„Zapomenutý“ tank z ČKD. Neozbrojený prototyp přišel Němce draho

Ve druhé polovině třicátých let vznikl v Československu prototyp středního tanku srovnatelného s německými tanky stejné hmotnostní kategorie. V době zářijové mobilizace se počítalo s objednávkou čtyř stovek těchto strojů, mnichovské události však osud zajímavého typu zpečetily.
První prototyp tanku Praga V-8-H

První prototyp tanku Praga V-8-H | foto: public domain

V oboru tankové techniky disponovala československá armáda před druhou světovou válkou pouze tanky lehkými, nepočítáme-li tedy tzv. tančíky (Tč vz. 33), jejichž bojová hodnota se limitně blížila nule. Početní stavy našich lehkých tanků v době mnichovské krize činily téměř tři stovky obrněnců LT vz. 35 zkonstruovaných ve Škodě Plzeň a padesát starších, sice velice povedených, ale tloušťkou pancíře už víceméně zaostávajících LT vz. 34 z koncernu ČKD (konkrétně z Pragovky spadající pod něj).

Československé lehké tanky byly po technické stránce nadřazeny německým lehkým tankům PzKpfw II a o PzKpfw I ani nemluvě. Dokonce lze s jistou dávkou odvahy říci, že bojová hodnota našich „eltéček“ se blížila německým středním tankům PzKpfw III a PzKpfw IV raných verzí, které měl wehrmacht na podzim roku osmatřicátého v nevelkých počtech ve své výzbroji. Samozřejmě tedy ne po všech stránkách, například PzKpfw IV se svým krátkým 75mm kanonem měl nesrovnatelně větší potenciál v boji proti pěchotě (ostatně speciálně k tomu byl původně konstruován a svou výzbrojí předurčen).

Předválečné československé střední tanky

Na základě armádní objednávky pracovaly od léta 1936 koncerny ČKD a Škoda na společném projektu tzv. pěchotního tanku továrního označení ŠP-II-b („Š“ jako Škoda, „P“ jako Praga). Práce však neprobíhala, jak si objednatel představoval a výsledný produkt byl vyloženě nepovedený. Projekt ŠP-II-b byl v roce 1939 po zkouškách jediného prototypu zrušen.

Již krátce po zahájení projektu ŠP-II-b začali v ČKD i Škodovce pracovat na „soukromých“ projektech vlastních středních tanků. Všechny tři tanky- tedy společně připravovaný ŠP-II-b, V-8-H od ČKD a Š-II-c (později přeznačen na T-21) od Škody Plzeň - si byly z externího pohledu velice podobné.

A právě tank V-8-H můžeme označit za kontumačního vítěze v kategorii středních tanků v porovnávací soutěži pro československou armádu, která se konala na přelomu let 1937 a 1938. Zbývající dva totiž ještě nebyly na takové klání připraveny. Je pravda, že V-8-H měl zatím místo věže pouze odpovídající závaží, ale jezdit mohl, což bylo v této chvíli hlavní.

V únoru 1938 se prototyp V-8-H vrátil výrobci k odstranění závad, a to především na motoru, které během zkoušek vyplavaly na povrch. Ale už od příštího měsíce zkušební jízdy opět pokračovaly, navíc s poměrně vysokou intenzitou, kdy denní penzum najetých kilometrů dosahoval úctyhodného čísla 250.

Armádní zkoušky pokračovaly až do listopadu 1938, avšak kvůli zhoršující se mezinárodní situaci uvažovalo MNO už v dubnu o objednávce na 300 těchto tanků. Na základě kartelové dohody se měly na sériové výrobě podílet ČKD i Škoda, podobně se počítalo s rozdělením dodávek pancéřových plechů mezi Huť Poldi a Vítkovické železárny. Žádná oficiální objednávka však tehdy ani nikdy potom podána nebyla, protože vojáci zodpovědní za zkoušky prototypu k takovému kroku nesvolili. Asi bylo ještě co vylepšovat.

Pak přišla zářijové mobilizace, kdy se dokonce v teoretické rovině počítalo s objednávkou rozšířenou o dalších sto středních tanků V-8-H. Po mnichovském debaklu však zájem armády o tento tank opadl. Koncern ČKD ještě toho roku dostal dobrozdání od MNO k jeho případnému exportu. Od ministerstva navíc přišla i nabídka, že hotový prototyp dodatečně oficiálně objedná pod armádním označením ST vz. 39, aby měl výrobce lepší pozici při vyjednávání se zahraničními zájemci. Byl zde však malý háček, koncern ČKD měl ministerstvu zaplatit 5 % z ceny prodané licence a 2 % z ceny každého prodaného tanku, armádě se tak měly vrátit náklady vynaložené na zkoušky prototypu. Na tuto nabídku samozřejmě přistoupeno nebylo. K exportu tanků V-8-H nikdy nedošlo.

