Kilometr dráhy rozkopaný. Takovou opravu ruzyňské letiště nepamatuje

Přistávací dráha na letišti v pražské Ruzyni si po téměř padesáti letech vyžádala rozsáhlé opravy. Letiště má i náhradní dráhy, přesto práce postupují v maximálním tempu. Letadla zatím přistávají na náhradní ranveji a nalétávají proto častěji přes Prahu.
Finišer pokládá další patnáctimetrový pruh povrchu. Základ z mezerovitého

Finišer pokládá další patnáctimetrový pruh povrchu. Základ z mezerovitého betonu se průběžně musí kropit. | foto: Tereza Šírová, Technet.cz

Zavřít skoro na tři měsíce hlavní přistávací dráhu frekventovaného letiště, to není jen tak. Znamená to komplikace v provozu, přísnější sledování hlukových limitů v okolí a samozřejmě také obrovské finanční náklady - jenom letošní etapa oprav vyjde na necelých 160 milionů korun. Ruzyně k tomu však přikročit musela.

Po padesáti letech si dráha rekonstrukci zaslouží

"Dráha už vykazovala spoustu poruch jako nalomení desek, ulámané rohy a zatékání vody," popisuje Jiří Kraus, výkonný ředitel letiště pro rozvoj a správu majetku. Rozsah poškození se stále zhoršoval, takže rostly náklady na opravu a každoroční jarní a podzimní opravy se prodlužovaly.

Na stavu hlavní ruzyňské dráhy, která byla uvedena do provozu v roce 1963, se totiž začalo výrazně podepisovat její stáří i konstrukce. Od 60. let nesrovnatelně vzrostla jak intenzita leteckého provozu na Ruzyni (v současnosti tu ve "špičce" přistává a vzlétá až 46 letadel za hodinu), tak hmotnost strojů.

Rekonstrukce začala v polovině května. Stavební práce začaly obvyklou jarní údržbou poškozených míst na celé ranveji. Koncem května se pak technika přesunula na poslední čtvrtinu dráhy směrem na Jeneč.

Nejprve stavbaři odsekali povrch staré ranveje do hloubky cca 60 centimetrů takzvanou gilotinou. Sedmdesát tisíc tun betonu, které z opravovaného úseku dráhy odstranili, se pak rozdrtilo a materiál se použije na stavbu pozemních komunikací.

Plán oprav dráhy

15. 5. - 8. 8. 2012: 
900 metrů na konci dráhy 24 (směr na Jeneč)

2013 (?): 2 000 metrů střední části dráhy 

2014 (?): 900 metrů na konci dráhy 06 (směr na Horoměřice)

Jiří Kraus, výkonný ředitel letiště pro rozvoj a správu majetku

Opravou "jenečského konce" však generální oprava teprve začíná. "Druhá etapa bude v délce dvou kilometrů a třetí zase přibližně 900 metrů. Plánujeme je na roky 2013 a 2014," upřesňuje Kraus. Pak by podle něj mohla dráha vydržet bez zásadních oprav dalších třicet let.

Jedna betonárka nestačí, finišer je žrout

Kolem jihozápadního okraje letištního areálu panuje čilý provoz. Stavbaři využívají betonárnu, která stojí nedaleko letiště na kraji Kněževse. V areálu betonárny je rušno - v jednu chvíli houf novinářů nestíhá uskakovat před nakladačem, jehož lžíce se hladově zarývá do hromady štěrku.

Auta navážejí cement a nakladače vozí štěrk do dvou obřích míchaček, které za den vyprodukují kolem 1 200 kubíků betonu. "Jedou obě dvě. Stabilní betonárka jede naplno a mobilní domíchává zbytek podle potřeby. Zásobují finišer, který má obrovskou spotřebu," vysvětluje Jiří Kraus.

Betonárna zajišťující materiál na opravu ruzyňské dráhy. Fungují tu dvě míchačky, které denně vyprodukují až 1 200 m3 betonu.

Přesouváme se za okraj zkrácené dráhy, kde je vidět, jak stavební práce probíhají. "Zasahovalo se asi do hloubky šesti set milimetrů a postranní pásy se opravovaly ještě hloub." A z čehože se tedy povrch nové ranveje skládá?  "Je tam podkladová vrstva ze zpevněného štěrkopísku. Na tu přijde vrstva z mezerovitého betonu a na tom je čtyři sta milimetrů silná cementobetonová deska," popisuje Tomáš Gross, který zajišťuje stavební dozor. "Do vrstev se samozřejmě zapracovává drenážní systém a trubky pro elektroinstalaci, tedy dráhová světla."

