Diskuze

Starostové napsali dopis ministru Havlíčkovi, chtějí zprovoznit Kozí dráhu

Starostové obcí ležících na Kozí dráze, železniční trati vedoucí z Děčína do Oldřichova u Duchcova, zaslali otevřený dopis ministru dopravy Karlu Havlíčkovi. Odmítají v něm pokračování současného „nulového“ stavu a žádají, aby co nejdříve z pozice své autority rozhodl o znovuzprovoznění trati.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JT

J65o95s62e89f 40T46r56ö63g17l

25. 5. 2021 15:26

Problém s Kozí dráhou není jednoduchý a hlavně řešení není černobílé.

Trať byla stavěna před 150 lety a jejím hlavním smyslem (jako skoro většiny tratí pod Krušnými horami) bylo vozit uhlí do Saska; v tomto případě s překladem v Děčíně na lodě. S tím se svezla i řada vleček jak do už zavřených dolů (především okolo Teplic) tak do řady průmyslových areálů. Osobní doprava na této trati nebývala nikdy významná, do vzniku Československé republiky tu jezdily obvykle jen dva osobní vlaky denně.

Z hlediska osobní dopravy je trať dnes překonaná především proto, že vede jiným směrem, než je většinová dojížďka. Obyvatelstvo Krupky, Novosedlic, Teplnice apod. má potřebu jezdit hlavně do Teplic a do Ústí, což dráha nenabízí. Použitelná je jen pro cestu do Děčína a s přestupem v Oldřichově (dnes Jeníkov-Oldřichov) směrem do Mostu/Litvínova/Chomutova, to už jsou ale vzdálené cíle a nejezdí tu žádné davy. Z Jílového a okolí je významná dojížďka do Děčína, což Kozí dráha splňuje, bohužel nádraží jsou často "na kraji obce na kopci", autobus staví v obcích několikrát "u domu". Nevýhoda je také úvraťové zaústění v Děčíně do hlavního nádraží, které zdržuje.

Z pohledu současnosti je tu turistický potenciál především po zapsání Krušnohoří na seznam památek Unesco. V Krupce by vlak stavěl doslova kousek od historického centra. Z řady dalších krušnohorských atrkcí dalších turistických atrakcí lze zmínit Telnici jako výchozí nádraží pro Tiské stěny nebo Děčínský sněžník nebo konečnou v Jeníkově kousek od Barbory.

Pokud by se obnovil provoz, je tu jistý potenciál i pro nákladní dopravu. Např. Novosedlická teplárna má vlečku, ale vozí uhlí po silnici.

Problematické je, že Správa železnic vyhlásila trať jako vyloučenou z provozu kvůli nestabilním skalám a následně dlabala celé roky na údržbu a veškeré snahy objednávat turistickou dopravu s ohledem na výluku bojkotovala. Dalo by se říci, že SŽ tady porušovala zákon (a konstatoval to tuším i soud nebo NKÚ) udržovat trať v provozu.

0 0
možnosti
JT

J82o53s53e32f 31T47r97ö11g64l

25. 5. 2021 15:28

Pokračování: Trať není nijak zásadně rozpadlá ani tolik rozkradená (byly by potřeba dílčí úpravy),mezi Novosedlicemi a Oldřichovem byly dokonce před cca 15 lety položeny nové úseky kolejí, které díky nepoužívání doslova voní novotou. Odhad 50 mil. na zprovoznění se mi zdá poněkud přehnaný, u turistické dopravy by zpočátku nevadilo zpomalování u přejezdů kvůli nefunkčnímu zab. zařízení nebo snížená rychlost přes výhybky.

1 0
možnosti
JG

co hlava to názor, já osobně jsem za cyklostezku, základ = podloží z kamenů je připraven, jen položit asfalt...splnilo by to více účelů než železnice, která tam fungovala před 30-40 lety...nevím za jak dlouho vznikla cyklostezka Varhany z České Lípy do Kamenického Šenova a jinak třeba i třeba jindřichohradecká úzkokolejka má problémy s provozem, bez dotací by nejezdila a myslí že to tam funguje podstatně lépe

0 1
možnosti
JK

iDnes.cz: "... okomentoval situaci náměstek hejtmana Jiří Řehák (Spojenci), který má v kraji dopravu na starost".

Pane redaktore, ale no tak! Vždyť nemáte pravdu. Dopravu má na starost JUDr. Marek Hrabáč - https://www.kr-ustecky.cz/seznam-radnich/os-7795/p1=204833 . Náměstek Řehák má asi málo práce, proto se hrabe do kde čeho a Vy mu skočíte na lep! Ať se raději stará o o to, o co má, tedy hlavně kulturu! Je jich tam na tom Ústeckém kraji uvolněných placených politiků jako hnoje - celkem 18 (nejvíce za porevoluční období nových krajů) - tak zřejmě i Vy, pane redaktore, ztrácíte přehled, co tam vůbec ta tlupa placených politiků vůbec dělá, jaké mají kompetence:-)...

0 0
možnosti
Foto

J60i27ř30í 58E31r24b11e59n

24. 5. 2021 14:26

"Náklady na obnovu trati, jež by v letošním roce oslavila 150 výročí od založení, byly již před časem vyčísleny asi na 50 milionů korun. Hradit by je měla Správa železnic jako vlastník trati." - upřesnění: Správa železnic je pouze správcem. Vlastníkem trati a pozemků pod ní je Česká republika.

0 0
možnosti
JJ

J79i90ř81í 42J57o75z39a

24. 5. 2021 16:52

Zajímavý názor, jen pro upřesnění: pokud Správa železnic prodává trať činí tak sama. Pokud by to byl stát Česká republika, trať by prodával Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových. Tedy vlastníkem tratě/tratí je Správa železnic.

0 0
možnosti
VM

V74í33t 21M70r14h64a43l

24. 5. 2021 14:07

Jedinou zásadní překážkou obnovení provozu na této trati je ten arogantní pomatenec v čele Děčína, který se chová, jako by on byl vládcem všeho a že on jediný má právo rozhodovat o osudu této tratě a podobně. Neuvěřitelnou arogancí odmítá všechny názory, které nejsou stejné, jako ty jeho.

Jediným řešením tohoto problému je tohoto člověka vyloučit tzv. ze hry a to tím, že ho většina, tedy starostové obcí a měst na trati, přehlasují. Je to demokratický postup, takže by to šlo. Jinak se provozu na této trati nikdy nedočkáme.

2 0
možnosti