Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Hromadná doprava ve Zlíně se rozšíří, zkrátka nepřijdou ani Otrokovice

  8:57
Dopravní podniky musejí reagovat na záměr Evropské komise, že od roku 2030 budou muset nakupovat jenom vozy s nulovými emisemi. To znamená konec tradičních autobusů a další rozvoj zejména hybridních trolejbusů s bateriovým pohonem.

Trolejbus Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice (2023) | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

I tyto okolnosti stojí za plánovanými změnami ve zlínské a otrokovické městské hromadné dopravě, které by měli cestující uvítat. Rozšíří se síť linek i trolejového vedení.

Ve Zlíně se uvažuje o prodloužení trolejového vedení až po zimní stadion, kde při probíhající rekonstrukci Březnické ulice vznikne zastávka v obou směrech. Odsud by pak mohly jezdit bateriové trolejbusy do čtvrtí Filmové ateliéry a U Majáku, kam dnes jezdí autobusy.

„Když v současné době děláme rekonstrukci křižovatky ulic Mostní a Březnická, tak tam počítáme s doplněním trolejového vedení a využitím hybridních trolejbusů, které by mohly vyjíždět dál,“ zmínil zlínský primátor Jiří Korec. „Vše se ale bude odvíjet od nákupu vozů a technologií.“

To bude záviset také na dotacích, protože město by na to nemělo dost vlastních peněz. „Do budoucna nám nezbývá nic jiného než přejít na vozy, které mají nulovou uhlíkovou stopu. Proto na Filmové ateliéry budou muset jezdit hybridní trolejbusy,“ konstatoval Korec.

Projekty, které má dopravní podnik zpracované a vyřizuje si na ně stavební povolení, se týkají i jiných oblastí. Trolejové vedení se má prodloužit z Příluk přes nový nadjezd do průmyslové zóny. V plánu je natažení trolejí v ulici Zarámí a dovedení trolejbusové dopravy k chystanému dopravnímu terminálu.

„Trolejbus by mohl jezdit i do továrního areálu,“ doplnil mluvčí dopravního podniku Vojtěch Cekota.

Podle Korce je ulice Zarámí natolik frekventovaná, že by tam zavedení městské hromadné dopravy mohlo být přínosné.

„Na druhou stranu nás tam netíží situace se spalovacími motory,“ poznamenal Korec. „Jde o zajímavou variantu, jak rozšířit obslužnost města.“

Zmínil také, že při přestavbě klasické křižovatky u vjezdu k autobusovému a vlakovému nádraží ve Vodní ulici na rondel bylo zohledněno, že by tam mohlo být trolejové vedení.

V plánu je výstavba dobíjecích stanic

Pokud jde o Otrokovice, měl by se prodloužit úsek s trolejemi od sokolovny na hlavním silničním průtahu po zastávku Nadjezd, která je na příjezdu k části Baťov. Tam by se na troleje hybridní trolejbus napojil. V současnosti tuto možnost má až na zastávce v centru u náměstí.

„Vůz musí jet do centra na baterii, přestože jsou tam natažené troleje už od sokolovny,“ nastínil místostarosta Otrokovic Ondřej Wilczynski. „Je to velký nápor na baterie a vozy pak nemají takový dojezd.“

Město chtělo, aby trolejbusy jezdily až ke Štěrkovišti, tam je ale vedení vysokého napětí, které instalaci trolejového vedení znemožňuje.

Ve Zlíně začíná zásadní dopravní omezení, komplikace potrvají skoro rok

Zpracované projekty zahrnují také obnovu vozového parku bateriovými trolejbusy a elektrobusy. Pro větší nasazení elektrobusů bude třeba postavit dobíjecí stanice, protože současná kapacita baterií nevystačí na celodenní provoz. Budou se také stavět nové měnírny pro trolejovou síť v Přílukách a Malenovicích nebo vzniknou bateriové napájecí stanice na Lesní čtvrti a na Kocandě.

