Ministerstvo obrany ČTK sdělilo, že přijalo opatření, aby se chyba neopakovala, stejně tak ministerstvo zemědělství, které pochybení uznává jen částečně.
NKÚ prověřil u ministerstev výdaje za zmíněné dva roky na konzultační, poradenské a právní služby nebo například na kancelářské potřeby. „Nehospodárný postup při vynakládání peněz zjistili kontroloři u všech tří ministerstev. Chyby našli i v účetnictví a zadávání veřejných zakázek,“ oznámila Jana Gabrielová z odboru komunikace NKÚ.
Kontrola ukázala třeba značné rozdíly v cenách, za které ministerstva pořizovala stejný materiál či služby. Za úklid 100 metrů čtverečních plochy platilo ministerstvo obrany 226 korun bez DPH, kdežto ministerstvo práce 1 370 korun bez DPH. Ceny za lekci angličtiny se u ministerstev pohybovaly od 299 až po 450 korun a za jedno balení 500 kusů kancelářského papíru A4 od 67 korun po téměř 86 korun.
Navíc například ministerstvo práce platilo měsíčně za úklid v jedné budově o 3 500 korun více, než mělo ve smlouvě. „Že byla na fakturách vyšší cena, ministerstvo nezjistilo a platilo vyšší cenu už od roku 2009. Celkem tak zaplatilo úklidové firmě navíc přes 101 000 korun, a porušilo tím rozpočtovou kázeň,“ sdělila Gabrielová.
I ministerstvo zemědělství porušilo podle NKÚ rozpočtovou kázeň, když zaplatilo v roce 2013 téměř 2,5 milionu korun s DPH za jazykové kurzy, které se měly konat až v dalším roce.
Jednomu poskytovateli zaplatilo dopředu přes 1,4 milionu. Také dalo 4,7 milionu za účast experta při 12 veřejnosprávních kontrolách, i když má pro tyto kontroly svůj odbor s 20 zaměstnanci. Podle mluvčí MZe Markéty Ježkové resort už kurzy proplácí zpětně.
Další výhradu má NKÚ k tomu, že ministerstvo zemědělství využilo externí společnost při veřejnosprávních kontrolách, za což zaplatilo 4,7 milionu korun.
„Ačkoliv NKÚ uvádí, že mělo ministerstvo na tyto kontroly vlastní odbor s 20 zaměstnanci, ve skutečnosti mělo v roce 2014 na oddělení kontrol a evidence stížností jen sedm lidí, kteří mohli vykonávat veřejnosprávní kontrolu podřízených organizací,“ ohradila se v reakci Ježková.
Proto ministerstvo podle zákona o finanční kontrole, přizvalo externí firmu, kterou našlo v řádném výběrovém řízení, dodala. Podle ní se tím podařilo v dostatečné míře zajistit odborné a objektivní kontroly podřízených organizací. Od roku 2015 ministerstvo odbor auditu a supervize posílilo, takže má dostatek vlastních zaměstnanců na veřejnosprávní kontroly.
Ministerstvo obrany zase nesprávně zadávalo zakázky na nákup kancelářských potřeb jako zakázky malého rozsahu. „Celková hodnota dodávek byla ale v kontrolovaných letech 79 milionů korun bez DPH. Překročila tak limit daný zákonem pro tento typ zakázek,“ doplnila Gabrielová.
„Zjištěné nedostatky v oblasti nákupu tonerů a kancelářských potřeb se vztahují k zakázkám z let 2013 a 2014 a byly zapříčiněny vydáním nesprávného metodického pokynu vedoucím pracovníkem z oblasti nabývání majetku,“ sdělil ČTK mluvčí ministerstva obrany Petr Medek. Ministerstvo podle něj už v roce 2014 přijalo opatření, aby se situace neopakovala.
NKÚ prověřoval i náklady na ostrahu. Ministerstvo práce si podle kontroly neověřilo výhodnost plateb za ostrahu jedné z budov. Vlastním zaměstnancům za ni platilo 190 korun za hodinu. „To bylo o 91,5 procenta víc, než byla průměrná cena za hodinu této služby podle Českého statistického úřadu. V roce 2015 proto ve veřejné soutěži vybralo externího dodavatele s cenou 86 korun za hodinu bez DPH,“ sdělila Gabrielová.