Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Zlín je evropskou špičkou, říká specialista na signalizaci křižovatek

  9:41
Společnost Cross Zlín vyváží dopravní technologie do celého světa. Její zakladatel a ředitel Tomáš Juřík pro MF DNES vysvětluje, co inteligentní systémy dovedou, a mluví i o tom, jak se staví ke kritice zlínských semaforů.

„Pokud máte naprosto přeplněnou křižovatku, nepomůže, ani kdybyste tam dali semafory s pěti světly,“ říká šéf firmy Cross Zlín Tomáš Juřík. | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Když se po vysoké škole začal Tomáš Juřík zabývat světelnými křižovatkami, termín „inteligentní dopravní systém“ byl u nás naprosto neznámý pojem. Dnes se jeho firma Cross Zlín v řadě měst po celém světě stará o to, aby nekolabovala doprava a řidiči tudy co nejpohodlněji projeli.

Společnost má 155 zaměstnanců, obrat okolo 500 milionů korun a chytrá dopravní řešení dodává do 55 zemí. Dopravní technologie firmy Cross využívá i jeho „domácí“ Zlín. A i když Juřík vnímá, že někteří lidé dopravu ve městě často kritizují, těžkou hlavu si z toho nedělá.

„Jsem hrdý na to, co jsme tu dokázali. Stojím si za tím, že z hlediska kvality signalizace křižovatek patří Zlín mezi evropskou špičku,“ říká Juřík. „Mrzí mě ale, že co se týče investičních dopravních akcí, město osm let spí,“ dodává.

Co si vlastně představit pod pojmem inteligentní doprava?
Podle mě je to až zbytečně nadužívaný termín. Ve skutečnosti jde o propojení stávajících technologií do jednoho celku. Obrovské množství nasbíraných dat, dopravních funkcí a možností spojíme dohromady a vymyslíme zajímavé, chytré scénáře pro konkrétní situace.

Jak jsou tyto scénáře důležité?
Velmi. Mě například šokuje, že zejména Praha nemá vytvořené žádné scénáře, co nastane, když se uzavře tunel Blanka. Samozřejmě s tím pak má obrovské problémy. Různé scénáře existují i ve Zlíně. Například pro to, když se hraje hokejové utkání, když dojde k nehodě a podobně.

Jedná se tedy o to, aby semafory správně reagovaly na vzniklou situaci?
Ano, ale nejde jen o intervaly semaforů. Důležitá je také navigace na volné parkovací plochy či upozornění na nehody. To by se mělo objevovat na takzvaných světelně proměnných značkách a v ideálním případě i v navigačních systémech aut.

Ve Zlíně jsou navíc cedule ukazující dojezdové vzdálenosti…
To je ale jen první vlaštovka. Naší snahou je vytvořit zde velký a komplexní systém, kde klíčová bude právě navigace na parkovací místa a upozorňování na nehody. To je něco, co se jistě vyplatí.

Pro nastavení dopravy je důležité znát počty a chování motoristů. Kde tato data berete?
Máme po světě statisíce nejrůznějších senzorů – využíváme třeba indukční smyčky, laserové detektory, kamery. Jen ve Zlíně jsou stovky indukčních smyček, které na každé křižovatce ve dne v noci počítají auta.

Doprava je pro město stěžejním tématem, lidé si často stěžují, že projet Zlínem je o nervy.
Samozřejmě jsem slyšel negativní názory na nastavení křižovatek ve Zlíně. Mohu občany ubezpečit, že kvalita signalizace křižovatek je na úrovni evropské špičky.

Tomáš Juřík

Narodil se v roce 1963. Absolvoval Střední průmyslovou školu dopravní a elektrofakultu VUT v Brně. Po studiích začal podnikat v oblasti dopravních technologií. Firmu Cross Zlín zakládal v roce 1994, hlavní zaměření bylo na funkčnost světelných křižovatek (odtud název Cross). Společnost se kromě řízení dopravy zabývá i parkovacími systémy, detekcí dopravních přestupků, vážením nákladních aut za jízdy nebo silniční meteorologií. Cross Zlín dodává do 55 zemí světa, mimo jiné i do Japonska nebo afrických zemí.