O poznání lépe nakonec dopadla se svým opožděným typem T-21 Škodovka. Licenci zakoupilo Maďarsko, kde se po menších úpravách vyráběl jako typ 40M Turán.

První prototyp tanku Praga V-8-H

Bokorys tanku Praga V-8-H

Střední tank Praga V-8-H

Projekt tanku Praga V-8-H vznikal pod vedením hlavního konstruktéra Alexeje Surina. Konstrukčnímu týmu se podařilo navrhnout tank kvalitativně přinejmenším srovnatelný s moderními středními tanky zahraničními.

Bojová hmotnost V-8-H převyšovala 16 tun, délka tanku činila 5050 mm, šířka 2190 mm a výška 2270 mm. Tloušťka pancéřových plechů se pohybovala od 12 mm do 32 mm, přičemž samozřejmě platila standardní zásada při navrhování obrněných vozů - čím exponovanější místo, tím silnější pancíř. Těch 32 mm měl tedy čelní pancíř korby i věže.

K pohonu sloužil vodou chlazený zážehový vidlicový osmiválec o zdvihovém objemu 14 235 ccm a maximálním výkonu 245 koní. Maximální rychlost tanku na silnici byla 45 km/h a v terénu až 27 km/h. Od vidlicového osmiválce je potom odvozeno tovární označení tanku V-8-H. A to „H“ na konci znamenalo „housenkový pohon“ (tehdejší české označení pásového pohonu).

Z technického hlediska stojí za pozornost ochrana interiéru tanku proti bojových chemickým látkám. Venkovní vzduch nasávaný ventilátory byl hnán trubkovým rozvodem přes filtry a „čistý“ vypouštěn v interiéru pod mírným přetlakem, čímž se zabránilo vniknutí bojovými plyny znečištěného vzduchu netěsnostmi v konstrukci tanku. Zkoušky v prostředí zamořeném yperitem proběhly úspěšně.

Slušná výzbroj se skládala ze 47mm kanonu Škoda A 11 a kulometu vz. 37 ráže 7,92 mm v otočné věži, druhý kulomet stejného typu se nacházel v levé části čela korby před radistou.

Osádku tvořili čtyři muži, v přední části korby vpravo seděl řidič a vlevo radista, ve věži velitel (plnící i funkci střelce z kanonu) a nabíječ.

Alexej Surin

(Nejvýznamnější československý tankový konstruktér)

Alexej Michajlovič Surin přišel na tento svět v roce 1897 ve vsi Poličkovka nedaleko Charkova (dnes leží na severovýchodě Ukrajiny poblíž hranic s Rusem) do rodiny menšího vlastníka půdy. Agrární kariéra ho však nelákala, vrhnul se na studium techniky. Následovala vojenská škola pro dělostřelce, kterou dokončil v roce 1916, aby se mohl zapojit do zničujícího soukolí Velké války.

V listopadu 1917 vypukla bolševická revoluce a následně občanská válka. Surin bojoval na straně bílých. Rudí nakonec vyhráli a pod hrozbou jejich teroru na protivnících revoluce Surin ze země pragmaticky prchl.

Nakonec zakotvil v hlavním městě Československa. Vystudoval ČVUT, kdy řadu zkoušek mu uznaly z kyjevské polytechniky, a nastoupil jako pomocná technická síla v podniku Českomoravská-Kolben (pozdější ČKD). Zde se rychle vypracoval na uznávaného tankového konstruktéra. První práce v tomto oboru odvedl už ve dvacátých letech na tzv. kolohousenkách, tedy kolopásových obrněncích, které však úspěch neměly.

V roce 1933 dostal za úkol vytvořit v ČKD speciální konstrukční oddělení, pod které by spadal vývoj tankové a obrněné techniky. Zde vznikl první povedený československý tank LT vz. 34 a později i výtečný TNH, potažmo LT vz. 38.

LT vz. 38 se nakonec vyráběl pro Němce jako PzKpfw 38(t). Surin další vývoj šidil, co to šlo, a tanky neměly takovou užitnou hodnotu, jakou by mohly při správně odvedené konstrukční práci mít.

Po osvobození si pro Surina přišli soudruzi z NKVD. Naštěstí to znamenalo pouze tři dny výslechů, poté byl propuštěn. Pomohla mu právě „sabotážní konstrukční činnost“ a k tomu asi i trochu československé občanství, které měl od roku 1932.

