Nezvyklá podívaná: Řada strojů uklízí přistávací dráhu na letišti

aktualizováno 
Husté sněžení se v minulých dnech nevyhnulo ani Letišti Václava Havla v Praze. Díky kamerám Slow TV a našim fanouškům se můžete podívat na zrychlený záznam „baletu“ těžké techniky na přistávací dráze 06/24.

Pro letecký provoz je v zimě nejnebezpečnější námraza. Pokud vznikne na křídlech, může narušit aerodynamické proudění a mít až fatální následky. O speciálním procesu odmrazování si můžete přečíst v článku Jak se připravují letadla, aby mohla v zimě létat. Aktuální situaci na pražském letišti můžete v přímém přenosu sledovat na Slow TV zde.

Letecké katastrofy: Spěchali, nenechali odmrazit letadlo a havarovali

Námraza je v letectví extrémně nebezpečná. Mění aerodynamické vlastnosti křídel, což může být při startu kritické. Její podcenění stálo životy.

Letecké katastrofy - Vražedná námraza

Na odklízení sněhu z provozních ploch, pojezdových vzletových a přistávacích drah používá letiště flotilu více než dvaceti těžkých strojů. Ty námrazu a sníh odhrnují radlicí, „zametají“ rotačním válcovým koštětem nebo odfukují proudem vzduchu. 

Šestnáct zametačů a odfukovačů je vybaveno dvěma motory. Přední pohání samotné vozidlo, zadní pak košťata a sací zařízení. Část strojů pochází z dílen německé firmy Boschung, jsou to specializované stroje určené přímo na úklid letišť a jiných velkých ploch.

Další výrobce, firma Bucher, pak stroje montuje podle požadavků zákazníka na standardní „náklaďákový“ podvozek. V případě pražského letiště to jsou zejména podvozky Mercedes a Iveco.

Stroje dokážou vyvinout pracovní rychlost až 60 km/h. Délka úklidu hlavní ranveje, která měří 3 715 metrů a na šířku má 45 metrů, však závisí především na povětrnostních podmínkách. Záleží na typu sněhu. Pokud je to prašný zmrzlý sníh, dá se dráha přejet do dvaceti minut. Sníh se nahrne ke straně a frézy ho odhodí od dráhy. 

Více si o boji se sněhem přečtěte v článku Zima na letišti: kolona dvaceti strojů uklidí dráhu za dvacet minut.

Sledujte Slow TV přenos z letiště i z řeky

Autor:
 

Nejčtenější

Jednosměrná letenka na rudou planetu se odkládá. Mars One krachuje

Ilustrace základny na Marsu, jak si ji představují v organizaci Mars One...

Firma Mars One, která slibovala soukromý let na Mars už v roce 2024, zkrachovala. Plány dostat na Mars lidské obyvatele...

Tančík pro vnuka poručíka Grubera. Němci ho nasadili i proti Tálibánu

Lehké obrněné vozidlo Wiesel s 20mm kanonem

V množině bojových vozidel Bundeswehru nalezneme s trochou štěstí i malé, ale o to více zajímavé tančíky Wiesel. Do...

Poslední Hitlerovy narozeniny nestály za nic. Supertanků se nedočkal

3D model stíhače tanků Jagdpanther, přezbrojeného na kanón ráže 128 mm tak, jak...

Na podzim 1944 se třetí říše hroutí a německé zbrojovky se snaží o nemožné. Hledají recept na zázračné zbraně,...

Kapitán nedosáhl na pedály. Začátek proudové éry přinesl zvláštní nehody

B-707 N7071  Braniff

Nová technika není vždy nutně bezpečnější. Dokládá to vývoj v letectví na přelomu 50. a 60. let. Piloti se s novými...

Severní magnetický pól se vydal na cesty. Co když doputuje až na jih?

Posun severního magnetického pólu

Naši planetu čeká přehození magnetických pólů. Nebude to zřejmě brzy, proč k tomu ovšem vůbec dojde a co může změna...

Další z rubriky

Konec berlí a kolečkových křesel? Robotické obleky míří na trh

ReWalk

První robotické exoskeletony zamíří na trh již letos a pomohou navrátit pohyb lidem po mrtvici či úrazu. V blízké...

V Perském zálivu spustili největší baterii světa. Virtuální a bez lithia

Sodíko-sírové bateriové systémy japonské firmy NGK. Systém, který se vejde do...

Ve Spojených arabských emirátech byla připojena do sítě největší „virtuální“ baterie světa s obřím výkonem a úctyhodnou...

Sedm speciálů Jumbo Jetu očima prvního českého kapitána této legendy

Boeing 747 společnosti Korean Air

Před půl stoletím poprvé vzlétl Boeing 747, ze země se slavný stroj poprvé odlepil 9. února 1969. V následující galerii...

Najdete na iDNES.cz