Neděle 9. srpna 2020, svátek má Roman
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 9. srpna 2020 Roman

Jak se připravují letadla, aby mohla v zimě létat. Byli jsme u toho

aktualizováno 
Zima vždy nedělá starosti jen silničářům, ale způsobuje problémy i v letecké dopravě. Namrzlé okénko u auta je nemilá věc, ale pokud se námraza objeví na křídle letounu, může způsobit potíže při letu. Podívejte se s námi, jak s námrazou bojují technici ČSA.

Před každým letem v zimě je nutné letoun odmrazit | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

S vydáním článku jsme čekali, až začne pořádně mrznout a vše bude tak nějak aktuálnější. Čekali jsme marně a protože již začaly ze země vykukovat první krokusy a na mrazy to letos opravdu nevypadá, podíváme se na odmrazování letadel dnes.

Takže - nasaďte kulichy, zapněte zimníky a představte si prosím, že mrzne. Díky.

Když se teplota začne blížit nule, zahájí se "ice-check"

Stejně jako by každý zodpovědný řidič měl v zimě před jízdou obejít automobil a očistit všechna okénka a zpětná zrcátka od námrazy snižující viditelnost, tak kapitán letadla obchází před každým startem stroj a kontroluje námrazu na choulostivých místech.

Citlivými místy samozřejmě nejsou pouze okénka kokpitu - to je skoro to nejmenší. Klíčové jsou především okraje motoru, náběžné hrany křídel, snímače dynamického a statického tlaku vzduchu (Pitot Static System) a snímače teploty.

Pokud ji objeví, pochopitelně nepopadne škrabku a letadlo nečistí - plechový kolos je nutno ošetřit jinak.

Není námraza jako námraza

Odmrazování začne být aktuální, když se teplota pohybuje pod třemi stupni nad nulou v kombinaci se zvýšenou vlhkostí vzduchu a vznikají takové meteorologické jevy, jako je jinovatka, mrznoucí mlha, mrznoucí déšť, sněžení a podobně.

K námraze na letadlech dochází v těchto případech: namrzlá vzdušná vlhkost při stání a zavátí sněhem během stání na letišti.

Námrazu vznikající během letu odstraňují automatické mechanismy. Náběžné hrany křídel a okraje motoru jsou buď ohřívají pomocí proudů teplého vzduchu nebo elektricky, nebo mohou být pokryty speciálním gumovým povlakem, který se v patřičnou chvíli nafoukne a námraza tím popraská a odpadne. Tyto mechanismy se však nepoužívají, pokud letadlo stojí na ranveji. A právě tam mohou vznikat další dva druhy námraz.

Cold soak effect a zapadané letadlo

Námraza může na křídlech letadla vzniknout, i když venku právě dvakrát nemrzne - stačí i teploty lehce nad nulou. Na svědomí ji má totiž palivo, která se během letu v nádržích podchladí. Po přistání je horní potah křídel podchlazený, a tak k jeho povrchu přimrzne vlhkost obsažená ve vzduchu ... této námraze se říká „Cold soak effect“.

Je velmi tenká, avšak i přesto mění optimální profil křídla a tím i jeho aerodynamické vlastnosti. Ačkoli se milimetrové odchylky, které takto vznikají, mohou zdát jako bezpředmětné, ve skutečnosti se mohou při vzletu velmi negativně projevit. Již jemná jinovatka zamezuje správnému obtékání křídla vzduchem (laminární proudění) a místo toho vznikne proudění turbulentní. A tím dojde ke snížení nebo ztrátě vztlaku.

Každé letadlo má určitou rychlost, při jejímž dosažení se odlepí od země. Pokud se v důsledku námrazy zhorší aerodynamické vlastnosti křídla, vzroste také tato tzv. pádová rychlost. Pro vzlet by tak letadlo potřebovali delší vzletovou dráhu. Jinými slovy by došlo k poklesu vztlaku, při této rychlosti by se letadlo nezvedlo od země.

Třetí situace nastane, pokud letadlo stojí na letištní ploše delší dobu během sněhových srážek. Na draku se vytvoří vrstva zmrzlého ledu a sněhu, která jednak může hmotnost letadla zvýšit i o několik set kilogramů, ale především zcela změní jeho aerodynamické vlastnosti.

Těsně před letem

Odmrazování se provádí v co nejkratší době před vzletem letadla. S cestujícími na palubě a spuštěnými motory. Vzlet je totiž nejobtížnější část letu, ke které je potřeba velké množství energie. A to tolik, že se během něho vypíná například ohřev náběžných hran křídel a další systémy, aby „zbytečně“ nespotřebovávaly potřebnou energii. Analogicky: je to stejné, jako když při startování auta necháváme vypnutá světla, hudební sestavu, ventilátory a vyhřívání skel.