V oboru vojenské techniky se po válce podílel na zavádění licenční výroby tanků T-34. Také působil jako poradce při výrobě obrněnců na Slovensku, kam se náš těžký zbrojní průmysl postupně situoval.

Druhý prototyp za těžké peníze pro okupanty

Po vzniku protektorátu nejenže noví mocipáni podrobili zkouškám původní prototyp V-8-H, ale objednali si u ČKD (v roce 1940 přejmenováno na Böhmisch-Mährische Maschinenfabrik AG) ještě prototyp druhý, u kterého snad počítali s pozdější instalací výzbroje německé provenience. Druhý prototyp je znám pod označením V-8-H II.

Ten ovšem v době dodání (a ani nikdy potom) neměl finální tankovou podobu, zatím byl určen pouze k jízdním zkouškám podvozku. V nestandardním provedení byla kabinová sekce korby (resp. její horní partie) s místy řidiče a radisty, věž potom chyběla zcela a místo ní tam seděl velký betonový blok simulující pro jízdní zkoušky hmotnost věže, výzbroje atd.

Prototyp Praga V-8-H II

Možná udiví pořizovací cena tohoto „paskvilu“, na kterém nebylo třeba vymýšlet nic nového. Němci za V-8-H II dali 201 632 říšských marek. Porovnat to můžeme s cenou kalkulovanou před válkou za kompletní tank tohoto typu (tj. včetně výzbroje) z plánované sériové výroby ve výši 1 250 000 Kč. Ať už použijeme pro přepočet předválečný kurz sedm korun za jednu marku nebo kurz deset korun za jednu marku po vzniku protektorátu a umělém znehodnocení naší měny, tak se nám protočí panenky.

Zdroje:

  • Vladimír Francev, Charles K. Kliment: Československá obrněná vozidla 1918-1948. Naše vojsko, Praha, 2004
  • Ivo Pejčoch: Tanky Praga, historie obrněných vozidel ČKD 1918-1956. Svět křídel, Cheb, 2007
  • valka.cz
  • rotanazdar.cz
Vstoupit do diskuse (138 příspěvků)

Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte letadla druhé světové války?

Kvíz: Poznáte letadla druhé světové války?

Jak jste dobří ve vizuální identifikaci letadel operujících za druhé světové války si můžete vyzkoušet v tomto kvízu.

Z Tokia do New Yorku za 60 minut má být brzy realitou. S jedním háčkem

Během několika let se možná dočkáme zahájení zcela nové éry dopravy. Tou by měly být plánované mezikontinentální lety mezi japonským Tokiem a americkým New Yorkem. Cesta zvláštním raketoplánem by...

Pokochejte se snímky nejjasnějšího letošního superúplňku z celého světa

Letadlo z německého Frankfurtu zachycené za letu s pozadím Měsíce blízko...

Listopadový úplněk nastal v té fázi Měsíce, kdy byl na cestě kolem Země velice blízko. Dokonce to byl nejbližší úplněk, jaký jsme letos mohli zažít. A protože byl Měsíc v této fázi blíž než asi 360...

Poprvé letěl nadzvukový letoun X-59. Přináší revoluci do dopravy

Nadzvukový, ale tichý experimentální letoun NASA X-59, se tento týden dostal...

Nadzvukový, ale tichý experimentální letoun NASA X-59, se tento týden dostal poprvé do vzduchu na testovací základně nad pouští v jižní Kalifornii. Stroj je navržen tak, aby prolomil zvukovou bariéru...

Trump chce nařídit letadlovým lodím návrat k parním katapultům. Už podruhé

Letadlová loď USS Gerald R. Ford proplouvá Atlantským oceánem. (26. března...

Americký prezident chce, aby námořnictvo opustilo problematické moderní technologie a vrátilo se ke starým, osvědčeným řešením. Kromě zařízení ke startům a přistání letadel mu vadí i výtahy. Změna by...

Slavia slavila první titul. Před 100 lety ji od Sparty dělil jen „chlup“

Slavia slavila první titul. Před 100 lety ji od Sparty dělil jen „chlup“

Před 100 lety, 8. listopadu 1925, skončil první ročník československé fotbalové ligy. Historicky prvním mistrem se stala pražská Slavia – i když v rozhodující den vůbec nehrála.

8. listopadu 2025

„Nejostřejší“ motoráky jezdily v USA, a to už v pravěku motorové trakce

Motorový vůz McKeen

V raném období rozvoje motorové trakce na železnici se ve Spojených státech vyráběly netradičně řešené motoráky McKeen. Na první pohled nás zaujme jejich karoserie s ostrou přídí a nápadnými kulatými...

