Motorák na trati na Moldavu

Motorák na trati na Moldavu | foto: Klub přátel Krušnohorské železnice

Moldavská dráha je po sesuvu opravená, první vlaky vyjedou o víkendu

  • 2
Po devatenácti měsících se opět rozjedou vlaky na Moldavské dráze. Správa železniční dopravní cesty dokončila opravu horské trati, na které se loni v březnu u Mikulova na Teplicku sesunula podmáčená půda a vychýlila koleje. Oprava poškozeného úseku vyšla téměř na 64 milionů korun.

„V současné době jsou práce na sanaci sesuvu dokončeny. Ode dneška je trať sjízdná,“ potvrdila Radka Pistoriusová, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

V úseku mezi Osekem a cílovou Moldavou převážely v posledních měsících cestující autobusy. Původně měla být oprava trati hotová do jara 2018, nakonec ale trvala déle.

Instalovaly se kotvy a předepjaté sítě, tato opatření mají zpevnit vlastní těleso náspu. Zhotoveny byly betonové zdi v koruně náspu a opraveno odvodnění. Součástí akce bylo i položení nového železničního svršku přes sanované místo. 

„V tunelech se pracovalo na zajištění provozuschopnosti a na mostě bezprostředně za sesuvem byly vyměněny mostnice,“ popsala Pistoriusová další práce, jež měly původně stát 53 milionů, ale prodražily se takřka o 11 milionů. Opravu a obnovu trati od počátku podporoval Ústecký kraj. 

„Jsme rádi, že se ji podařilo zachránit. Je to významná nejen technická památka, ale i turistická trať, kterou v zimě hojně využívají lyžaři,“ sdělil hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček.

Přestože je trať sjízdná od čtvrtka a první vlaky na ni vyjedou o víkendu, slavnostní znovuzahájení provozu se uskuteční až 18. listopadu, kdy jsou v plánu doprovodné akce pro veřejnost.

Lidé se znovu projedou například historickým motorákem Hurvínek z Mostu nebo novým přímým spojem z Ústí nad Labem a Teplic, který budou soupravou RegioShark zajišťovat České dráhy. 

„Motoráčky mají své kouzlo a hezky se na ně dívá, z pohledu cestujících je ale dobře, že vyjede i moderní souprava, která lidem nabídne odpovídající komfort,“ doplnil Bubeníček.

Moldavská horská dráha spojující Most s Moldavou začala oficiálně fungovat v květnu 1885, ale už roku 1876 byl zprovozněn úsek do Oseku a rok poté do Hrobu. Část mezi Loukou u Litvínova a Moldavou je od roku 1998 kulturní památkou.