T499.0 nejrychlejší a nejvýkonnější československá motorová lokomotiva
Lokomotiva řady T499.0 (od roku 1988 podle nového značení řada 759) z roku 1974 se stala nejvýkonnější a nejrychlejší motorovou lokomotivou československé konstrukce.
Lokomotiva byla zamýšlena pro rychlíkovou dopravu na hlavních neelektrifikovaných tratích. Její maximální povolená provozní rychlost činí 140 km/h, což už překračuje hranici původního Kryšpínova značení řad. Na tento parametr totiž odkazuje druhá číslice, ke které se přičte trojka a celé se to vynásobí desítkou (tzn. že „9“ platila pro rychlosti od 120 km/h výše).
V každém případě první vyrobený exemplář, tedy lokomotiva T499.001, dosáhl při jedné zkušební jízdě na cerhenickém okruhu rychlosti 176 km/h. Tím je zapsána v již uzavřené tabulce rekordů československých lokomotiv jako nejrychlejší z motorových.
Srdcem lokomotivy je přeplňovaný dieselový čtyřdobý dvanáctiválec K 12 V 230 DR o trvalém výkonu 1 771 kW. Přenos výkonu je elektrický smíšený AC/DC, tzn. alternátor – usměrňovač – stejnosměrné trakční motory.
Vše nakonec zůstalo pouze u dvou prototypů. Pokračující elektrifikace hlavních tratí jí v podstatě sebrala životní prostor. ČSD tedy nakonec ztratily o lokomotivy T499.0 zájem, do své flotily nepřevzaly ani dva vyrobené exempláře a měly je pouze „zapůjčené“. Rekonstruovaný druhý exemplář T499.002 dnes provozují jako historické vozidlo České dráhy.
Přezdívka Kyklop vycházela z velkého solitérního reflektoru centrovaného pod čelními okny.