Celkově repatriační lety stály více než sto milionů korun. Podle ministerstva může až 75 procent této částky proplatit Evropská unie. Platby by měly začít přicházet v řádu týdnů.
Češi, kteří se vraceli skrz lety jiných států EU museli podepsat smlouvy na desetitisíce korun. Naopak krajané, které dopravila společnost Smartwings, nic platit nemusí.
Adam Sušovský trávil svou březnovou dovolenou v latinskoamerickém Chile. Zemi i celému kontinentu se koronavirus dlouho vyhýbal, ale situace se rychle změnila. Chile vyhlásilo stav katastrofy a letecké společnosti ze dne na den začaly rušit spoje do Evropy. S pomocí ambasády se Sušovský s přáteli dostal zpět do Česka na palubě rakouského letounu. Cesta vyšla na 800 eur, v přepočtu na bezmála 22 tisíc korun.
„Peníze od nás ale nikdo ještě nechtěl. Zavázali jsme se podpisem smlouvy k tomu, že částku uhradíme. Kdy a jak, to by nám měli dát vědět,“ popisuje s tím, že ve hře byla i repatriační cesta organizovaná německou vládou. Domů by se dostal o pět dnů dříve, let by však stál 30 tisíc korun.
Cesty ze zahraničí domů se tak řadě českých občanů značně prodražily. Například poslední repatriační let z Austrálie a Nového Zélandu vyšel české občany na 700 eur, tedy skoro 19 tisíc korun. Jiní museli buď přebukovat termíny odletů, dokud bylo možné ještě odcestovat komerčními lety, nebo ve skoro vyprodaných letech hledat velmi drahá volná místa.
Další Češi ale na poslední chvíli lety hledat nemuseli, ve většině případů totiž repatriační lety vypravovala letecká společnost Smartwings. Mezi lidmi, kteří se s ní do Prahy vrátili, byla i Zlata Biedermannová. Byla na palubě letu z karibského ostrova Roatan.
„Dodnes od nás nikdo žádnou částku nechtěl,“ podotkla Biedermannová v rozhovoru pro iDNES.cz.
Cesty zaplatilo ministerstvo
Velká část Čechů se tak stejně jako ona domů dostala zdarma. Jiné evropské státy přitom za cestu repatriačním letem zaplatit chtěly, Britové za ně platili v přepočtu kolem 20 tisíc korun. „Dlouho jsme řešili, zda je také nezpoplatnit. Ale jsme v situaci, kdy jsme měli desetitisíce lidí v zahraničí a většině jsme pomohli se dostat domů jiným způsobem – kdy museli vynaložit nemalé prostředky,“ vysvětlil v rozhovoru pro MF DNES ministr zahraničí Tomáš Petříček.
Koronavirus ve světě |
Veškeré náklady na repatriační let tak pokryl resort sám. „Ministerstvo zahraničí na to má rozpočet ve výši 111 milionů korun. Zároveň chceme velkou část nákladů proplatit z Evropské unie, protože jsme pomáhali repatriovat i občany jiných států EU. Takže věřím, že celková částka bude nižší,“ uvedl Petříček. „Je nutno říct, že to jsou také daňoví poplatníci, takže je naší povinností pomoci lidem v nouzi,“ dodal. Odhaduje, že by Unie mohla proplatit až 75 procent nákladů.
Velká část ze zmíněných 111 milionů putovala za leteckou společností Smartwings, se kterou ministerstvo uzavřelo rámcovou smlouvu. Nejdráž vyšel let z filipínské Manily, celkem stál 8,2 milionu korun. Stát totiž dopravci musí logicky zaplatit i prázdnou cestu pro cestující. Nevýhodou letů Smarwings bylo i to, že letadla ve flotile aerolinky nejsou dálková. Ze vzdálených destinací proto musí létat s mezipřistáními. Například zmíněný let z Roatan měl zastávku v Mexiku, Kanadě a na Islandu. Na první zastávce přibral další cestující, na dalších doplňoval palivo.
Na pražském letišti včera přistálo letadlo s pasažéry z Austrálie a Nového Zélandu, podle ministra Petříčka jde o poslední repatriační let. A to i přesto, že o návrat do Česka stojí ještě kolem dvou tisíc krajanů. „Víme o malých skupinách, které ještě potřebují, abychom jim pomohli, ty se snažíme především dostat domů prostřednictvím letů jiných států,“ řekl Petříček.