Sobota 11. července 2020, svátek má Olga
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 11. července 2020 Olga

Zima na letišti: kolona dvaceti strojů uklidí dráhu za dvacet minut

aktualizováno 
Zima může zkomplikovat provoz nejen na silnicích, ale také na letištích. Na pražském letišti v Ruzyni jsou proto v pohotovosti desítky strojů a lidí.

Technika na úklid drah. | foto: Tereza Šírová, Technet.cz

Nejnebezpečnější je pro letadla námraza. Pokud vznikne na křídlech, může narušit aerodynamické proudění a to může mít fatální následky (více o odmrazování letadel najdete v tomto článku).

Od nánosů sněhu nebo klouzající námrazy se však musí uklidit i provozní plochy, pojezdové a vzletové a přistávací dráhy. O to, aby letištní plochy a ranveje byly čisté, sjízdné a měly vhodné brzdné vlastnosti, se stará tým lidí a techniky z Provozu letištních ploch.

Protože se reportážní výjezd konal v "nezimním" období, vyrazili jsme za technikou do hal nedaleko křížení obou ranvejí, kde jsou stroje přes léto odstavené. Některé (jednoúčelové zametače, odfukovače a frézy) jsou v tomto období úplně odstavené a procházejí údržbou. Jiné se však dají přestavět na "letní" variantu a vyjedou na letištní plochy, aby stříhaly porost v okolí ranvejí nebo myly značení.

JetBroom - univerzální stroj na úklid dráhového systému na letišti.

JetBroom - univerzální stroj na úklid dráhového systému na letišti.

Naprostá většina zdejší techniky pochází z Německa. Výjimkou není ani JetBroom Runway, což je "mourovatý" velkokapacitní stroj, který na sníh útočí hned třemi způsoby. "Pracuje na odstraňování sněhu pomocí radlice, rotačního válcového koštěte a vzadu je ještě 'dýzna', která povrch očišťuje proudem vzduchu," vysvětluje Pavel Vacín, specialista provozu letištních ploch.

Je to poměrně nový stroj, který na letišti používají necelé čtyři roky. Na rozdíl od dalších zametačů a odfukovačů však parkuje v jakési předsíni haly. V létě totiž na JetBroom nečeká odpočinek. Univerzální stroj s pořizovacími náklady přes 35 milionů korun je možné přestavět na vysavač, takže je možné ho využít k celoročnímu úklidu.

Dvoumotorové stroje plné elektroniky

Zametač - odfukovač Boschung. Rám vozidla je uprostřed zalomený, aby se pod něj

Zametač - odfukovač Boschung. Rám vozidla je uprostřed zalomený, aby se pod něj vešlo rotační koště.

Zbytek flotily na úklid ranvejí tvoří dalších šestnáct zametačů a odfukovačů. Všechny stroje jsou vybaveny dvěma motory. Přední pohání samotné vozidlo, zadní pak košťata a sací zařízení. Část strojů pochází z dílen německé firmy Boschung, jsou to specializované stroje určené přímo na úklid letišť a jiných velkých ploch.

Druhý výrobce, firma Bucher, pak stroje montuje podle požadavků zákazníka na standardní "náklaďákový" podvozek. V případě pražského letiště to jsou zejména podvozky Mercedes a Iveco.

Velký rozdíl je ve výšce strojů. Buchery jsou o poznání vyšší. Mají klasickou rovnou nápravu, která se musí zvednout, aby se pod ni vešlo zametací zařízení. "Auto je proto o čtyřicet čísel zvýšené," vysvětluje Luboš Rajmon, který se stará o údržbu veškeré techniky. "Kdežto boschungy mají vlastní rám, který je dvakrát zlomený: pro přední motor, pro zadní motor a uprostřed je vyvýšený pro koště," upřesňuje. 

Další rozdíl je v šířce radlice. Buchery mají radlici kompaktní a menší, její šířka je 3,5 metru. U boschungů je radlice více než dvojnásobná, má 7,5 metru. Celá šířka se však stejně nevyužije. Stroj odhrnuje s natočenou radlicí. Ta je navíc skládací, aby při stání v garážích nezabírala tolik místa. Váží 3,5 tuny. "To by žádná automobilní náprava neunesla. Kvůli tomu používáme nápravy ze stavebního stroje," upozorňuje Luboš Rajmon.

Zametač - odfukovač Boschung. Rám vozidla je uprostřed zalomený, aby se pod něj
Zametače a odfukovače Bucher
Přístrojová deska zametače-odfukovače Bucher. Odtud řidič ovládá a kontroluje

Kabiny obou typů strojů jsou vybaveny elektronickými displeji. Na nich řidič sleduje a ovládá samotné čištění povrchu. "Vidí tady, jestli je smeták spuštěný, na kterou stranu je natočený, jestli jede," ukazuje Rajmon.

Sněhové frézy Kahlbacher. Ty dokončují úklid po zametačích a odfukovačích.

Sněhové frézy Kahlbacher. Ty dokončují úklid po zametačích a odfukovačích.

Neméně důležitou část práce mají na starosti frézy. Ty odklízejí nahrnutý sníh na okrajích ranveje a odhazují ho do bezpečné vzdálenosti. Mají dosah až 50 metrů. Letiště má dva větší a dva menší stroje, oba od firmy Kahlbacher. Větší fréza za vhodných podmínek zpracuje za hodinu až deset tisíc tun sněhu, menší zvládají asi polovinu. "Menší nestíhají tempo kolony zametačů, takže jsou k použití na dočišťování, na zavřených drahách nebo na provozních plochách," říká Pavel Vacín.

