Kromě toho koncertoval v Bulharsku, ve Francii, v Itálii, Belgii, Rusku, v Jihoafrické republice, Maroku, ve Španělsku, v Německu či Rakousku. Doma spolupracoval například se zpěvačkou Yvonne Sanchezovou, s kytaristou a komponistou Rudym Linkou, se zpěvačkou Janou Koubkovou, s klavíristou Najponkem nebo se skupinou Points. Až dosud však nestál v čele vlastního souboru. Díky albu Invisible World - vyšlo pod hlavičkou Tomáš Liška Trio u firmy Animal Music - to již neplatí.
Ta nahrávka nadto je Liškovou autorskou premiérou. Album zaplňuje deset jeho vlastních skladeb. Jako partnery pro interpretaci si vybral kytaristu Davida Dorůžku (1980), v jehož triu rovněž hraje, a italského bandoneonistu (pozn. red. - bandoneon je druh knoflíkové tahací harmoniky) Danielleho di Bonaventuru (1966). Na toho narazil na albu kontrabasisty Miroslava Vitouše a poznal jej coby zkušeného hráče, vzdělaného v klasice a otevřeného nejrůznějším žánrům. Poslal mu demonahrávku, natočenou doma v duetu s Davidem Dorůžkou (pozn. red. - vnuk Lubomíra Dorůžky, autora této recenze). Bonaventurovy se zalíbila osobitá kombinace kontrabasu a klasické, výlučně akustické, kytary a přijel k nahrávání.
Paleta nálad
Liškovy skladby mají charakter melodicky výrazných písniček mírně latinského koloritu. Pozoruhodné je však především jejich zpracování. Na tuzemských nahrávkách není často ke slyšení tak dokonalé, a přitom hravé a vynalézavé prostupování tří hlasů. Liškův kontrabas přejímá motivy Bonaventurova bandoneonu a rozvádí je dále, kytara to všechno spojuje a vybavuje každou nahrávku plynulostí a soudržností. Album má jednotný zvuk i náladu, ale jednotlivé skladby jsou dostatečně odlišné.
Tempa se střídají: mezi pomalejší Bonami a Alegria en masca s dokonalým střídáním sólových vstupů je v úvodu zasazena poněkud vzrušenější Colour For You. Následující Silent Talking otevírá dramatičtější vstup sólového kontrabasu, který nastolí náladu tajuplné otázky. Nejrozsáhlejší, sedmiminutová Nihemiah je sice klidnější v náladě, avšak vybuzenější v intenzitě vstupní zvukové roviny. Ke skladbě Tierra de mis padres si napsala španělský text Marta Töpferová, zpěvačka českého původu, která žije v USA; na albu tvoří jedinou zpívanou nahrávku a vzrušený latinský charakter je zde nejvýraznější. Strade deserte a Praga, jediná skladba Bonaventurova, je kratičké sólo nedoprovázeného bandoneonu, které pěkně vystihuje náladu nočních opuštěných ulic. Forever Lost z pera Davida Dorůžky je jazzová balada s náladou, dnes už příznačnou pro svého autora a se závěrem sólového bandoneonu. Long Time Ago je duet kontrabasu a kytary. Závěrečná Etheric Moments má svým charakterem - s častými pomlkami a zastávkami v zadumaném sledu - asi nejblíže k typické poetice proslulé mnichovské nahrávací společnosti ECM.
Debut Tomáše Lišky ve funkci "šéfa" i skladatele se prostě vydařil a přiřadil ho k nejvýraznějším tuzemským zástupcům jeho jazzové generace.
o desceTomáš Liška Trio: Invisible World 1. Bonami (Tomáš Liška) Obsazení: CD, stopáž 65:04 minut, vydala firma Animal Music; www.tomasliska.com; www.animalmusic.cz. |