Kde je tedy problém? Ve špatné infrastruktuře, kterou ani inteligentní semafory nezachrání?
Pokud máte naprosto přeplněnou křižovatku, nepomůže, ani kdybyste tam dali semafory s pěti světly. Vždy se tam auta budou sukovat.

Zlínská doprava byla i výrazným tématem před komunálními volbami. Někteří politici slibovali zelenou vlnu, která umožní projet ze Zlína do Otrokovic bez červené. Je to vůbec možné?
Politikům bych doporučil, aby mluvili o tom, čemu rozumí. A politická reprezentace radnice by se měla věnovat především tomu, co jí přísluší. Namátkou třeba vybudování Prštenské příčky či obchvatu Zálešné. Druhé nebo třetí volební období upozorňujeme, že až se dostaví dálnice D49 do Fryštáku, ulice Dlouhá zkolabuje. Také by se měl někdo zabývat úzkým hrdlem, které představuje podjezd na Dlouhé. Pánové by měli řešit spíše tyto věci než zelenou vlnu do Otrokovic.

Přesto by bylo dobré vysvětlit, jak zelená vlna funguje.
Řidiči jedou v časovém tunelu. Aby jim to přesně vyšlo, musí se trefit do intervalu křižovatky a jet předpisově okolo 45 až 50 kilometrů v hodině. Nicméně v některých úsecích to zkrátka z prostorového hlediska nevychází. Například v Malenovicích máme skupinu křižovatek koordinovaných na jednu červenou. Jednou tedy na křižovatce postojíte a zbytek projedete na zelenou. Aby řidič chytil všechny zelené, musel by jet nepředpisově.

Podívejme se blíž na řešení dopravy v konkrétních místech. Co říkáte na křižovatku u hypermarketu Albert v Prštném?
Je obrovsky přetížená. Opět se ptám: kde je mimoúrovňová křižovatka, která je už několik let vyprojektovaná? Kvituji, že se staví nové chodníky, ale ať se na mě nikdo nezlobí, to musí být v 21. století samozřejmost. Kdežto Prštenská příčka je něco, co by spoustě lidí jedoucích od Otrokovic na Jižní Svahy ohromně ulevilo.

Dala by se vylepšit průjezdnost Kvítkovickou křižovatkou v Otrokovicích, která je extrémně přetížená?
Jsem rád, že se na ni ptáte. To místo je „populární“ už od dob socialismu. Takto zatížená křižovatka je rarita, navíc když středem vede železnice, po které jezdí osmdesát spojů za den. Udržet ji ve stavu, aby nezkolabovala, je něco, na co jsme ve firmě velice hrdí. Je to diamant na našem náhrdelníku. Proč obchvat Otrokovic, který by situaci částečně vyřešil, už dávno nestojí? To je opět otázka na politiky a nejrůznější občanské aktivisty.

Nemrzí vás potom, když lidé nadávají na špatně nastavené semafory?
Ne. Platí heslo, že každá aktivita musí být po zásluze potrestána. (úsměv) Ale my máme ve Zlíně dobré vztahy. Je pravda, že sice nadáváme na politiky a úředníky, ale na druhou stranu jim musíme přiznat, že mají svázané ruce stohy nesmyslných předpisů. Současný stavební zákon funguje tak, že než se dostanete od projektu k realizaci, zamýšlené řešení křižovatky už je mnohdy beznadějně staré. Doprava je dynamické odvětví. Při sběru dat to vidíme – když někde vznikne obchodní centrum, cyklostezka nebo se jen opravuje ulice, to vše dopravu zásadním způsobem ovlivní. Nehledě na velký nárůst počtu aut.

Například zlínská radnice hlásala, že chce naučit občany, aby auta nechali doma a jezdili jen MHD. Není toto cesta?
Řeknu příklad z Londýna. Postaví tam nové věžáky, v okolí zruší polovinu jízdních pruhů a udělají tam cyklostezky. Jenže občané, když se chtějí někam dostat, mají jen jedinou volbu. Hromadnou dopravu. Je to ale skutečně to, co chceme?

