Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zima na letišti: kolona dvaceti strojů uklidí dráhu za dvacet minut

Zima může zkomplikovat provoz nejen na silnicích, ale také na letištích. Na pražském letišti v Ruzyni jsou proto v pohotovosti desítky strojů a lidí.
Technika na úklid drah.

Technika na úklid drah. | foto: Tereza Šírová, Technet.cz

Nejnebezpečnější je pro letadla námraza. Pokud vznikne na křídlech, může narušit aerodynamické proudění a to může mít fatální následky (více o odmrazování letadel najdete v tomto článku).

Od nánosů sněhu nebo klouzající námrazy se však musí uklidit i provozní plochy, pojezdové a vzletové a přistávací dráhy. O to, aby letištní plochy a ranveje byly čisté, sjízdné a měly vhodné brzdné vlastnosti, se stará tým lidí a techniky z Provozu letištních ploch.

Protože se reportážní výjezd konal v "nezimním" období, vyrazili jsme za technikou do hal nedaleko křížení obou ranvejí, kde jsou stroje přes léto odstavené. Některé (jednoúčelové zametače, odfukovače a frézy) jsou v tomto období úplně odstavené a procházejí údržbou. Jiné se však dají přestavět na "letní" variantu a vyjedou na letištní plochy, aby stříhaly porost v okolí ranvejí nebo myly značení.

JetBroom - univerzální stroj na úklid dráhového systému na letišti.

Naprostá většina zdejší techniky pochází z Německa. Výjimkou není ani JetBroom Runway, což je "mourovatý" velkokapacitní stroj, který na sníh útočí hned třemi způsoby. "Pracuje na odstraňování sněhu pomocí radlice, rotačního válcového koštěte a vzadu je ještě 'dýzna', která povrch očišťuje proudem vzduchu," vysvětluje Pavel Vacín, specialista provozu letištních ploch.

Je to poměrně nový stroj, který na letišti používají necelé čtyři roky. Na rozdíl od dalších zametačů a odfukovačů však parkuje v jakési předsíni haly. V létě totiž na JetBroom nečeká odpočinek. Univerzální stroj s pořizovacími náklady přes 35 milionů korun je možné přestavět na vysavač, takže je možné ho využít k celoročnímu úklidu.

Dvoumotorové stroje plné elektroniky

Zametač - odfukovač Boschung. Rám vozidla je uprostřed zalomený, aby se pod něj vešlo rotační koště.

Zbytek flotily na úklid ranvejí tvoří dalších šestnáct zametačů a odfukovačů. Všechny stroje jsou vybaveny dvěma motory. Přední pohání samotné vozidlo, zadní pak košťata a sací zařízení. Část strojů pochází z dílen německé firmy Boschung, jsou to specializované stroje určené přímo na úklid letišť a jiných velkých ploch.

Druhý výrobce, firma Bucher, pak stroje montuje podle požadavků zákazníka na standardní "náklaďákový" podvozek. V případě pražského letiště to jsou zejména podvozky Mercedes a Iveco.

Velký rozdíl je ve výšce strojů. Buchery jsou o poznání vyšší. Mají klasickou rovnou nápravu, která se musí zvednout, aby se pod ni vešlo zametací zařízení. "Auto je proto o čtyřicet čísel zvýšené," vysvětluje Luboš Rajmon, který se stará o údržbu veškeré techniky. "Kdežto boschungy mají vlastní rám, který je dvakrát zlomený: pro přední motor, pro zadní motor a uprostřed je vyvýšený pro koště," upřesňuje. 

Další rozdíl je v šířce radlice. Buchery mají radlici kompaktní a menší, její šířka je 3,5 metru. U boschungů je radlice více než dvojnásobná, má 7,5 metru. Celá šířka se však stejně nevyužije. Stroj odhrnuje s natočenou radlicí. Ta je navíc skládací, aby při stání v garážích nezabírala tolik místa. Váží 3,5 tuny. "To by žádná automobilní náprava neunesla. Kvůli tomu používáme nápravy ze stavebního stroje," upozorňuje Luboš Rajmon.

Zametač - odfukovač Boschung. Rám vozidla je uprostřed zalomený, aby se pod něj
Zametače a odfukovače Bucher
Přístrojová deska zametače-odfukovače Bucher. Odtud řidič ovládá a kontroluje

Kabiny obou typů strojů jsou vybaveny elektronickými displeji. Na nich řidič sleduje a ovládá samotné čištění povrchu. "Vidí tady, jestli je smeták spuštěný, na kterou stranu je natočený, jestli jede," ukazuje Rajmon.