De-icing a anti-icing trvá zhruba 5 minut (a více), záleží na dovednostech sprejera, velikosti letadla a množství a charakteru námrazy. Dvě kapaliny pro dokonalé odmražení K odmrazování a ochraně proti námraze se používají dvě kapaliny ... mimo dlouhého a složitého chemického vzorce (který navíc výrobci v rámci ochrany know-how nezveřejňují), nemají žádný speciální název - technici ČSA jim říkají jednoduše: Kapalina 1 -odmrazovací a Kapalina 2 - protinámrazová.


Tryska odmrazovacího vozu Safeaero. Zde při cvičném postřiku vodou. Šířku vodního kužele lze měnit.

Díky výsuvnému rameni s nastavitelnou délkou i výškou není problém dosáhnout na všechny části letadla.


De-icing není nic pro lidi se závratěmi. Prosklená kabina je leckdy dost vysoko nad zemí a během popojíždění je patrný i značný výkyv.


V první fázi, která se nazývá "de-icing" se používá směs Kapaliny 1 s 85°C teplou vodou. Jejím proudem je letadlo zbaveno námrazy i zbytků sněhu (větší nánosy sněhu a ledu jsou předem odstraněny mechanicky). Druhá fáze se nazývá "anti-icing" a jde o prevencí před tvorbou další námrazy. Používá se pro ni Kapalina 2.


Kapalina 1 má skvělé vlastnosti pro odstranění námrazy, obsahuje totiž až 85 % glykolů, díky čemuž má velmi nízkou viskozitu a snadno se spláchne (i s námrazou) z povrchu letadla na zem. Letadlo tak zůstane zcela čisté.

Nevýhodou Kapaliny 1 je její krátkodobý účinek. Maximální doba, kterou čisté letadlo ochrání před další námrazou během stání na ranveji je zhruba 5 - 15 minut. Tomuto údaji se říká "hold overtime". Letadlo však během těchto několika málo minut nemusí vzlétnout, hold overtime by byl překročen a procedura by se musela opakovat.

Proto se po Kapalině 1 používá i Kapalina 2. Ta má jinou molekulární strukturu tvořenou dlouhými molekulami. Ta se prakticky „nalepí“ na křídlo (velmi silná viskozita), zůstane na něm natažená a nedovolí námraze, aby ke křídlu přilnulo. Hold overtime se tak prodlouží na 40 – 45 minut podle panujících povětrnostních podmínek. Kapalina 2 tak vlastně oddělí čisté letadlo od okolních vlivů - sněhu, vody a námrazy.

Během startu, při rychlosti kolem 85 knots (cca 158 km/h ), tato ochranná vrstva sjede ze křídel dolů i s tím, co na ní mezitím napadalo. A tak je letadlo při vzletu zcela čisté. V průměru se spotřebuje na odmrazení jednoho letadla necelých 100 litrů kapalin, při silné námraze to může být 600 – 700 litrů . Použitá kapalina odtéká po ploše odmrazovací stojánky (má nepatrný sklon) do kanalizace a končí v letištní čističce vody.

Mnoho leteckých společností používá pro de-icing vodou zředěnou a ohřátou Kapalinu 2. Oproti řešení se dvěmi kapalinami, které používají ČSA, je to však méně efektivní a má to i některé další nevýhody. Je to však jednodušší na provoz.

Jak jsme si řekli, Kapalina 1 se ředí vodou. U starších odmrazovacích zařízení instalovaných na vozidlech aut (zde Ford a Volvo) bylo možné vybírat pouze z fixně přednastavených mixážních poměrů 25-50-75 procent. To leckdy vedlo ke zbytečnému plýtvání kapalinou - i když by třeba stačilo použít 29% roztok, musel se použít 50% (vždy nejbližší vyšší). Koncentrace roztoku se odvozuje především od teploty okolního vzduchu. Nové vozidlo Safeaero dokáže poměr plynule nastavit v rozmezí od 3 % do 90 %, což vede k značným úsporám.

Speciální vozidla ČSA v současnosti používají tři typy automobilů, nakupují je postupně, v rámci modernizace. Nejstarším typem je odmrazovací zařízení na podvozku Ford. Jak vidíte na obrázku, již má leccos za sebou, pracovníci však na něj nedají dopustit. Toto vozidlo musí obsluhovat dva lidé, jeden řídí a druhý, stojící v zavěšeném koši provádí samotný postřik. Je jasné, že pro osobu v koši je to značně nepohodlné - je v zimě a v mokru.

