Na měřených úsecích loni strážníci zaznamenali asi 310 tisíc případů překročení nejvyšší povolené rychlosti. V prosinci jel kolem radarů rychleji zhruba každý desátý.
A to přesto, že se městská policie s jejich umístěním vůbec netají. Nejenže na ně upozorňují značky, ale řidiči je také mohou snadno nalézt na internetových stránkách města.
"Nemáme potřebu pokutovat a vybírat peníze. Jde nám o to, abychom působili preventivně," vysvětlil Blažek.
To, že řidiči častěji respektují značky jen v místech, kde jsou radary, a jinde jedou rychleji, dokazují statistiky přestupků z Jižní spojky. Tam na podzim technici spojili dva měřené úseky v jeden, což řidiči většinou nevědí, a v prosinci jich tudy projela rychleji více než třetina.
Řidiče měří i mobilní hlídky
Další tisíce hříšníků pak změřilo dvaadvacet mobilních hlídek městské policie. Policie je i tak přesvědčena, že radary ve městě výrazně snižují nehodovost. Zatímco předloni zahynulo v důsledku havárií v metropoli 56 lidí, za loňský rok to bylo 33 mrtvých. Praha je jediným krajem, v němž se počet nehod s tragickými následky snížil. Ubylo i havárií.
Rychlost je přitom častou příčinou nehod s vážnými důsledky. Předloni jich bylo 2 511 a zemřelo při nich 13 lidí. Loni počet klesl na 1 964 havárií s osmi mrtvými.
Na Jižní spojce za Barrandovským mostem ve směru na Spořilov nechalo město před rokem nainstalovat radar.
Ten měří průměrnou rychlost projíždějících aut v úseku dlouhém zhruba 200 metrů. Další radar pak "střeží" dodržování povolené rychlosti zhruba o dva kilometry dále – od sjezdu na brněnskou dálnici ke sjezdu na Spořilov.
Kde není radar, na rychlost nemyslí
Zatímco v měřených úsecích řidiči zpravidla zpomalí, mezi nimi zase často sešlápnou plyn až na podlahu. "Lidé už o radarech vědí a dávají si v měřených úsecích pozor. Jinde je to jiné," potvrzuje náměstek ředitele městské policie Ludvík Klema.
Stručně řečeno: kde není radar, tam si řidiči s rychlostí hlavu příliš nelámou. A dokazuje to právě Jižní spojka. V září totiž technici poupravili programy obou zmiňovaných radarů tak, že ty dokážou měřit průměrnou rychlost projíždějících automobilů v celém úseku od Krče až na Spořilov dohromady.
A zatímco prvním úsekem projeli v prosinci rychleji, než dovolují pravidla, jen zhruba tři řidiči ze sta, mezi Krčí a Spořilovem jich nad pravidly mávlo rukou 36 ze sta.
"Lidé se spoléhají na to, že o tom, kde je radar, nejprve stokrát uslyší. Nyní se o radaru nemluvilo a hned je to znát," míní Klema.
Čísla mu dávají za pravdu. Další ulicí, kde řidiči příliš značky nerespektují, je Podolské nábřeží. Tam jelo v prosinci rychleji jen 19 procent řidičů.
Přesto je vedení města i policie přesvědčeno, že radary svoji funkci plní a je dobře, že o nich řidiči vědí. "Jedou totiž opatrně, což je účel. I proto nejsem ani proti antiradarům," uvažuje Klema.
Každá třetí fotka z radaru je nečitelná
Přitom policisté dále neřeší celou třetinu přestupků, i když radar řidičům překročení povolené rychlosti naměřil. Každá třetí fotografie z radaru je totiž nečitelná a jako důkaz o přestupku nepoužitelná – to když řidiči není vidět do tváře.
"Posíláme předvolání těm, kteří mají bezpečně rozeznatelnou tvář," uvádí náměstek primátora Rudolf Blažek. Kdo se skryje za stínítko, velké tmavé brýle nebo se při průjezdu kolem kamer otočí stranou, má prakticky jistotu, že obálku s modrým pruhem ve schránce nenajde.
Někteří motoristé se zase při projednávání přestupku vymlouvají, že neřídili oni, ale osoba blízká, jejíž totožnost nemusí prozradit. - více zde
To by mohl změnit nový silniční zákon. "Těší nás, že se nyní uvažuje o tom, že by se silniční zákon změnil a ´osoba blízká´ by z něj vypadla. Klesne tím nehodovost o desítky procent," je přesvědčen Klema.
. Porušili rychlostprosinec 2007 Již. spojka (Krč – Spořilov) 36 % |