Neházejte 737 Max na piloty, píše legenda „Sully“. Byla to smrtelná past

  15:01aktualizováno  15:11
Chesley Sullenberger varuje před svalováním viny za nehody letadel 737 Max jen na piloty. Slavný „kapitán Sully“, kterého proslavilo nouzové přistání na řece Hudson v roce 2009, si vyzkoušel, čím piloti havarovaných letadel prošli: „Je nesmysl vinit je za to, že nedokázali vykompenzovat špatně navržené letadlo.“

S tím, jak přibývá zpráv o vyšetřování důvodů nehod letounů Boeing 737 Max, pokračuje i odborná a veřejná debata o míře zavinění. Jaký podíl viny nese výrobce letadel Boeing, který pilotům i regulátorům zatajil parametry systému MCAS? Jaký podíl viny nesou piloti, kteří mohli – s použitím v manuálu uvedené sekvence – deaktivovat splašený systém MCAS a klesání včas zabránit? A jaký podíl má regulátor FAA, aerolinky, návrh kokpitu a další organizace, které v rámci úspor šetří i tam, kde by šetřit neměly?

Právě na špatný výcvik pilotů upozornil podrobný článek The New York Times Magazine. Jeho autor – sám bývalý pilot – William Langewiesche v něm popisuje problémy týkající se výcviku pilotů, nejen v Etiopii a Indonésii, ale po celém světě. Langewiesche v článku varuje před zjednodušeným narativem o „korporátní nenasytnosti“ a „hledáním jednoznačného viníka“ a ukazuje různé rozměry a kontext obou tragických nehod. Popisuje jak snahu Boeingu vměstnat nový letoun 737 Max do certifikace založené na předchozím modelu 737 NG, tak potíže související se špatnou údržbou i neschopnost pilotů najít – jak píše – „očividné řešení“ problémů s nefunkčním MCAS.

Neobviňujte piloty, horší je systémové selhání při návrhu

Kapitán Chesley „Sully“ Sullenberger vypovídal před americkým Kongresem v souvislosti se nehodami letadel. (19. června 2019)

Podtrhávání podílu pilotů na obou nehodách však přišlo nepřiměřené kapitánu Chelseymu Sullenbergerovi, který je v současnosti možná nejznámějším pilotem na světě – proslavilo jej úspěšné nouzové přistání na řece Hudson.

„Patřím k těm nemnoha pilotům, kteří v kapitánském křesle zažili situaci, ve které se všechno příšerně pokazilo, a měli jen několik sekund na rozhodnutí,“ píše v otevřeném dopise Sullenberger. Kapitán byl totiž při nehodě v roce 2009 v situaci, kdy musel řešit výpadek obou motorů v nízké výšce, navíc prakticky uprostřed města New York. „Navíc jsem jeden z mála, který si na plně motorizovaném simulátoru Boeingu 737 Max (Level D) mohl vyzkoušet celý průběh situace, ve které byli piloti havarovaných letadel.“

Osudné lety Lion Air i Ethiopian Airlines si v simulátoru vyzkoušel několikrát: „Vím, čemu čelili a jak špatné je obviňovat je z toho, že nedokázali vykompenzovat tak příšernou a smrtelnou chybu v návrhu letadla.“

V listopadu poslal Boeing pilotům a aerolinkám buletin, ve kterém upozornil na problémy se systémem stabilizace.

Odmítá častý argument o tom, že řešení situace bylo „očividné“ a že stačilo, aby piloti následovali postup v manuálu týkající se poruchy výškového stabilizátoru (runaway stabilizer). „Nouzová situace se neprojevila jako typický problém, který by se řešil tímto postupem,“ zdůrazňuje Sullenberger. 

„Ze začátku to vypadalo na jiný problém, který se projevoval nespolehlivým ukazatelem rychlosti a výšky, což maskovalo skutečnou příčinu. Tou byl systém MCAS.“

Stabilizační systém MCAS a jeho problémy

Nový Boeing 737 Max potřeboval velké úsporné motory, aby mohl konkurovat Airbusu A320neo. Kvůli nižšímu podvozku však museli konstruktéři motor posunout více před křídlo. Tím se změnily letové vlastnosti stroje. Boeing však slíbil, že nová „sedm tři sedmička bude létat stejně jako ty předchozí.

A tak se zrodil MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation Systém), tedy systém zaručující, že se letadlo bude chovat stejně jako to předchozí. Nový automat, nezávislý na ostatních autopilotech, se aktivuje ve chvíli, kdy se letadlo dostává do nebezpečného úhlu náběhu a hrozí mu pád kvůli takzvanému přetažení. V tu chvíli MCAS využil výškový stabilizátor k upravení úhlu náběhu.

Piloti jsou zvyklí na to, že autopilot se nechá přetlačit, stačí, když vezmou za knipl. Ale protože MCAS je navržený pro mezní situace, dostal možnost na deset sekund přetlačit pilota. Pak pět sekund vypne. Pokud nebezpečný úhel přetrvává, opět se aktivuje na deset sekund. Pak se na pět sekund vypne a tak dále.