Většina novinářů se během sběru technických podrobností pídí po zásadní informaci - kdy řízení letového provozu znovu "pustí" provoz na zkrácenou dráhu. Během zastávky u betonárny letadla startovala ze zkrácené ranveje, ale těsně před naším příjezdem přesunuli řídicí odlety na vedlejší dráhu. Po chvíli se však dočkáme - v dvouapůlkilometrové dálce se proti nám rozjíždí letadlo. Pro Boeing 737, standardně velký stroj, nepředstavuje zkrácená dráha sebemenší obtíž. Ve chvíli, kdy vlétá nad uzavřený konec ranveje, je už ve výšce několika desítek metrů a zatahuje podvozek.

Pro Boeing 737 nepředstavuje zkrácená dráha sebemenší obtíž. Ve chvíli, kdy...
Ve chvíli, kdy vlétá nad uzavřený konec ranveje, je už ve výšce několika

Na zkrácené ranveji se však nepřistává - letadla by nemohla využívat systém přesného přístrojového přiblížení ILS. Omezení provozu na hlavní dráze totiž využilo i Řízení letového provozu a přikročilo k výměně pozemního vybavení přistávacího systému. Pro přistání se tedy používá vedlejší dráha 12/30, na kterou letadla nejčastěji nalétávají právě přes Prahu.

Finišer jede. Půl metru za minutu, 300 metrů za den

Na poslední zastávce na novináře čeká unikátní podívaná. Finišer, stroj o váze 155 tun, zajišťuje položení svrchní cementobetonové vrstvy. Zepředu jej nakladač "krmí" směsí dovezenou z betonárny, stroj hmotu rovnoměrně rozprostírá, vsazuje do ní potřebné součásti, zhutňuje a pak povrch uhlazuje.

Na jeden zátah finišer položí vrstvu o šířce 15 metrů a za směnu stíhá naklást 300 metrů. "Poté, co se to zahladí, tu ještě projede druhá část finišeru, která dělá takzvanou striáž. Pak už se na to nesahá. To, co vidíte, je už definitivní povrch, který tu bude desítky let," ukazuje Jiří Kraus.

Finišer, stroj o váze 155 tun, zajišťuje položení svrchní cementobetonové vrstvy.

Dělníci vkládají do finišeru balík trnů. Ty stroj zabudjuje do cementobetonových desek. Při pohybech způsobených tepelným rozpínáním trny brání "rozjetí" desek.

Uhladit a nechat tvrdnout. Další kus ranveje je téměř hotov. Následovat bude ještě takzvaná striáž - zdrsnění povrchu, aby za mokra neklouzal.

Do položené svrchní desky ještě dělníci dodatečně zavedou elektroinstalaci k vestavěným dráhovým světlům. Ta budou nově navádět piloty z obou směrů, dosud byla světelná navigace pouze v nejpoužívanějším směru 24, čili na Jeneč.

"Tenhle kus jsme položili včera," ukazuje při odjezdu Kraus s určitou dávkou hrdosti. "A dneska už po něm jezdí auta." Nový povrch sice evidentně tvrdne rychle, ale po položení jej čeká ještě měsíční doba technologického zrání. Pak dráha i navigační zařízení projdou potřebnými testy. Pokud vše půjde podle plánu, první letadlo dosedne na nový povrch 9. srpna.

Nejčtenější

Velký obraz, popcorn, grilování. Skvělé mini kino postavíte za pár minut

Podívat se s přáteli pod širým nebem na film, chroupat u toho čerstvě vypukaný popcorn, popíjet právě překapanou kávu, ugrilovat klobásky… Výběr kafe a klobásek necháme na vás, ale zjednodušíme tu...

První metro v kontinentální Evropě měla Budapešť, dodnes je nejmělčí

Druhým městem na světě, které bylo obdařeno metrem, se v roce 1896 stala uherská metropole Budapešť. Tato první linka budapešťského metra je postavena těsně pod povrchem. Elektrické napájení je...

Hrobníkovi z lopaty. Po pádu letadla musela ještě přežít boj s pralesem

Zatím jsme se v našem seriálu věnovali příběhům mužů z ozbrojených sil. Dnes se podíváme na příběh dívky, která v sedmnácti letech přežila pád z výšky kolem 3 000 metrů a navzdory svým zraněním se...

Při přechodu na Oneplay dávejte pozor, snadno zaplatíte dvakrát za to samé

Spojení služeb O2TV a Voyo se v čase potkalo s nasazením nových tarifů telefonního operátora. Záměr „vyřešit vše najednou“ sice dává smysl, nicméně situaci znepřehlednil a pro některé uživatele...

