Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Rekonstrukce ústeckého mostu se opět komplikuje, odkládá se o dva roky

  14:27
Příprava celkové rekonstrukce ústeckého mostu Dr. Edvarda Beneše, který spojuje centrum města se čtvrtí Střekov, se dál komplikuje a jeho rekonstrukce se odkládá. Nejnověji se ukázalo, že u mostu se musí postavit nové pilíře a problémem je také metr široké potrubí kanalizace.
Most Dr. Edvarda Beneše byl postaven v letech 1934 až 1938 a je už na samé hranici provozuschopnosti. Dva roky už na něj nesmí nákladní doprava a trolejbusy a autobusy MHD mohou kvůli zatížení projíždět jen střídavě po jednom a pouze ve středovém pruhu.

Most Dr. Edvarda Beneše byl postaven v letech 1934 až 1938 a je už na samé hranici provozuschopnosti. Dva roky už na něj nesmí nákladní doprava a trolejbusy a autobusy MHD mohou kvůli zatížení projíždět jen střídavě po jednom a pouze ve středovém pruhu. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) navíc odmítá, aby se při opravě zasahovalo do protipovodňové stěny. Most se měl začít opravovat letos. Pokud se podaří najít řešení všech potíží, začne se v roce 2022. A oprava potrvá tři roky, nikoli rok a půl, jak se dosud počítalo.

„Hledají se optimální řešení, aby nebyl nutný zásah do fungující povodňové vany, jelikož není jistota, že po takovém zásahu bude protipovodňová účinnost porušené vany opět stoprocentní,“ vysvětlila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová s tím, že projektant kraje o tomto problému věděl dva roky.

Podle krajského náměstka Ladislava Drlého (KSČM) projektant při navrhování konstrukce s ŘSD jednal a možná to řešili.

„Ne o všech jednáních ale musíme vědět,“ sdělil Drlý na dotaz, proč tento problém vyplaval a řeší se až nyní. Kraj už teď ale podle něj po řadě jednání do protipovodňové stěny ani zasahovat nechce a řeší už spíše druhý problém s potrubím.

„Jde o to, abychom při stavbě pilíře mostu nepoškodili kanalizační potrubí, protože to by byla obrovská ekologická havárie. Musí se postavit nový pilíř na obou stranách mostu, protože chceme, aby most vydržel nejméně 50 let,“ přiblížil Drlý.

„Beton, který se při stavbě pilířů používal, nesplňuje současné požadavky. Na střekovské straně problém není, na ústecké ano,“ dodal Drlý.

Po posledním jednání kraje a ŘSD se možná podařilo najít řešení, které by vyhovovalo ŘSD i projektantovi. Ten ovšem ještě musí vymyslet a spočítat, zda je to technicky reálné.

„ŘSD vycházelo ze špatné informace, že metr široká kanalizace je přetlaková. Je ale gravitační. Nemůže se tak zvedat, musí zůstat ve stejné výšce. Možností ale je kanalizaci přirazit k vaně a vytvořit tam prostor pro stavbu pilíře. Otázka je, zda bude dostatečný,“ poznamenal náměstek.

„Druhou variantou je postavit část nosné konstrukce mostu do vany, její druhou část do vody a na ně by se most položil. Důležité je, aby projektant spočítal, jestli dno vany tuto zátěž vydrží,“ doplnil Drlý.

Potíže nastanou i na objízdných trasách

Protože oprava mostu bude rozsáhlejší, zřejmě bude i dražší než původně plánovaných 200 milionů korun. Když vše půjde hladce a jedna z variant bude realizovatelná, v příštím roce by se měla postavit provizorní lávka a přeložit všechny sítě.

„Ale je to jen odhad, stále jsme závislí na technickém řešení. Opravu mostu má projektant rozvrženou do tří let,“ upozornil Drlý.

Původně měla oprava začít letos v červnu. Prvním zdržením bylo, že se kraj musel vypořádat právě s inženýrskými sítěmi, které jsou na mostě a v jeho okolí, a vykoupit soukromé pozemky v blízkosti mostu.