Systém MCAS si bere informace ze senzoru úhlu náběhu. Každé letadlo má dva tyto senzory, systém MCAS však čerpal data pouze z jednoho. A právě to podle předběžného vyšetřování dostalo do problémů posádky Boeingů 737 Max v Indonésii a Etiopii.

Senzor úhlu náběhu (Angle of Attack, AoA)

Buletin od společnosti Boeing pro Etiopské aerolinky z listopadu 2018, který „připomíná, že chybná data z AOA senzoru mohou vést řadě problémů.“

Sytém, který měl piloty zachránit v kritické situaci, naopak tuto kritickou situaci zavinil. Poškozený senzor tvrdil, že letadlo je příliš nakloněné vzhůru, a MCAS začal tlačit letadlo k zemi. Piloti jej nedokázali přetlačit ani vypnout, vše se odehrálo během několika minut.

Boeing o potenciálním problému se systémem MCAS věděl už před první nehodou, a to díky reakcím pilotů i vlastních zaměstnanců. Až po druhé nehodě a uzemnění celé flotily 737 Max však firma Boeing veřejně slíbila, že systém MCAS opraví. Nově si bude brát data z obou senzorů úhlu náběhu a nebude se aktivovat opakovaně. Sníží se také síla korekce, aby se pilotům už nemohlo stát, že je systém přetlačí.

„Tento systém neměl být nikdy schválen ani Boeingem, ani úřadem pro letectví,“ domnívá se Sullenberger. „Národní úřad pro bezpečnost v dopravě shledal, že Boeing se dopustil chyb jak při návrhu systému, tak v předpokladech ohledně reakce posádky na tento probém.“ Odkazuje tak na zářijovou zprávu, ve které NTSB píše o špatné implementaci a špatném testování MCAS.

Boeing se podle NTSB neřídil existujícími předpisy.

Hlavní problémy v původní implementaci systému MCAS vidí NTSB a mezinárodni komise JATR v následujících bodech:

  • Boeing změnil parametry systému MCAS během vývoje a o těchto nových parametrech neinformoval agenturu FAA. 
  • Boeing neotestoval systém MCAS v realistických podmínkách a počítal s tím, že piloti případný problém rozpoznají během čtyř sekund
  • Boeing vyškrtl zmínku o systému MCAS z manuálu pro piloty.
  • FAA nepřistoupil k certifikaci MCAS v kontextu práce pilota v kokpitu.
  • Piloti byli zahlceni různými a protichůdními varováními.

Nejedná se zatím ani v jednom o úplné či konečné stanovisko. Vyšetřování nadále probíhá na mnoha úrovních, včetně občanskoprávních žalob.

Piloty Ethiopian Air 302 zaplavilo v rychlém sledu několik varování a alarmů: varování před klesáním, varování před možným nebezpečným stoupáním, roztočila se trimovací kola, klepal se knipl a přístroje udávaly rozcházející se hodnoty.

Je potřeba více změn, aby byla zajištěna bezpečnost

Sullenberger svým dopisem upozorňuje na to, že není vhodné uchylovat se ke klasickým taktikám obviňování pilotů: „Souhlasím s Langewieschem (autorem článku v NYT – pozn. red.), že pilot musí být vždy špičkově vycvičený a musí mít vždy situaci pod kontrolou. Nedostatečná expertíza pilotů a špatný výcvik pilotů jsou reálné problémy po celém světě. Nesmí se tím však omlouvat špatný návrh systému MCAS, který byl smrtelnou pastí.“

Sullenberger se s dalšími piloty shoduje i v tom, že nelze hledat jednu jedinou příčinu nehod: „Tyto lekce jsou vykoupené krví a my se těmito nehodami musíme poučit. A musíme opravit všechny chyby v současném systému: v systému korporátní zodpovědnosti, přístupu regulátorů, údržbě letadel a také výcviku pilotů a jejich kompetencí. Jedině tak můžeme zajistit bezpečnost všech cestujících v letecké dopravě.“

Aktualizace: Článek jsme rozšířili o další odkazy a informace z dříve publikovaných zpráv NTSB a JATR.

Nejčtenější

Jak nahodit slavný německý tank Tiger. Chce to hlavně nechat dobře zahřát

Můžeme o tom vést spory a můžeme s tím i nesouhlasit, ale německý tank Tiger I je pravděpodobně nejslavnějším tankem druhé světové války. Bylo o něm napsáno hodně, ale v tomto textu se zaměříme na...

Čína potvrdila plán na stavbu jaderné elektrárny na Měsíci spolu s Ruskem

V první polovině třicátých let má podle současných plánů na Měsíci vzniknout vesmírná základna, která bude využívat energii z jaderné elektrárny. Provozovat ji bude Čína a Rusko.

