„Z toho bude havárie.“ Pilot varoval před chybou Boeingu čtvrt roku předem

  11:48aktualizováno  11:48
Pilot Etiopských aerolinek poslal nadřízeným přes čtyři sta stránek e-mailů a podkladů. Varoval, že piloti nových strojů Boeing 737 Max potřebují podrobnou instruktáž. Firma Boeing do té doby tvrdila, že stačí hodinová lekce. Piloti tak neměli informace o stabilizaci, která zřejmě vedla ke dvěma smrtelným nehodám.

Boeing 737 MAX 8 | foto: Boeing

„Pokud se něco nezmění, bude z toho zaručeně havárie,“ varoval Bern Kai von Hoesslin, pilot Etiopských aerolinek, před nedostatkem informací o tom, jak funguje nový letoun Boeing 737 Max. Jeho e-maily z prosince 2018, určené nadřízeným společnosti, získali reportéři agentury Bloomberg.

Pilot ve svých stížnostech vycházel z informací po havárii indonéského letadla Boeing 737 Max i z vlastních zkušeností s tímto letadlem. Na celkem 418 stranách konverzace a podkladů postupně popsal problémy, které považoval za nejpalčivější: nedostatečná instruktáž, špatně navržená varování pilotů v kokpitu a špatně vysvětlená automatika letadla. Kritizoval také další aspekty, které nesouvisely s letadlem od firmy Boeing, ale s pracovní zátěží pilotů u Etiopských aerolinek.

„Posádka letadla by mohla být přetížena velkým množstvím varování v kokpitu,“ varoval von Hoesslin v e-mailu své nadřízené. Právě informace, které vycházely ze špatných dat senzoru, provázely boj obou posádek havarovaných boeingů.

„Nedůležitý“ systém stabilizace MCAS

Systém stabilizace MCAS je podle předběžného vyšetřování pravděpodobnou...

Systém stabilizace MCAS je podle předběžného vyšetřování pravděpodobnou příčinou smrtelných nehod letounu Boeing 737 Max 8.

V březnu havaroval zbrusu nový letoun Boeing 737 Max 8 Etiopských aerolinek. Zemřelo 157 lidí. Havárie se velmi podobala nehodě Lion Air z října minulého roku, kdy stejný typ boeingu havaroval v Indonésii (189 mrtvých). V obou případech vyšetřování ještě probíhá, předběžné závěry však ukazují, že roli hrál automatický stabilizační systém (MCAS), který byl v tomto letadle představen poprvé. Piloti sice vypnuli automatiku, ale MCAS zůstal v provozu a na základě špatných dat ze senzoru se snažil „vyrovnat“ letadlo, ve skutečnosti však přetlačil piloty zápasící o životy své i životy všech na palubě a poslal letoun střemhlav k zemi.

Společnost Boeing ovšem pilotům o systému MCAS včas neřekla. Prý nešlo o kritický systém a nebylo třeba jím piloty zatěžovat. Kritici ovšem tvrdí, že Boeing piloty o systému neinformoval, protože by pak nemohl letoun aerolinkám prodávat jako „letadlo, na které vaši piloti nepotřebují žádné nové certifikace“.

Von Heosslin se na základě havárie v Indonésii domníval, že by měli být všichni piloti podrobně informování o systému MCAS a jeho funkcích. Manažer v reakci na jeho e-mail rozeslal pilotům oběžník, který po havárii Lion Air zaslala firma Boeing.

Buletin od společnosti Boeing pro Etiopské aerolinky z listopadu 2018, který...

Buletin od společnosti Boeing pro Etiopské aerolinky z listopadu 2018, který „připomíná, že chybná data z AOA senzoru mohou vést řadě problémů“, odvolává se na existující manuál. Aerolinky měly buletin přiložit do manuálů, a to až do doby, než Boeing zveřejní další informace, nebo vydá softwarovou záplatu.

Pilot také varoval před tím, že simulátory, na kterých se piloti učí, neobsahují systém MCAS a neumí jeho funkci (nebo jeho selhání) věrně napodobit. Paradoxně jsou Etiopské aerolinky jedny z mála na světě, kde piloti mají k dispozici simulátor Boeing 737 Max 8 (jiné aerolinky využívají simulátorů starších verzí 737, třeba 737 NG). Simulátor však neměl aktivovanou simulaci MCAS. A i kdyby měl, ukázalo se, že simulátory Boeing 737 Max 8 obsahují chybu, která dává pilotům mylnou představu o „síle“ MCAS.

Piloti si stěžovali na nedostatek instrukcí

Poté, co byly po druhé nehodě uzemněny všechny letouny Boeing 737 Max se systémem MCAS, slíbila firma Boeing, že vydá opravu softwaru. I dva a půl měsíce po havárii letu Etiopských aerolinek vycházejí najevo nové informace o problémech, které provázely rychlý nástup nového letounu Boeing na trh.