Řešení se mezitím hledá i pro dopravu, aby v Ústí při uzavírce mostu nenastal kolaps. Kraj s ŘSD plánuje objízdné trasy.

„Mimo jiné i po silnicích ŘSD, kde na jedné objízdné trase je také most ve špatném stavu. Budeme se muset domluvit, zda nejprve ŘSD udělá rekonstrukci mostu pro objízdné trasy a pak začne oprava mostu v Ústí, nebo najdeme jiné řešení,“ popsal další potíž Drlý.

Od března 2018 je na mostě doprava omezena

Je ovšem otázka, zda další odklad opravy Benešův most, postavený v letech 1934 až 1938 s tehdy největším rozpětím mezi pilíři v Československu, do té doby vydrží.

Doba slávy mostu dávno pominula a je v havarijním stavu. Kvůli odpadávání betonu už se v polovině roku 2017 opravovaly dilatační spáry, aby most vydržel dva roky do letoška, kdy měla oprava začít. Od března 2018 už byla na mostě raději omezena doprava.

Vozy nad 3,5 tuny na něj nesmějí a autobusy a trolejbusy MHD po něm jezdí střídavě pouze středovým pruhem. Bez omezení zatím zůstal otevřený jen pro osobní automobily.

„Když se nedohodneme rychle, je riziko, že přijde statik a ani při omezeném provozu most nebude možné nechat otevřený a bude se na něm muset doprava ukončit. V první fázi by zákaz platil pro autobusy a trolejbusy,“ zmínil náměstek.

„Kdyby potom statik po mostě zakázal jezdit i osobním autům, nastal by největší problém. Pro Ústí je to klíčový most. Doufám, že se to nestane a že se nám s ŘSD podaří najít řešení,“ dodal Drlý.

  • Nejčtenější

Kde je doktor!? Zraněného ošetřovali fyzioterapeuti, Ústí dostalo pokutu

12. května 2024  11:37

Ústecká basketbalová Sluneta dostala pokutu za to, že v pátém utkání semifinále ligového play off s...

Kozel potvrdil spekulace: Ano, končím, nedělalo se mi v tom příjemně

5. května 2024  18:28

Dotazy už se vyčerpaly, ale trenér libereckých fotbalistů Luboš Kozel si vzal na tiskové konferenci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Na návštěvě u Fantomase. Ukázal vizitku pro MS i dar od Trpišovského

10. května 2024  14:07

Fantomas se těší! Umíte si představit hokejové mistrovství světa bez něj? Nejznámější český...

V Českém Švýcarsku někdo rozdělal oheň. Vodu museli hasiči na vyhlídku vynést

8. května 2024  8:08,  aktualizováno  9:18

Velký oheň na vyhlídce na Rudolfově kameni v Národním parku České Švýcarsko uviděla v úterý v noci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Brit Kirk z Litvínova: Diváci jsou tady vášniví. Češi, budete nám fandit?

11. května 2024

Premium Kdo by kdy řekl, že nejlepším střelcem play off české extraligy bude Brit? Když hokejový útočník...

Mluvit o Evropě jsem zarazil už dávno, líčil teplický kouč Frťala po postupu

12. května 2024  19:41

Po dvou výhrách nad Libercem postoupili do finálové bitvy v ligové skupině o Evropu, přesto v...

Liberec - Teplice 1:2, hosté opět přesvědčiví. Domácí jen snížili v závěru

12. května 2024  17:19,  aktualizováno  17:36

Tepličtí fotbalisté po domácím vítězství 2:0 zvládli i odvetu a v Liberci zvítězili 2:1. Postoupili...

Odbrzděný traktor sjel do kolejiště, na hodinu přerušil provoz do Německa

12. května 2024  14:21

Provoz na železničním koridoru do Německa v neděli na více než hodinu v Děčíně - Prostředním Žlebu...

Kde je doktor!? Zraněného ošetřovali fyzioterapeuti, Ústí dostalo pokutu

12. května 2024  11:37

Ústecká basketbalová Sluneta dostala pokutu za to, že v pátém utkání semifinále ligového play off s...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...