Přestane platit i možnost zavézt více malých dětí (třeba vlastní a od známých) na trénink, do školy nebo na kulturní akce, aniž budou upoutány v sedačce.
Opatření se může dotknout desítek tisíc rodin. Domácností, které v Česku mají tři a více dětí, je zhruba sto tisíc.
"Rodiny měly téměř dva roky, aby situaci vyřešily. Bylo jen na nich, jestli si koupí větší auto, nebo zda začnou jezdit veřejnou dopravou," řekl Karel Hanzelka z ministerstva dopravy. Pro rodiny s méně dětmi se nic nemění, pro ty jsou sedačky povinné už dva roky.
Za jízdu bez sedaček hrozí řidiči dva trestné body a pokuta až 2 500 korun. Už teď se rodiče bojí, jak to zvládnou.
"Na zadní sedadla se mi ve fabii vejdou jen dvě sedačky," stěžují si na internetových fórech.
Pokud mají alespoň jedno dítě starší než tři roky, nemusí propadat panice. V takovém případě zákon výjimečně povoluje, aby dvě děti byly v sedačkách a jedno bylo mezi nimi upoutáno jen bezpečnostním pásem.
Ve starých autech, která pásy vzadu nemají, mohou děti dál jezdit nepřipoutané. Ovšem jen pokud je jim tři a více let. Mladší dítě do takového auta nesmí (pokud není v autosedačce na předním sedadle).
"Nezajištěné děti umírají při haváriích sedmkrát častěji než děti, které jsou v sedačce," říká Zuzana Ambrožová z organizace Besip.
Existují však i výzkumy, které tvrdí, že sedačky jsou u dětí nad tři roky zbytečné a stejnou bezpečnost zajistí i pásy. K takovému výsledku došel například americký ekonom Steven Levitt, který porovnal důsledky nehod ze statistik za posledních 20 let.
Své závěry americký ekonom, jehož citovaly New York Times, ověřil v nezávislé zkušebně. Ta u figuríny tříletého dítěte při nárazu naměřila u sedačky jen mírně lepší výsledek než u pásů, dítě by však zůstalo nezraněno v obou případech. U šestiletého dítěte byly výsledky naprosto srovnatelné.
"Takové výzkumy, jako je ten americký, nemáme k dispozici," reagovala včera Ambrožová. Ale na povinném zavádění autosedaček by podle ní stejně nic nezměnily.
"Určila to tak Evropská unie a my to musíme dodržet," dodala.
Nebezpečná je i malá rychlost
Ať už mají pravdu zastánci autosedaček, nebo "jen" bezpečnostních pásů (třeba v kombinaci s takzvanými sedáky), jisté je, že vozit nepřipoutané dítě znamená ohrozit jeho život. Naopak právě připoutání jej může zachránit.
Konkrétní příklad: V polovině dubna se rozhodl řidič citroënu u Křenova na Domažlicku riskantně předjet jiné auto. Jenže dostal smyk a postupně narazil do tří aut. Řidič havárii nepřežil, stejně jako jeho spolujezdkyně.
Namále měli i dva chlapci – pěti- a osmiletý – kteří jeli v jednom z vozů, do kterých citroën naboural. Naštěstí seděli oba v autosedačce, a tak jednoho z nich jen lehce poranilo vysypané sklo. Nic víc se jim nestalo.
"Odborné studie ukázaly, že nezajištěné děti umírají při dopravních nehodách sedmkrát častěji. Smrtelný pro ně může být už náraz v patnáctikilometrové rychlosti," tvrdí Zuzana Ambrožová z Besipu.
Dosud nemusely autosedačky používat početnější rodiny, stejně tak nemuseli děti zabezpečovat ani řidiči, kteří je rozváželi po městě na kroužky nebo do školy a jezdili maximální rychlostí 70 kilometrů v hodině.
. Děti a autosedačkyLoni zemřelo při dopravních nehodách 16 dětí. Šest z nich nesedělo v době havárie v autosedačce. Dlouhodobé průzkumy však ukazují, že nezajištěné děti v autě umírají při nehodě 7x častěji než ty, které sedí v autosedačkách. Pokud dítě v sedačce nesedí, tak následky nárazu v rychlosti 50 km/h odpovídají pádu z deseti metrů – tedy zhruba ze třetího patra budovy. |
"V zájmu všech rodičů by mělo být, aby se jejich dětem nic při jízdě autem nestalo," říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
"Nepřipoutané dítě je při nárazu vymrštěno prudce vpřed. Prakticky přestavuje neřízenou střelu," dodal. Loni přitom policisté přistihli 1 967 řidičů, kteří vezli své dítě bez sedačky.
Zákon stanovuje, že autosedačky musí používat ty děti, které váží méně než 36 kilogramů a měří méně než 150 centimetrů. Mezi sedačky se počítá také sedák, který je bez zadní části. U takového typu se děti poutají bezpečnostním pásem. Ten se používá i v případě, pokud je dítě těžší nebo větší.
"Toto pravidlo platí třeba i v případě, kdy dítě měří 155 centimetrů, ale váží jen 32 kilogramů," dodal Hanzelka.
Rizikové autobusy
Zákon má zásadní nedostatek – neřeší přepravu dětí v autobusech. Do nich se totiž autosedačky dávat nemohou, protože potřebují takzvané tříbodové pásy. Autobusy jsou však vybaveny jen "dvoubodovými", které se zapínají jen přes břicho.
Děti od tří let věku by měly mít v autobusu bezpečnostní pás zapnutý. Je povinností řidiče, aby na to upozornil cestující. Pokud to neudělá, hrozí mu pokuta.
V Česku však jezdí řada starých autobusů, které nemají vůbec žádné pásy. "Ano, takové autobusy tu stále jezdí. Za poslední dva tři roky se to však výrazně zlepšilo, takže jich tu už nebude zas až tolik," uvedla Zuzana Ambrožová.
Při včerejší nehodě dvou autobusů v Praze se lehce zranilo jedenáct dětí. Autobusy, které je vezly, neměly bezpečnostní pásy vůbec. - čtěte Při srážce dvou výletních autobusů se zranilo jedenáct dětí