Ponorka do hloubky, která na Zemi není, připomíná bednu. Na dno pěti oceánů

Relativně nedávno vzbudila zájem široké veřejnosti tragédie ponorky Titan, která i s posádkou v červnu 2023 implodovala cestou k vraku Titaniku. Jedním z podmořských badatelů, který se k této nehodě...

Diktátor Pol Pot byl krvavý přízrak Kambodže, který zrušil čas i peníze

Před 100 lety se narodil kambodžský diktátor Pol Pot, jeden z největších masových vrahů lidské historie.

22. května 2025

Nejkrásnější notebook na trhu má unikání kameru. Není vidět a nepřekáží

U chytrých telefonů to není úplně výjimečné, ale v notebooku je kamera schovaná za displejem úplně poprvé. Díky kombinaci hardwarových a softwarových opatření tak displej může vyplňovat 98 procent...

22. května 2025

Ponorka do hloubky, která na Zemi není, připomíná bednu. Na dno pěti oceánů

Relativně nedávno vzbudila zájem široké veřejnosti tragédie ponorky Titan, která i s posádkou v červnu 2023 implodovala cestou k vraku Titaniku. Jedním z podmořských badatelů, který se k této nehodě...

22. května 2025

Na chvíli jsme vyzkoušeli horkou novinku od Googlu. Co dovedou jeho brýle?

Exkluzivně

Mountain View (Od zpravodaje iDNES.cz) Jedním z největších taháků konference Google I/O jsou zbrusu nové brýle ovládané operačním systémem Android XR. My jsme měli možnost je jako jedni z prvních na světě vyzkoušet.

21. května 2025  12:42

Nejen Muskův Neuralink. „Číst myšlenky“ už lze i bez elektrod v mozku

Premium

BMI (brain machine interface) či BCI (brain computer interface) zprostředkovávají komunikaci mezi mozkem a počítačem, který pak může vysílat povely do dalších elektronických zařízení – třeba do...

21. května 2025

JAS-39 Gripen oslavil 20 let v Česku. Základnu čeká přestavba na F-35

Dvacet let s letouny JAS-39 Gripen a čtvrt století letounu L-159 Alca připomněl Den otevřených dveří 21. základny taktického letectva Čáslav. Jak uvedl velitel základny Jaroslav Tomaňa, vzhledem k...

21. května 2025

Google ukázal chytré brýle a nechá vás virtuálně vyzkoušet oblečení

Večer nabitý novinkami, to byla letošní úvodní přednáška konference Google I/O, na níž firma firma představila své pokroky na poli AI a její integrace do různých systémů. Od nových AI modelů přes...

20. května 2025  22:45

Google možná ukáže brýle pro virtuální realitu nebo konkurenci Pinterestu

V úterý začíná velké setkání Googlu s vývojáři i fanoušky. Každoroční konference s názvem I/O se nese v duchu softwarových a někdy i hardwarových novinek. Již mnoho týdnů kolují různé spekulace o...

20. května 2025  17:17

Vysokou cenu čokolády v obchodech může vyřešit věda. Vypadá to nadějně, nejsou potřeba kakaové boby

Premium

Máte rádi čokoládu? Pak jste nejspíš zaznamenali nárůst její ceny z poslední doby. Produkce kakaa je rok od roku obtížnější, proto často před regály v supermarketech nevěřícně kroutíme hlavami, kolik...

20. května 2025

Microsoft chce předělat internet. Pustí na něj AI agenty

V pondělí začala největší akce společnosti Microsoft, na které představuje řadu novinek napříč portfoliem. Vývojářská konference Build je totiž tradičně místem, kde se lidé dozvědí, co se chystá na...

20. května 2025  12:26

Vyhrajte balíček stylových doplňků na svačiny od Hollandie
Vyhrajte balíček stylových doplňků na svačiny od Hollandie

Poctivé jogurty, to je Hollandia. Věděli jste ale, že vyrábí také skvělé jogurtové nápoje a osvěžující smoothie? Zapojte se do soutěže a vyhrajte 5...

Hrobníkovi z lopaty. Po pádu letadla musela ještě přežít boj s pralesem

Zatím jsme se v našem seriálu věnovali příběhům mužů z ozbrojených sil. Dnes se podíváme na příběh dívky, která v sedmnácti letech přežila pád z výšky kolem 3 000 metrů a navzdory svým zraněním se...

20. května 2025

Čeští vědci hlásí nový fyzikální jev, trvá miliontinu miliardtiny sekundy

Prof. Pavel Jungwirth z Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR se již řadu let zabývá přechodem látek z nekovového do kovového stavu u kapalin. Nyní se týmu po jeho vedením podařilo zjistit, že...

19. května 2025  19:31
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.