8. listopadu 2025

Řidič na Hané natočil meteor, který pročísl noční oblohu. Astronomové ho pak překvapili

Uničovský bolid letěl do Maďarska, z úlomku komety velikosti pěsti nezbyde nic

Jasný meteor, známý jako bolid, protkl moravskou oblohu dnes nad ránem. Tomáši Molíkovi se jej ráno při cestě z Uničova na Olomouc podařilo zachytit kamerou za čelním sklem svého auta. „Na kameře to...

7. listopadu 2025  16:01

Malý příbuzný T. rexe vážil jen 700 kilo. Fosilie prokázala, že opravdu žil

Skupina nanotyrannů přepadla malého T. rexe

O existenci zhruba polovičního bratrance známého postrachu křídových plání se odborníci dohadují od roku 1988. Část z nich tvrdí, že jde o samostatný druh. Jejich oponenti však považují malé fosilie...

7. listopadu 2025  9:02,  aktualizováno  9:02

Američané mění značení diamantů. Oddělí tak umělé od přírodních

Ilustrační snímek

Svět je tak trochu zahlcen v laboratoři vypěstovanými diamanty. Jejich hodnota a tím pádem i cena klesá a tak se není co divit, že se mění o pohled na ně. Americký gemologický institut (GIA) tak mění...

7. listopadu 2025

Průzkumný letoun Breguet Atlantique 2 najde ponorku i v rozbouřeném moři

Letoun Breguet Atlantique 2

Velmi zajímavý letoun, kterým uzavřeme naši „miniexkurzi“ po průzkumných strojích z letošní letecké show The Royal International Air Tattoo v anglickém Faifordu, je bezesporu francouzský Breguet...

7. listopadu 2025

Polární záři bude možné vidět i z Česka. Kde budete mít největší šanci?

Panoramatický snímek nazvaný Oblouk polární záře nad Mikulovem pořídil...

Dnes večer a zřejmě i v dalších dnech bude možné v Česku pozorovat polární záři, následek silných slunečních erupcí. Pozorování může zkomplikovat mlha, nízká oblačnost a jasný měsíc, uvedl Český...

6. listopadu 2025  14:23

Pokochejte se snímky nejjasnějšího letošního superúplňku z celého světa

Letadlo z německého Frankfurtu zachycené za letu s pozadím Měsíce blízko...

Listopadový úplněk nastal v té fázi Měsíce, kdy byl na cestě kolem Země velice blízko. Dokonce to byl nejbližší úplněk, jaký jsme letos mohli zažít. A protože byl Měsíc v této fázi blíž než asi 360...

6. listopadu 2025  9:05

Státní zdravotní ústav slaví 100 let, sponzorovala ho Rockefellerova nadace

Státní zdravotní ústav slaví 100 let, sponzorovala ho Rockefellerova nadace

Před 100 lety byl na pražských Vinohradech slavnostně otevřen Státní zdravotní ústav. Na jeho vybudování přispěla i Rockefellerova nadace, která věnovala 27 milionů korun. Ústav se stal symbolem...

6. listopadu 2025

Trump chce nařídit letadlovým lodím návrat k parním katapultům. Už podruhé

Letadlová loď USS Gerald R. Ford proplouvá Atlantským oceánem. (26. března...

Americký prezident chce, aby námořnictvo opustilo problematické moderní technologie a vrátilo se ke starým, osvědčeným řešením. Kromě zařízení ke startům a přistání letadel mu vadí i výtahy. Změna by...

6. listopadu 2025

Prodej bytu 3+1 v Litvínově
Prodej bytu 3+1 v Litvínově

Valdštejnská, Litvínov - Horní Litvínov, okres Most
2 740 000 Kč

Budoucnost letectví vzniká v Brně, Honeywell představil vodíkový pohon

Honeywell Newborn

Dekarbonizace se v budoucnosti dotkne i letectví a předpokládá se, že vodík v něm bude hrát zásadní roli. Samozřejmě se nebude spalovat, ale v palivovém článku vytvářet elektřinu, kterou budou...

6. listopadu 2025

Apple připravuje levný notebook, který překvapí využitým čipem

Notebook Apple MacBook Pro s 10jádrovým M5 čipem

Apple v rámci své nabídky produktů pro školáky a učitele nabízí určité slevy na své produkty včetně notebooků a počítačů. Sleva to není nijak veliká a tak tyto přístroje nejsou v této oblasti cenově...

5. listopadu 2025  11:25
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.