„Myšlenka maximálního využití elektrické trakce v MHD a jejího postupného zvyšování stojí v pozadí většiny projektových záměrů, které máme připraveny pro čerpání prostředků z fondů Evropské unie až do roku 2029,“ naznačil Jaromír Schneider, který má v Dopravní společnosti Zlín–Otrokovice na starosti administraci projektů.

Trolejbusů na baterie bude víc

Finanční objem projektů je téměř 1,1 miliardy korun, přičemž 850 milionů by chtěl dopravní podnik získat z dotací. Otázka ale je, kdy se podaří investice provést. Vedení města ani dopravního podniku nechtělo sdělit ani přibližné termíny.

Ve Zlíně a v Otrokovicích ročně najedou vozy hromadné dopravy skoro 5 milionů kilometrů a z toho dvě třetiny obstarají trolejbusy. Tento poměr by se měl zvýšit ve prospěch trolejbusů, včetně těch s bateriovým pohonem.

„S bateriovými trolejbusy máme velmi dobrou zkušenost,“ uvedl ředitel dopravního podniku Josef Kocháň. „Je to cesta, jak efektivně využít a dále zhodnocovat síť zatrolejovaných tras a zajistit elektricky poháněnou bezemisní hromadnou dopravu i do okrajových částí měst. Tam by se s ohledem na hustotu provozu a počty cestujících výstavba zatrolejované trati ekonomicky nevyplatila,“ doplnil.

Připomněl, že se zlínská hromadná doprava od svého vzniku v roce 1944 orientovala na elektrickou energii.

„Sledujeme vývoj, vymýšlíme projekty a i na situaci, ve které by nebylo možno pořizovat nové autobusy s naftovým motorem, chceme být připraveni, aby se provoz MHD nezastavil,“ naznačil Kocháň.

Autor:
  • Nejčtenější

Obce se zlobí na ekology, na hotovou dálnici auta hned tak nevyjedou

24. května 2024  13:01

Představitelé měst podél dálnice D49 pravděpodobné zastavení prací na důležité cestě nechápou....

Pardubice mají klid, Zlín po prohře zůstává na dně. Rozhodne poslední kolo

19. května 2024  16:29,  aktualizováno  20:13

O přímém sestupujícím z Fortuna ligy se rozhodne v závěrečném dějství nadstavbové části. Nejhorší...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Králík by Rusy přizval: Jejich vyřazení popírá staroolympijské myšlenky

19. května 2024

Premium Ve své době patřil k absolutní gólmanské špičce. A to nejen na domácím hokejovém poli, ale i v...

Distributor smrtícího alkoholu z metanolové kauzy byl podmínečně propuštěn

21. května 2024  16:36,  aktualizováno  17:05

Jiří Vacula, který v roce 2012 distribuoval otrávený metanol, byl podmíněně propuštěn na svobodu. Z...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Otrava cuketou z Česka zaujala v zahraničí. Taky jsme ji asi měli, řekli lékaři

23. května 2024  15:04

Zlínská lékařka uspěla na celosvětovém kurzu internistů v polském Krakově. Za přednášku o mimořádně...

Další rozhodnutí soudu ohledně dálnice D49 znamená ještě větší nejistotu

27. května 2024  8:57

Nejvyšší správní soud v Brně opět rozhodoval o dálnici D49 z Hulína do Fryštáku. Zatímco v polovině...

Šest gólů, dvě červené. Vypadali jsme jak šašci, kál se kapitán Slovácka

26. května 2024  19:03

Co chvíli se podíval na časomíru, očima ji poháněl. Kapitán fotbalistů Slovácka Stanislav Hofmann...

Baník - Slovácko 6:0, do Evropy kanonádou. Hosté dohrávali v devíti

26. května 2024  18:18

Aktualizujeme Fotbalisté ostravského Baníku v klíčovém souboji o přímý postup do kvalifikace Konferenční ligy...

Zlínský zámek se promění a víc propojí s parkem, město hledá projektanta

26. května 2024  9:24

Zlínská radnice chce pohnout s proměnou místního zámku. Nejstarší budova ve městě dostane novou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...