, který zvyšuje cenu pro spotřebitele,“ kritizoval emisní povolenky poslanec ODS Vojtěch Munzar.
Vládní návrh zákona, který Sněmovna řešila ve druhém čtení, kdy mohou poslanci vznášet pozměňovací návrhy, počítá s tím, že horní hranice pokut firmám za přestupky týkající se vykazování emisí a nákupu emisních povolenek by se mohly až zdesetinásobit. Nynější limit činí dva miliony korun.
Poslankyně ANO a karlovarská hejtmanka Jana Mračková Vildumetzová navrhuje, aby polovina peněz získaných z dražeb emisních povolenek směřovala do regionů, kde tyto emise vznikly. Na podporu tohoto záměru, tedy aby se peníze z povolenek vracely do míst jejich vzniku, letos dokonce vznikla petice. „Pokud odejde 2,5 miliardy z Karlovarského kraje, tak by se mělo 2,5 miliardy do Karlovarského kraje vrátit,“ řekla poslankyně. Dohled nad penězi by podle ní mělo ministerstvo financí, které by schvalovalo jednotlivé projekty.
Obchodování s povolenkami je hlavním nástrojem Evropské unie pro snižování emisí skleníkových plynů v průmyslu a energetice. Ministerstvo životního prostředí uvádí, že při nákupu velkého množství povolenek se v současnosti firmám vyplatí spíš zaplatit pokutu, než emise správně vykázat. Současná maximální pokuta není podle ministerstva dostatečnou motivací pro firmy, které musí koupit více než 25 tisíc emisních povolenek za rok.
Ministerstvo navrhuje poskytnout firmám s menšími emisemi možnost zažádat o pětiletou výjimku ze systému povolenek. Výjimky by se mohly týkat zařízení, jehož roční emise v předchozích třech letech nepřesáhly 2500 tun ekvivalentu oxidu uhličitého.
Součástí novely je i vznik takzvaného modernizačního fondu. Z prodeje povolenek by mohl v příštích deseti letech dostat zhruba 100 miliard korun. Mají se z něj investovat peníze například do snižování emisí nebo obnovitelných zdrojů energie.
Poslanec ANO Jan Schiller navrhl, aby se při rozdělování peněz z fondu zvýhodňovaly projekty v regionech postižených těžbou uhlí. Jde o Ústecky, Karlovarský a Moravskoslezský kraj. S obdobným návrhem, který by část výnosů pro tyto regiony přímo určil, přišli i Piráti. Chtějí navíc část peněz nasměrovat i do podpory bezemisních druhů dopravy.
Poslanec Pirátů Petr Třešnák navíc navrhuje, aby výnos z dražeb povolenek mohl směřovat i na podporu veřejné dopravy v elektrické trakci. Jan Zahradník (ODS) navrhuje, aby výnos z prodeje povolenek směřoval i na podporu kogenerační výroby elektřiny a tepla. O všech pozměňovacích návrzích a o zákonu budou definitivně poslanci hlasovat na příští schůzi.