Vzkazy v láhvi odhalily zbytečnou smrt vzduchoplavců. Zkáza vzducholodi L.19

Spojení pojmů „vzducholoď“ a „první světová válka“ dodnes v lidech evokuje německé noční nálety na anglická města. Ačkoli koráby lehčí vzduchu neprovozovali jen Němci, dá se taková myšlenková zkratka...

V noci můžete pozorovat padající částečky z komety Thatcher

Pokud v noci z pondělí na úterý zakloníte hlavu a budete pozorovat oblohu, možná se vám podaří zachytit některý z projevů meteorického roje Lyridy. Během jejich vrcholu by mělo být k vidění několik...

Filozofové předpověděli, kterak zlé myslící stroje ovládnou svět. Už zase

Posledních několik dnů se hodně mluví o prognóze AI 2027. Jde o jednasedmdesátistránkový dokument, mapující možný vývoj velkých jazykových modelů v blízké budoucnosti. V tomto článku shrneme jeho...

Maršál prezidentem. Před 100 lety si Němci zvolili Hindenburga do čela státu

Dne 26. dubna 1925 si Němci ve 2. kole první přímé volby prezidenta v dějinách zvolili hlavou státu polního maršála Paula von Hindenburga.

26. dubna 2025

KVÍZ: Poznejte, co ukrývají unikátní kolorované snímky z druhé světové války, a soutěžte o výhru

Soutěž

U příležitosti letošních kulatých výročí konců druhé světové války – za necelé dva týdny v Evropě a začátkem září v Pacifiku a na Dálném východě – se můžete pokusit probojovat kvízem v rozpoznávání...

vydáno 26. dubna 2025

Dno vyschlého Aralského jezera se zvedá. Za rok stoupne o sedm milimetrů

Snad nejhorší ekologická katastrofa v moderních dějinách má překvapivé následky. Podle geologů se projevila i na svrchní vrstvě zemského pláště. Podobně působí ústup ledovců.

25. dubna 2025  10:02,  aktualizováno  10:02

O víkendu bude novoluní. Přináší příležitosti pro noční fotografy

V neděli 27. dubna nastane nov – fáze Měsíce, při níž jeho strana přivrácená k Zemi zůstává zcela neosvětlená. Právě díky absenci měsíčního svitu je tato noc ideální pro pozorování a fotografování...

25. dubna 2025

Apple připravuje levnější VR soupravu, ale pošilhává po brýlích

Pře téměř dvěma roky společnost Apple představila svou náhlavní soupravu pro virtuální a rozšířenou realitu Vision Pro. Do prodeje se dostala v únoru 2024. I přes technickou vyspělost to však nebyl...

25. dubna 2025

Před 65 lety padl rekord. Americká ponorka obeplula svět pod vodou

Ponorka USS Triton byla ve své době největší svého typu na světě. Měla také primát nejdelší americké ponorky, až v 80. letech ji překonala raketonosná třída Ohio. Jako první americká ponorka měla tři...

25. dubna 2025

Před 100 lety Beneš urovnal spory s Polskem. Oživil je následně Mnichov

Československo-polské spory o hranice byly před 100 lety zažehnány: aspoň po dobu existence meziválečné republiky. Po Mnichovu ale Poláci znovu obsadili Těšínsko.

24. dubna 2025

Nepoctivost je lidská. Mnoho z nás o sobě neví, jestli bychom vzali úplatek

Štěpán Bahník z Vysoké školy ekonomické zkoumá morální rozhodování. Vloni se podílel na studii, která napodobovala situaci při vyplňování daňového přiznání. Vědce zajímalo, jak naše chování ovlivňují...

24. dubna 2025

Úžasný vesmír pohledem Hubbleova kosmického teleskopu, který slaví 35 let

Hubbleův vesmírný dalekohled (HST) se za 35 let svého působení stal ikonou. A když ho v mnoha ohledech překonávají přístroje na modernějších systémech v čele s teleskopem Jamese Webba, stále má své...

24. dubna 2025

Bič na Facebook, TikTok a další sociální sítě. EU nabídne kontrolu věku

Sociální sítě a další internetové služby mají věkové omezení, které však některé z nich nijak důsledně nekontrolují. To by se brzy mělo změnit. Evropská komise připravuje aplikaci, jež má ověřovat...

23. dubna 2025  17:59

Před 130 lety vyplul Joshua Slocum s lodí Spray na svou cestu kolem světa

V dětství jsem trávil hodně času u babičky. Jelikož jsme byli jachtařská rodina, měla v knihovně spoustu knížek o lodích. Snad nejraději jsem měl Osamělé mořeplavce od Francouze Jeana Merriena.

23. dubna 2025  16:02

Čína potvrdila plán na stavbu jaderné elektrárny na Měsíci spolu s Ruskem

V první polovině třicátých let má podle současných plánů na Měsíci vzniknout vesmírná základna, která bude využívat energii z jaderné elektrárny. Provozovat ji bude Čína a Rusko.

23. dubna 2025  14:51
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.