Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nový americký neviditelný bombardér B-21 Raider vzlétne v roce 2021

Společnost Northrop Grumman zveřejnila nové vizualizace vyvíjeného stealth bombardéru B-21 Raider. Dle zveřejněných snímků je jasně patrná příbuznost B-21 Raider s mnohem větším bombardérem B-2 Spirit.
Vizualizace neviditelného bombardéru B-21 Raider.

Vizualizace neviditelného bombardéru B-21 Raider. | foto: northropgrumman.com

B-21 je (respektive bude) stealth strategický bombardér typu křídlo s velmi dlouhým doletem (s celosvětovým dosahem) a výdrží ve vzduchu. Podobně jako B-2 Spirit bude působit výhradně ze Spojených států.

Hlavním protivníkem B-21 se stane pokročilá pozemní protivzdušná obrana (PVO), kterou má B-21 překonávat pomocí vlastního stealth a zbraní velmi dlouhého dosahu. Klíčovou zbraní bude především nová střela s plochou dráhou letu LRSO (Long Range Stand Off) s jadernou hlavicí W80-4.

Vizualizace neviditelného bombardéru B-21 Raider.

V roce 2016 bombardér B-21 získal označení „Raider“, po slavné operaci Doolittlův nálet (Doolittle Raid), během které šestnáct amerických bombardérů B-25B Mitchell provedlo v roce 1942 nálet na Tokio, odvetou za japonský úder na Pearl Harbour. Náčelník Generálního štábu letectva, generál David Goldfein, vybral jméno z celkově 2 000 návrhů.

Podle Northrop Grumman pronikne B-21 Raider nad území, kam devadesát procent současné flotily amerických bombardérů nemůže. Mluvíme o bombardérech B-1B Lancer a B-52 Stratofortress, které představují pro moderní PVO poměrně snadnou kořist. Zbylých deset procent tvoří stealth bombardéry B-2 Spirit.

Výhledově nahradí B-21 (případně odvozené letouny) celou flotilu současných amerických bombardérů. Letectvo nakoupí minimálně sto letadel B-21, výhledově dvě stě, a to při jednotkové ceně 656 milionů dolarů za kus.

Program B-21 oficiálně odstartoval v roce 2014, první prototyp vzlétne údajně v prosinci 2021 (podle některých jde o nereálné datum) a dosažení počátečních operačních schopností (IOC) první letky B-21 se očekává někdy v polovině dvacátých let. Domovskými základnami B-21 se stanou Dyess AFB (Air Force Base) v Texasu, Ellsworth AFB v Jižní Dakotě (domov první letky B-21) a Whiteman AFB v Missouri.

I když v případě moderních bojových letounů se nejčastěji skloňují americké firmy Lockheed Martin a Boeing, také Northrop Grumman má robustní zázemí pro vývoj špičkové letecké techniky ‒ ostatně je výrobcem a udržuje v provozu stealth bombardéry B-2 Spirit. Kromě toho Northrop dodává high-tech celky pro F-35 a je tvůrcem bezpilotních letadel X-47B a Global Hawk.

B-2 Spirit a dvojice F-117 Nighthawk

B-21 Raider má s B-2 Spirit mnoho společného, ale liší se v některých zásadních detailech. B-21 je především menší (tedy levnější) ‒ bombardér B-21 odhadem unese jen polovinu až dvě třetiny nákladu B-2. Ostatně ze zveřejněného obrázku jsou u B-21 patrná méně početná pojezdová kola podvozku, než v případě B-2 Spirit. Také dveře podvozkových šachet jsou jinak řešené.

Oba letouny mají jinak řešenou záď a příď. Charakteristická zubatá záď B-2 byla u B-21 zjednodušená do tvaru jednoduchého „W“. V případě přídě B-21 postrádá „jestřábí zobák“ svého většího kolegy.

