„Společnost Mero ČR má zájem na vymezení co nejpřijatelnější trasy pro všechny, proto zadala zpracování podkladových studií, jejichž výsledkem je tzv. zelená trasa,“ uvedla za vlastníka a provozovatele české části ropovodu mluvčí firmy Radomíra Doležalová.
„Nyní probíhá zpřesňování jejího vymezení na základě požadavků společnosti Severní energetická a dotčených obcí ve vztahu k jejich územním plánům,“ doplnila Doležalová.
Se zelenou trasou souhlasí i Nová Ves v Horách, Horní Jiřetín a Litvínov, do jejichž katastrálních území ropovod zasáhne. Pokud by došlo na prvotně navrhovanou trasu kopírující stávající vedení etylenovodu, hrozilo Litvínovu, že ho ropovod rozdělí na dvě poloviny, a paralyzuje tak rozvoj rozsáhlé části města.
Horní Jiřetín a Litvínov mají k trase i tak ještě několik podmínek. Ty jsou však podle dalších členů skupiny řešitelné.
Podmínky Horního Jiřetína a Litvínova
„Požadujeme upřesnění ochranného pásma ropovodu, které zasahuje do oblasti námi plánované cyklostezky z Jezeří přes Černice do Litvínova. Druhou podmínkou je pak ochrana vodního díla Loupnice před případným znečištěním,“ uvedl starosta Horního Jiřetína Vladimír Buřt.
„Z naší strany jde spíš o úplné doladění detailů,“ doplnila litvínovská starostka Kamila Bláhová.
Samostatné jednání k zelené trase už teď povede Mero ČR s ministerstvy průmyslu, financí a pro místní rozvoj, aby doladily způsob řešení změny vedení ropovodu v rámci aktualizace Zásad územního rozvoje Ústeckého kraje, jejíž návrh stále obsahuje původní trasu kopírující etylenovod.
Výsledky jednání mají být známé do dvou měsíců.