Podnikat začal s 50 tisíci, dnes má světový zvuk a obrat 400 milionů

Tomáš Juřík patří k lidem, kteří umí držet slovo a na tom postavil i své podnikání. První firmu založil před rokem 1989 ve Slušovicích. „Podnikat jsem si vždycky přál, protože můj dědeček byl živnostník,“ říká. Začínal s 50 tisíci korun. „Kancelář jsem měl doma v kuchyni, chyběl mi kapitál,“ vzpomíná.
Tomáš Juřík podniká od svých 26 let.

Tomáš Juřík podniká od svých 26 let. | foto:  Petr Topič, MAFRA

S kolegou Petrem Vitovským se Tomáš Juřík pustil v 90. letech do podnikání v oboru, v němž by si mnozí vylámali zuby. Začali vyvíjet technologii pro inteligentní dopravu, aby se dalo městy projíždět plynule a bez neustálého čekání na křižovatkách.

„Prvních pět let bylo krušných. Vydělané peníze jsme reinvestovali a vkládali do rozvoje firmy. Říká se tomu odložená spotřeba,“ poznamenává šéf firmy Cross Zlín s úsměvem. Trefili se do doby, kdy se v Česku s dopravou ve městech moc nedělo. Proto se rozhodli vyvinout i další dopravní řešení a získat zakázky ve světě. Toto rozhodnutí se ukázalo jako klíčové.

„Asi nejraritnější pro nás je, že jsme technologii vážení kamionů za jízdy dodali do Japonska do Kóbe. Kdyby mi před pár lety někdo řekl, že budu elektroniku vyvážet do Japonska, asi bych se mu vysmál,“ říká Tomáš Juřík.

Jaký má dnes vaše firma obrat?
Když započítám i partnerské firmy, které nám patří, je to přes 400 milionů korun. Já ale považuji za důležitější číslo, že jsme dnes obchodně aktivní v téměř 50 zemích světa.

Jak vás napadlo začít vyvíjet technologii pro chytrou dopravu?
Byl jsem mladý a hloupý (smích). Z tohoto oboru jsem si vybral vůbec tu nejhorší technologii, kterou je světelná signalizace na křižovatkách. S tou jsme začínali, což dalo naší firmě i název Cross – jako kříž. Semafor vypadá jako pouhá tři světla, ale udělat z toho první ligu není v našem oboru snadné.

Tomáš Juřík (1963)

  • Vystudoval Střední průmyslovou školu dopravní a elektrofakultu VUT v Brně.
  • Podnikat začal ve 26 letech ve Slušovicích.
  • Je ženatý a má syna a dceru.
  • V roce 1994 založil firmu Cross Zlín, která je nyní akciovou společností. Jeho obchodním partnerem je Petr Vitovský.
  • Jejich rodinná firma vyvíjí a vyváží technologii pro řízení chytré dopravy.
"Kdyby mi před pár lety někdo řekl, že budu elektroniku vyvážet do Japonska,...

Vaše dopravní řešení funguje například v tureckém Izmiru, ze kterého jste udělali chytré město. Jak vaše technologie ulehčuje život tamním lidem?
Mám k dispozici téměř neuvěřitelná čísla. Průjezd certifikovanou čtvrtí, kde nás měřili, se u osobních aut zkrátil na polovinu a autobusy městské hromadné dopravy jezdí ještě rychleji.

Prý se jezdí rychleji i na letiště. Z centra to trvá 21 minut namísto předchozích 44 minut. Je to pravda?
Ano, je to něco, co nám nikdo nevěřil. My jsme použili ten nejsofistikovanější evropský styl řízení, který se používá u nás, ve Skandinávii a v německy mluvících zemích. Když to přinesete na méně vyspělé trhy, tak ten úspěch není automatický, ale je ho možné očekávat.

Jak se zařídí taková plynulost dopravy? Zkuste to přiblížit laikům.
Zjednodušeně řečeno, pro jakékoliv řízení potřebujete informace. Takže křižovatky byly v prvé řadě dovybaveny velkým množstvím senzorů, aby se vědělo, jaké množství aut a z kterého směru přijíždí. A podle toho se dynamicky upravují signální plány. Křižovatku si tedy představte jako tikající hodiny, kdy máte 80, 90 sekund na to, aby se ze všech směrů protlačilo co nejvíc aut.

A kde vaše technologie funguje v Česku?
Ve větší polovině krajských měst, například v Brně, Olomouci, Ostravě, v Pardubicích, Liberci i dalších městech.