MQ-25 s dobře patrným sacím otvorem NACA;

Nejzásadnější viditelnou změnou jsou jinak řešené sací otvory motorů. Zatímco B-2 má sací otvory vystouplé, v případě B-21 jsou utopené v trupu, podobně jako u námořního dronu Boeing MQ-25 Stingray, a víc posunuté ke kabině a k nosu letadla. Takové řešení dále zlepšuje stealth (nejsou vidět lopatky turbíny motorů), zejména proti radiolokátorům letadel a střel vzduch–vzduch protivníka.

Mimochodem, s konceptem utopeného sacího otvoru přišla již v roce 1941 americká NACA (National Advisory Committee for Aeronautics), předchůdce NASA. Řešení nabízí nižší odpor vzduchu, ale nedokáže vyvinout vyšších tlaků a objemů vzduchu, jako klasické externí sací otvory. Dosud jsme proto NACA sání viděli hlavně u sportovních automobilů. U letadel se používá především pro chlazení motorů.

Zapuštěné sací otvory jsou zřejmě aerodynamicky nejsložitější část B-21. Ostatně web The Drive již v roce 2018 psal, že tento aerodynamický prvek dal konstruktérům Northropu nejvíc práce.

Bombardéry B-2 a B-52

Za pozornost také stojí, že menší rozměry B-21 umožní využívat kratší letištní dráhy (tedy operovat z více letišť). Například B-2 Spirit potřebuje ke vzletu 2 000 metrů dlouhou vzletovou dráhu. B-52 však musí přistávat na dráze dlouhé ideálně 3 000 metrů a široké 90 metrů. Ostatně proto ostravské letiště Leoše Janáčka může se svou letištní dráhou 3 500 × 63 metrů hostit na Dnech NATO právě tyto obří bombardéry.

Pro zajímavost uveďme, že Whiteman AFB má letištní dráhu dlouhou přes 3 700 metrů a ostatní dvě jmenované základny víc než 4 000 metrů.

18. června 2017

Zdroj: The Avionist, The Diplomat

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:
  • Nejčtenější

Spotify končí s „věcí do auta“, posluchači mají zánovní zařízení vyhodit

v diskusi je 39 příspěvků

26. května 2024  13:28

Je to jak z příručky „jak naštvat zákazníky“. Spotify ukončuje podporu svého jediného fyzického...

Druhá světová válka měla i své dinosauří oběti

v diskusi jsou 4 příspěvky

25. května 2024

Psal se 24. duben roku 1944 a nacistická válečná mašinérie už nebyla schopna zabránit konečné...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

KVÍZ: Znáte letadla československých pilotů?

v diskusi nejsou příspěvky

24. května 2024

Typů letadel, do kterých usedali českoslovenští letci, bylo nepřeberné množství. Zlomkové množství...

Nejzajímavější sluchátka na trhu? Novinka Sonosu je první svého druhu

v diskusi je 17 příspěvků

21. května 2024

Úderem patnácté hodiny skončilo embargo na první sluchátka společnosti Sonos, které po krátkém...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Rusko vypustilo družici schopnou sledovat a ničit jiné satelity, míní Američané

v diskusi je 55 příspěvků

22. května 2024  8:30

Rusko 16. května vypustilo satelit, o němž se americké zpravodajské služby domnívají, že je to...

Hokej byl zátěžovým testem pro český internet, padaly rekordy

v diskusi jsou 3 příspěvky

27. května 2024  14:57

V síti společnosti O2, která přímé přenosy po internetových linkách pro Českou televizi...

Ladislava Chudíka si diváci pamatují hlavně jako laskavého primáře Sovu

v diskusi nejsou příspěvky

27. května 2024  14:05

Slovenský herec Ladislav Chudík, který se narodil 27. května 1924, byl v Česku známý a oblíbený...

Jsou tu už skoro 40 let. Pamatujete si na starší verze Windows?

v diskusi je 22 příspěvků

27. května 2024

Operační systém Windows příští rok oslaví 40 let od svého vzniku. Za tu dobu si prošel mnoha...

Spotify končí s „věcí do auta“, posluchači mají zánovní zařízení vyhodit

v diskusi je 39 příspěvků

26. května 2024  13:28

Je to jak z příručky „jak naštvat zákazníky“. Spotify ukončuje podporu svého jediného fyzického...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...