Dopravní systém jste vymýšleli i pro velká města, například pro turecký Izmir, který má 4,5 milionu obyvatel. Jak dlouho trvá dát všechno dohromady, aby to fungovalo?
Celá akce trvala tři roky, přitom fyzická životnost takového systému bude asi dvacet let. Pochopte, že Izmir je jako polovina Česka žijící kolem jedné zátoky. Rozměr toho systému je ohromný, zhruba pět tisíc připojených bodů. Navíc příliš radosti jsme z té akce neměli. Zažili jsme tam bombové útoky, revoluci i pád turecké liry. Potěšující je ale viditelný výsledek. Cesta z letiště do centra dřív trvala 44 minut, s námi je ten čas poloviční.

Před nedávnem jste uspěli v tendru na řízení provozu v dánském Aarhusu. Jak je to pro firmu důležité?
Aarhus je významný tím, že je to velmi pokrokové město, které nám může otevřít cestu na skandinávský trh. Dává totiž velký signál i dalším městům v této lokalitě. Z politicko-ekonomického hlediska je to pro nás obrovský úspěch.

  • Nejčtenější

V Luhačovicích se před barem popralo sedm lidí, jeden z nich na místě zemřel

Po potyčce sedmi mužů před barem v Luhačovicích na Zlínsku zemřel v sobotu ráno na místě jeden z nich. Přesnou příčinu jeho úmrtí určí až soudní pitva. Informaci zveřejněnou policií na sociální síti...

20. července 2024  19:35,  aktualizováno  21.7 14:53

Pacient přišel do nemocnice s milionem, bankovky i drobné si nesl v igelitkách

Kuriózní situaci řešili nedávno zdravotníci v nemocnici v Uherském Hradišti. Jeden z pacientů přišel na hospitalizaci s několika igelitovými taškami, ve kterých měl v různých bankovkách a mincích...

24. července 2024  10:37

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovácko - Slavia 0:0, mdlý výkon bez šancí, neprosadil se ani Chorý

Největší favorit na titul na úvod zaváhal. Slávističtí fotbalisté v prvním kole nového ročníku si na Slovácku nevytvořili ani pořádnou šanci, i proto remizovali 0:0. Poslední půlhodiny strávil na...

21. července 2024,  aktualizováno  19:02

Mobily ve školách? Zapomeňte. Vsetín je zakázal, strhla se diskuse

Radní ve Vsetíně minulý týden rozhodli o plošném zákazu mobilních telefonů ve všech šesti základních školách. Podle něj mají děti přístroje odevzdávat hned po příchodu do budovy. Novinka má platit od...

25. července 2024  15:36

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auto vjelo v Rožnově pod Radhoštěm před vlak, řidič srážku nepřežil

Ve středu odpoledne vjelo auto před projíždějící vlak v Rožnově pod Radhoštěm na Vsetínsku. Po nárazu řidič auta havárii nepřežil. Provoz na trati 281 je kvůli nehodě v úseku mezi Stříteží nad Bečvou...

24. července 2024  20:08

Chirurgové řeší stovku úrazů denně, na vině je opilost i „valašský žralok“

Sportovci, turisté a návštěvníci Beskyd o letních prázdninách zaměstnávají chirurgickou ambulanci soukromé nemocnice Agel ve Valašském Meziříčí. Týdně tady v těchto měsících ošetří stovky pacientů s...

26. července 2024  16:14

Veřejné toalety v centru Zlína zmizely. Oprava by byl nesmysl, zní z města

V rohu centrálního zlínského náměstí Míru už nestojí budova s veřejnými toaletami. Město ji na začátku léta odstranilo. Důvodem je fakt, že toalety nebyly příliš využívané a pár set metrů odsud stojí...

26. července 2024  12:36

Potkat tak v Paříži Phelpse. Plavec Knedla si plní dětský sen

Na jaře úspěšně odmaturoval na zlínském gymnáziu, v neděli čeká Miroslava Knedlu v Paříži dosavadní vrchol kariéry. Ponoří se do olympijského bazénu v závodě na sto metrů znak. „Těším se hodně. Jdu...

26. července 2024  9:45

Filmová škola oslaví padesát let s Fellinim a Lynchem, cenu dostane Jiří Suchý

Nový sál, více repríz i návrat slavných tvůrců. Jubilejní padesátá Letní filmová škola začíná v Uherském Hradišti dnes a také připomene svou historii ve třech výstavách. Dorazí významní světoví...

26. července 2024  9:08

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....