Piloti si stěžovali na nedostatečné příručky a ukázalo se, že Boeing o softwarových problémech věděl už dlouho. Jak společnost Boeing uvedla, její inženýři v roce 2017 zjistili, že kvůli chybě softwaru nefunguje výstraha tak, jak bylo plánováno. Informace o tom, že se rozcházejí údaje ze senzorů o úhlu náběhu (Angle of Attack) se zobrazily jen v letadlech, které měly zakoupenou nadstandardní výbavu. 

Boeing tento nedostatek vyhodnotil jako „bezpečnost neohrožující“. Přitom právě chyba senzorů AoA se podle předběžného vyšetřování podílela na obou tragických nehodách letounu Boeing 737 Max 8. Lze spekulovat, že se firma Boeing obávala, že by označení systému za „kritický“ vedlo k dalším testům a certifikacím, což by oddálilo uvedení letadla 737 Max na trh.

Pilot Van Hoesslin dal výpověď v dubnu. Ve svém dopise vyjádřil lítost nad tím, že některá jeho varování nebyla vyslyšena.

Autor:

50. výročí přistání na Měsící

Americký kosmický let Apollo 11 splnil svoji misi 20. července 1969. Na povrch Měsíce jako první člověk vstoupil velitel posádky Neil Armstrong. Doprovázel jej Edwin "Buzz" Aldrin, zatímco Michael Collins zůstal na palubě vesmírné lodi.

Téma Apollo 11 v článcích Technet.cz:
O čem si povídali kosmonauti Apolla 11. Poslechněte si tisíce hodin „ticha“
Co kdyby Apollo 11 zůstalo na Měsíci? Pohřbili by je přes rádio zaživa
Vlajky na Měsíci stále stojí. Podívejte se na důkaz ze sondy LRO

Nejčtenější

U Prochorovky to bylo jinak. Němci nám kradou tankovou bitvu, zuří Rusko

U Prochorovky se v červenci 1943 odehrála jedna z největších tankových bitev.

Nejslavnější tanková bitva u Prochorovky je ruská propaganda, napsal Die Welt s odkazem na zjištění německých a...

K síti se připojila největší solární elektrárna. Rekord dlouho nevydrží

Pohled na elektrárnu Nur Abú Zabí ze vzduchu

Ve Spojených arabských emirátech k začátku července spustili největší fotovoltaickou elektrárnu na světě. Má maximální...

Amatérský astronom vyfotografoval supertajný americký raketoplán X-37B

Americký raketoplán X-37B na orbitě

Nizozemský pozorovatel satelitů a vědecký novinář Ralf Vandebergh nejspíš udělal nejlepší fotku svého života. Podařilo...

Jeho formule chtěl každý. Autor slavných vystřihovánek slaví devadesátiny

Richard Vyškovský se svým modelem cisternové stříkačky CAS 32 na podvozku Tatra...

Richard Vyškovský je pro laickou veřejnost nepříliš známé jméno, v modelářské komunitě je však doslova celebritou. S...

Největší dobrodružství 20. století začalo o tři čtvrtě sekundy později

Tři Američané právě odstartovali na misi, kterou bedlivě sleduje celý svět.

Ani ostřílený hlasatel vesmírného střediska na Mysu Canaveral nedokáže zakrýt pohnutí. Je 16. července 1969, 9:32 ráno...

Další z rubriky

YouTube maže návody pro hackery. Odborníci varují, že to pomůže těm zlým

YouTube začalo blokovat videa s návody, jak obejít počítačové zabezpečení

V posledních dnech začal server YouTube mazat videa, která podrobně ukazují, jak obejít bezpečnostní opatření. Zdánlivě...

Tento 15bitový počítač dostal člověka na Měsíc. Teď zkouší těžit bitcoiny

Těžba bitcoinů na počítači Apollo Guidance Computer (ilustrační montáž)

Počítač, který provázel americké astronauty na Měsíc a počítal jejich návratovou trajektorii, má nové využití....

Místo smazání přidají varování. Tweety politiků mohou porušit pravidla

Twitter představil nová pravidla pro politiky, kteří porušují pravidla Twitteru

Pro populární politiky budou na Twitteru platit jiná pravidla, než pro zbytek uživatelů. Tweety, které porušují...

Letní pohledy ke stažení: Vytiskněte, vymalujte a pošlete
Letní pohledy ke stažení: Vytiskněte, vymalujte a pošlete

Chcete někomu udělat radost pohledem, který domalujete a vybarvíte s dětmi? Připravili jsme celou sérii, kterou si zdarma stáhnete. Využít ji mohou i účastníci našeho Letního kolotoče.

Najdete na iDNES.cz