Jak dlouho trvá vymyslet, aby se městem jelo plynule a řidiči se nevztekali?
Inovační krok je čtyři až pět let. Je třeba to rozdělit na dvě části. První je technologie jako taková a druhým krokem je dopravní řešení konkrétní křižovatky, které se dá udělat mnoha způsoby, ale jen pár způsobů je dobrých.

Jaké to jsou?
Dobré signální plány, které se musí na křižovatku navrhnout, se nedají naučit. Musíte být dobrý dopravní inženýr a zároveň mít pro to dar od boha.

Jakými lidmi jste se musel obklopit, aby vyvinuli technologii pro chytrou dopravu?
Jsou to lidé, kteří nechtějí přerozdělovat práci a přenášet papíry z místa A do místa B. Jde o tvůrčí a technicky vzdělané lidi.

Jak se rodí vaše nápady?
Po nocích, venku, ráno, v podstatě s tím musíte žít. Nápad je pět procent toho, co je pak potřeba udělat. Oněch pět procent jsou ale ta nejdůležitější procenta.

Co pro vás znamená úspěch?
Že si mohu plnit své sny, vyrábět to, co jsem si vysnil. A takových výrobků máme ve firmě hodně. Když jsem kolikrát přišel s nápadem, říkali mi: „To je šílené, to nepůjde.“ Ne vždy to šlo, ale v 80 procentech se to povedlo.

Neměl jste někdy chuť říci si a dost, raději se nechám zaměstnat?
To jsem si řekl mnohokrát, měl jsem nabídku učit na vysoké škole. Ale bral bych to jako prohru.

Přemýšlel jste někdy o tom, že byste firmu prodal?
Nabídky na odkup firmy jsem dostal mnohokrát, zvlášť v poslední době. Nejprve chodily jednou za rok, pak za čtvrt roku, pak téměř každý měsíc. Naštěstí to už povolilo, protože to bylo pro mě až nepříjemné. Nechtěl jsem a nechci firmu prodat, firma nejsem jenom já, patří dvěma rodinám. Obě rodiny přemýšlejí, jak dál a zda se najdou nějací nástupci. Naše děti mají velkou šanci pokračovat.

Čtěte další příběhy

Jsou u vás lidé spokojení, neutíkají vám?
Donedávna jsme měli fluktuaci hluboko pod pěti procenty. V současnosti se to trochu zvedlo, ale daří se nám tým doplňovat. Výdělky se pohybují v rozpětí u odborných pozic od 20 do 50 tisíc hrubého

Považujete se dnes za bohatého člověka?
Myslím, že najdu tisíce způsobů, jak si vydělat jednodušeji a lépe. Takže nepovažuji. Myslím si, že jsem za vše hodně zaplatil.

Zažil jste lidskou závist?
Dnes a denně i z míst, ze kterých bych to nečekal. Je to český fenomén, ale nejen český. Hodně cestuji, stupeň závisti například ve Švédsku je oproti nám ještě horší.

Jak se dá se závistí vyrovnat? Jak jí čelit?
Nijak, člověk si z toho nesmí nic dělat, protože se s tím bojovat nedá. Nejde to vždycky stoprocentně, třeba u dlouhodobých zaměstnanců, kteří ví, jak trnitou cestou jsme prošli. Jejich závist vás o to víc bolí, ale to je tak vše.

Jak se snažíte dostat do sebe energii, abyste pokračoval v podnikání?
Mám železné pravidlo, že tvrdě pracuji 4,5 dne v týdnu a pátek odpoledne a víkend je svatý.

Jaké jsou vaše ambice?
Naše firma je pevně zakotvená v Evropě. A nevím, zda je to úkol pro mě, nebo pro další generaci, ale chtěl bych firmu pevně přinést na celosvětovou mapu.

Nejčtenější

Novinky zákoníku práce: Podívejte se, co vše se od června změní

Pracovní trh se výrazně změní. Od 1. června 2025 začnou platit novinky zákoníku práce, které přinášejí zpružnění trhu práce pro zaměstnance i zaměstnavatele. Například výpovědi budou snadnější,...

Čočkýna: před pár lety to byl jen studentský projekt, dnes slušný byznys

S podnikáním začal Jan Pohořelý při studiu na Team Academy Prague na České zemědělské univerzitě v Praze. Už ve třeťáku se pak rozhodl věnovat byznysu naplno. To bylo v roce 2023 a dnes svou Čočkýnou...

Jaká je práce v IT: mýty vynášené do nebes versus realita

Práce v oblasti IT je už roky „vynášená do nebes“ jako atraktivní a exkluzivně placená, jako obor, kde se firmy poperou takřka o každého. A také jako čistě mužský svět, navrch vyhrazený jen mladým....