Dalším vozidlem je Volvo. Opět dvoumužná obsluha, avšak zde je i druhý člen posádky v suchu a relativním teple - sedí totiž v kabině na stejném výsuvném rameni, jako je tryska. Její funkci ovládá z palubní desky. S řidičem vozidla komunikuje vysílačkou a dává mu pokyny, kam má jet.

Jednomužné vozidlo je novinka z roku 2005 - vše, včetně řízení vozidla, je ovládáno z vrchní kabiny jednou osobou. Jde o Safeaero 118. Model 220 ve vozovém parku ČSA brzy přibude – a s ním půjde odmrazit i obří letoun typu Airbus A-380). Mimo ušetření „člověkohodin“ (pro obsluhu je potřeba jen jedna osoba) a kapaliny (variabilní směsný poměr) také obsahuje pokročilou senzoriku, díky které nemůže ošetřované letadlo nabourat. Což by jinak nebyl takový problém - řízení vozidla v této výšce, kde nevíte, kde končí a kde začíná, není žádná legrace. K orientaci pomáhá kamera a obrazovka zobrazující dění za vozidlem.


Odmrazovací vozidlo Ford s nástavbou FMC-800 (od roku 1990).


Odmrazovací vozilo Volvo s nástavbou Westergard Beta.


Odmrazovací vozidlo Safeaero.


Kdo je v týmu?

Do odmrazovacího týmu je každý rok najato 80 – 100 lidí na druhou pracovní činnost. Pracují 18,5 hodiny týdně. Jde přitom o zaměstnance ČSA.

K tomu společnost najímá ještě sezónní pracovníky na stálou pracovní činnost. Vždy na začátku sezóny projdou třídenním intenzivní školením.

Školení je rozděleno do několika sekcí – jedno speciálně pro řidiče, druhé pro sprejery (to jsou lidé, co provádějí fyzické odstraňování námrazy). Skládá se to z teoretické části (proč, co a jak ...) a praktické části. Praktická cvičení se potom pravidelně opakují - právě při jednom z nich jsme byli přítomni my.

Odmrazili i Air Force One

ČSA neodmrazují jen svoje letadla, ale smluvně pracují i pro jiné aerolinie (dlouhodobé smlouvy). Ale pokud je to potřeba, mohou ad-hoc odmrazit i jakékoli jiné letadlo, které to bude potřebovat.

Predloni také odmrazili speciál prezidenta USA Air Force One. Ten stál na letištní ploše skoro týden a na jeho křídlech se vytvořila několikacentimetrová vrstva ledu.

Před tím však museli technici ČSA projít speciálním auditem. A prošli, což je rozhodně dobrá reference.

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Kvůli koronavirové pandemii vláda rozhodla o odložení zbývajících přechodů na vysílání DVB-T2. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

I Jižní Korea měla své Techtle Mechtle, poradila si jinak než Česko

Jak vypadá vyšetřování velkého ohniska kolem nočního klubu v zemi, kde „chytrá karanténa“ opravdu funguje. Jižní Korea...

Svět je čím dál zelenější. Česko v současnosti míří opačným směrem

Na planetě Zemi v posledních desetiletích přibývá zeleně. Neplatí to však pro všechny státy. Česko bohužel představuje...

Dusičnan amonný zabíjel mnohokrát. Ovšem mnohem více životů zachránil

Výbuch v Bejrútu nebyl ani zdaleka jediným případem, kdy dusičnan amonný způsobil katastrofu. Některé z nich byly...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Televizory LG se mohou přehřívat, zkontrolujte, zda to není ten váš

U některých televizorů společnosti LG hrozí přetížení napájecího modulu, které může vést k jeho silnému přehřívání,...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Vyhrajte lístky na veletrh kutilů, kde se třeba projedete po vodě

Server Technet.cz, který je hlavním mediálním partnerem pražského veletrhu Maker Faire 2019, vyhlašuje soutěž o deset...

Nenápadné zařízení v kolejích dá červenou vlaku se špatnými koly

Výzkumný Ústav Železniční testuje nové zařízení pro měření kol projíždějících vlaků. Šestnáct párů čidel v kolejišti...

Pouze teď o víkendu. Okuste vznášedlo z foukačů na listí i chůzi po vodě

Atraktivní atrakce pro hravé a zvídavé děti připravili na veletrhu Maker Faire Praha 2019 mnozí vystavovatelé. Na tři...

Praha nemusí závidět křemíkovému údolí. Festival ukázal české nadšení

Praha nemusí závidět Křemíkovému údolí. Kutilský veletrh Maker Faire je zábava pro celou rodinu. A možná je to i víc....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...