Sněhové frézy Kahlbacher. Ty dokončují úklid po zametačích a odfukovačích.

Neméně důležitou část práce mají na starosti frézy. Ty odklízejí nahrnutý sníh na okrajích ranveje a odhazují ho do bezpečné vzdálenosti. Mají dosah až 50 metrů. Letiště má dva větší a dva menší stroje, oba od firmy Kahlbacher. Větší fréza za vhodných podmínek zpracuje za hodinu až deset tisíc tun sněhu, menší zvládají asi polovinu. "Menší nestíhají tempo kolony zametačů, takže jsou k použití na dočišťování, na zavřených drahách nebo na provozních plochách," říká Pavel Vacín.

Čím univerzálnější, tím lepší

Technika na úklid drah.

Na úklidu drah se kromě velkých zametačů a fréz podílí také menší stroje: starší zametače, traktory s radlicemi nebo nakladače na odvoz sněhu. V případě specifických sněhových podmínek je možné sníh odfukovat i pomocí leteckých motorů.

Letiště má také dva tzv. unimogy. To jsou univerzální vozidla, která v zimě fungují především jako sypače, ale v létě je lze využít na mytí značení nebo na údržbu porostu kolem drah. "Snažíme se techniku pořizovat s ohledem na to, aby byla použitelná na více prací," říká Pavel Vacín.

Novinkou letošního roku je v Praze zařízení, které se používá na čištění pogumovaného povrchu dráhy. Přistávající letadla totiž svými koly "pogumují" ranvej v místě, kde dosedají. "Na podzim nebo ze začátku zimy, když přijdou mrazíky, se pak na gumě udělá největší námraza," vysvětluje Luboš Rajmon. Proto je nutné gumu z dráhy pravidelně odstraňovat.

Napadl sníh, technika vyrazí do akce. Za 20 minut je ranvej čistá

Pokud na letišti zrovna nesněží, stojí stroje v garážích v pohotovosti a personál je jen jednou za čas "protočí". Když začne padat sníh, vyrazí technika do akce. Na úklid dráhy vyráží kompletní složení: sedmnáct zametačů-odfukovačů a čtyři frézy.

Stroje dokážou vyvinout pracovní rychlost až 60 km/h. Délka úklidu hlavní ranveje, která měří 3 715 m a má šířku 45 m, však závisí především na povětrnostních podmínkách. "Záleží na typu sněhu. Pokud je to prašný, zmrzlý sníh, dá se dráha přejet do dvaceti minut. Sníh se nahrne ke straně a frézy ho odhodí od dráhy. Na prahu ranveje nesmí být sněžná bariéra," vysvětluje Luboš Rajmon.

Někdy doprovází "uklízeče" také kropičky, které v případě potřeby ošetřují povrch chemicky. Používá se roztok Clearway, který brání vzniku námrazy a také zpomaluje tvorbu nové sněhové vrstvy. Na rozdíl od kapalin na odmrazování letadel, které se vyrábí i v Česku, se dráhový postřik musí dovážet ze zahraničí.

Jako poslední pak ranvejí projede stroj se zařízením Sarsys Friction Tester, které měří brzdné účinky na dráze. Vozidlo je vybaveno pátým měřicím kolečkem, které se smýká po povrchu ranveje a simuluje příďové kolo letadla. Senzory snímají síly, které na kolečko působí, počítač vypočítá brzdný koeficient a obsluha vozidla jej ohlásí řídicí věži. Ta pak o aktuálních brzdných účincích na dráze informuje piloty přistávajících letadel.

"Když padá hodně sněhu, opakuje se tohle pořád dokola. Sedne třeba deset mašin a jede se znova," konstatuje Rajmon.

Práci navíc komplikuje fakt, že dráhy pražského letiště se kříží. Pokud je tedy na jedné dráze provoz, nesmí technika vjet na křížení. Možnosti úklidu drah to poněkud limituje.

O něco jednodušší je situace u úklidu pojezdových drah a odbavovací plochy. Letadla totiž mohou pojíždět v určité vrstvě sněhu. Odhrnout se musí především střed, aby piloti viděli vodicí středovou čáru.

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 28 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi je 1 příspěvek

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 14 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...