Z IT „zběhl“ do světa plastické chirurgie. Ani po dvaceti letech toho nelituje

Petr Toufar pochází z lékařské rodiny, a tak prostředí zdravotnictví mu bylo vždy blízké. Sám ale našel zalíbení ve světě jedniček a nul, jenže ne na dlouho. Už po pár letech opustil rozjetou...

Majitel bytu versus nájemník. Pojištění musí mít oba, ale každý jiné

Domácností, které nežijí ve vlastním bytě, ale v nájmu, stále přibývá. A do budoucna tento trend bude jistě sílit. Pravidla takového bydlení nastaví nájemní smlouva. Neméně důležité je ale i správné...

Finanční gramotnost je základ. Brání potížím se splácením úvěrů

Březen byl tradičně měsícem finančního zdraví. Alespoň tak to prezentovala Česká bankovní asociace, když ohlásila pokračovaní svých programů zaměřených na finanční gramotnost. Většina z nich míří...

15. května 2025

Majitelem bytu jste až po zápisu do katastru. Jak vypadá bezchybný návrh?

Podmínky prodeje jsou dohodnuté, kupní smlouva podepsaná. Majitelem vysněné nemovitosti však v tomto okamžiku ještě vlastně nejste. Tím se stáváte až po zápisu do katastru nemovitostí. Jak tuto...

15. května 2025

Měl životní pojistku, rodina to netušila. Dohledat smlouvu je teď pro pozůstalé snazší

Podle dat České asociace pojišťoven mají Češi uzavřeno 4,7 milionu životních pojistek. Odborníci ho doporučují uzavřít především živitelům rodiny. Vztahy v rodinách však mohou být různé. Pokud dojde...

14. května 2025

Novinky zákoníku práce: Podívejte se, co vše se od června změní

Pracovní trh se výrazně změní. Od 1. června 2025 začnou platit novinky zákoníku práce, které přinášejí zpružnění trhu práce pro zaměstnance i zaměstnavatele. Například výpovědi budou snadnější,...

14. května 2025

Jak zjistím výši daně z nemovitosti? Poradíme, jak ji spočítat a kde najít koeficienty

Termín pro zaplacení daně z nemovitosti se blíží. Víte, kolik letos zaplatíte? Většina lidí bude muset finančnímu úřadu odeslat větší částku než loni. Poradíme vám, jak se spočítá.

13. května 2025

Při přecházení ho srazilo auto. Na jaká odškodnění má zraněný nárok, radí advokát

Premium

Účastníky dopravních nehod se stávají i chodci, kteří utrpí nejrůznější zranění. Střet s autem si často vyžádá dlouhodobou léčbu a přináší i značnou ztrátu výdělku, což se promítá do rodinných...

13. května 2025

KOMENTÁŘ: Stát chce rozhodovat o ceně úvěrů. Dává to smysl?

V tržní ekonomice stát obvykle neurčuje ceny produktů ani zboží. Jistě, najdou se výjimky. Například stanovení ceny strategicky či celospolečensky významné komodity nebo situace, kdy stát řeší...

13. května 2025

Proč lidé kupují drahé značky a jsou jim věrni? Má to své výhody i nevýhody

Věrnost či loajalita spotřebitelů ke značkám patří přes svou dlouhou historii i nadále k hlavním pilířům marketingu. Do vytvoření a podpory značek investují firmy značné částky, které se jim většinou...

12. května 2025

Čočkýna: před pár lety to byl jen studentský projekt, dnes slušný byznys

S podnikáním začal Jan Pohořelý při studiu na Team Academy Prague na České zemědělské univerzitě v Praze. Už ve třeťáku se pak rozhodl věnovat byznysu naplno. To bylo v roce 2023 a dnes svou Čočkýnou...

11. května 2025

Z IT „zběhl“ do světa plastické chirurgie. Ani po dvaceti letech toho nelituje

Petr Toufar pochází z lékařské rodiny, a tak prostředí zdravotnictví mu bylo vždy blízké. Sám ale našel zalíbení ve světě jedniček a nul, jenže ne na dlouho. Už po pár letech opustil rozjetou...

10. května 2025

Přírodních živlů se Češi bojí. Ještě víc ale poškození svých domů požárem

Ačkoliv statistiky ukazují, že nejvíce škod napáchají na domech přírodní živly, Češi za největší riziko považují jejich poškození požárem. A docela právem. Škody způsobené ohněm a následným hašením...

9. května 2025

Jaká je práce v IT: mýty vynášené do nebes versus realita

Práce v oblasti IT je už roky „vynášená do nebes“ jako atraktivní a exkluzivně placená, jako obor, kde se firmy poperou takřka o každého. A také jako čistě mužský svět, navrch vyhrazený jen mladým....

9. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.