Čím univerzálnější, tím lepší

Technika na úklid drah.

Technika na úklid drah.

Na úklidu drah se kromě velkých zametačů a fréz podílí také menší stroje: starší zametače, traktory s radlicemi nebo nakladače na odvoz sněhu. V případě specifických sněhových podmínek je možné sníh odfukovat i pomocí leteckých motorů.

Letiště má také dva tzv. unimogy. To jsou univerzální vozidla, která v zimě fungují především jako sypače, ale v létě je lze využít na mytí značení nebo na údržbu porostu kolem drah. "Snažíme se techniku pořizovat s ohledem na to, aby byla použitelná na více prací," říká Pavel Vacín.

Novinkou letošního roku je v Praze zařízení, které se používá na čištění pogumovaného povrchu dráhy. Přistávající letadla totiž svými koly "pogumují" ranvej v místě, kde dosedají. "Na podzim nebo ze začátku zimy, když přijdou mrazíky, se pak na gumě udělá největší námraza," vysvětluje Luboš Rajmon. Proto je nutné gumu z dráhy pravidelně odstraňovat.

Napadl sníh, technika vyrazí do akce. Za 20 minut je ranvej čistá

Pokud na letišti zrovna nesněží, stojí stroje v garážích v pohotovosti a personál je jen jednou za čas "protočí". Když začne padat sníh, vyrazí technika do akce. Na úklid dráhy vyráží kompletní složení: sedmnáct zametačů-odfukovačů a čtyři frézy.

Stroje dokážou vyvinout pracovní rychlost až 60 km/h. Délka úklidu hlavní ranveje, která měří 3 715 m a má šířku 45 m, však závisí především na povětrnostních podmínkách. "Záleží na typu sněhu. Pokud je to prašný, zmrzlý sníh, dá se dráha přejet do dvaceti minut. Sníh se nahrne ke straně a frézy ho odhodí od dráhy. Na prahu ranveje nesmí být sněžná bariéra," vysvětluje Luboš Rajmon.

Fotogalerie

Někdy doprovází "uklízeče" také kropičky, které v případě potřeby ošetřují povrch chemicky. Používá se roztok Clearway, který brání vzniku námrazy a také zpomaluje tvorbu nové sněhové vrstvy. Na rozdíl od kapalin na odmrazování letadel, které se vyrábí i v Česku, se dráhový postřik musí dovážet ze zahraničí.

Jako poslední pak ranvejí projede stroj se zařízením Sarsys Friction Tester, které měří brzdné účinky na dráze. Vozidlo je vybaveno pátým měřicím kolečkem, které se smýká po povrchu ranveje a simuluje příďové kolo letadla. Senzory snímají síly, které na kolečko působí, počítač vypočítá brzdný koeficient a obsluha vozidla jej ohlásí řídicí věži. Ta pak o aktuálních brzdných účincích na dráze informuje piloty přistávajících letadel.

"Když padá hodně sněhu, opakuje se tohle pořád dokola. Sedne třeba deset mašin a jede se znova," konstatuje Rajmon.

Práci navíc komplikuje fakt, že dráhy pražského letiště se kříží. Pokud je tedy na jedné dráze provoz, nesmí technika vjet na křížení. Možnosti úklidu drah to poněkud limituje.

O něco jednodušší je situace u úklidu pojezdových drah a odbavovací plochy. Letadla totiž mohou pojíždět v určité vrstvě sněhu. Odhrnout se musí především střed, aby piloti viděli vodicí středovou čáru.

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Kvůli koronavirové pandemii vláda rozhodla o odložení zbývajících přechodů na vysílání DVB-T2. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Nejjasnější kometa za třináct let. Na obloze ji uvidíte i bez dalekohledu

Oficiálně se jmenuje C/2020 F3, ale má také civilnější pojmenování Neowise. Po dlouhé době je to tak jasná kometa, že...

Pořídí si Česko „neviditelné“ stíhačky? Problém je cena za hodinu letu

V roce 2027 končí pronájem stíhacích strojů Gripen. Jaká je možnost, že místo nich pořídíme „neviditelné“ stroje F-35?

Co nahradí gripeny? Ve hře jsou všichni kromě Číny a Ruska

Páteří české protivzdušné obrany jsou dnes letouny JAS 39 Gripen. Jejich pronájem končí v roce 2027, což vzhledem k...

Obří výpadek služeb T-Mobile způsobily dvě chyby v diskovém poli

Přesně před týdnem se T-Mobile potýkal s velkým výpadkem služeb. Nefungovala samoobsluha, aplikace, web, infolinka,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

České letectvo došlo od migů ke gripenům. Co bude po nich?

České letectvo se musí začít chystat na dobu „po gripenech“. O tom, jak by mohla vypadat, naznačuje něco i dohoda o...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

OBRAZEM: První elektrický krokodýl se objevil po Velké válce

V roce 1919 začaly ve Švýcarsku jezdit elektrické lokomotivy charakteristického tvaru a zajímavé konstrukce, které...

Statisíce odběratelů dostanou chytré elektroměry, odhalí poruchu i krádež

Optická datová síť, obousměrný tok energie, chytré elektroměry. Společnost ČEZ Distribuce představila v rozvodně...

Delší než z Prahy do Košic. Nový rekordní blesk nemusel být výjimečný

Extrémní přírodní jevy vždy přitahovaly pozornost, už jen proto, že se odehrávají mimo naši kontrolu a navíc ve...

Při dezinfekci prostor opatrně, můžete napáchat více škody než užitku

Arzenál pro boj s viry, bakteriemi, plísněmi a různými patogeny je poměrně pestrý. Každý přístup má své výhody a...

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...